Flera pilgift frågor

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Iguania
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 dec 2012, 19:17
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Flera pilgift frågor

Inlägg av Iguania » 05 dec 2012, 17:58

Tack så mycket för alla snabba svar. Det har nog aldrig hänt att jag fått svar så snabbt på ngt annat :) Men jag börjar bli lite osäker på vilken art jag ska ha, några tips? Kan jag ha flera par av samma art/variant i terrariet eller blir det problem med revirhävdande då? Isåfall ska man köpa djuren av olika säljare så att det inte blir inavel om/när dom parar sig? Ber om ursäkt om jag ställer många frågor men jag vill gärna veta mkt om djuren innan jag skaffar dom :D

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Frogfarmer
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 111
Blev medlem: 04 okt 2009, 00:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 11 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Flera pilgift frågor

Inlägg av Frogfarmer » 06 dec 2012, 01:08

Min erfarnhet är att det går fint i ett sådant stort terrarie. Skulle dock inte ge mej på pumilio. Men jag hade köpt hela gånget på en gång. Kan vara problem att föra samman vuxna djur. Är de däremot unga så sätts rangordningen tidigt.

Har inga grodor just nu!

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Flera pilgift frågor

Inlägg av BengtO » 06 dec 2012, 14:07

Jag har ofta hållit Ranitomeya arter tillsammans med olika Dendrobates. De som har fungerat bra för mig är amazonica, variabilis och uakari. Skulle tänka mig att fantastica och benedicta funkar i ett större terrarium. Vill du odla så funkar imitator bäst att hållas parvis i ett eget terrarie. De får lägga alldeles för mycket energi på att jaga ex tinctorius om du mixar.

Användarvisningsbild
osn
Inlägg: 343
Blev medlem: 11 maj 2009, 16:10
Började med grodor år: 2001
Ort: Höör
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Flera pilgift frågor

Inlägg av osn » 06 dec 2012, 14:57

Både pumilio och imitator ser kul ut när de försöker brotta ner eller strypa en tinctorius. Men jag håller med Bengt.
Körde Leucomelas och imitator "nominat" i stort terrarie i många år och fungerade helt OK, men blev aldrig särskilt mycket från imitator.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk

Iguania
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 dec 2012, 19:17
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Flera pilgift frågor

Inlägg av Iguania » 06 dec 2012, 15:47

Ok, jag skrev nog inte så noga... Jag väljer att inte blanda arter utan skaffar hellre en grupp av samma art :) Så jag undrar vilken art ni skulle rekommendera för terrariet? Kan nog lägga till 2 frågor till dessutom. Gör det ngt att min exoterra lysrörsramp bara är 60cm när terrariet är 90cm?
Och när det gäller vattnet i blomsprutan och den gamla luftfuktaren som jag tänkte ändra lite, hur ska man göra för att bli av med klor, tungmetaller och kanske lite kalk också? Vi bor bara i en lägenhet så jag tror inte att vi skulle få plats med ett osmosfilter.

Har inga grodor just nu!

OlleB
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 19 aug 2012, 22:41
Började med grodor år: 2005
Ort: Stockholm/Upplands väsby
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Flera pilgift frågor

Inlägg av OlleB » 06 dec 2012, 18:50

Hej och välkommen till grodornas värld! Det absolut bästa vattnet du kan använda är regn vatten! Men du kan ju även använda ett osmofilter som stiliserar vattnet och om du ska använda vanligt kranvatten så bör du nog låta det stå och luftas i några dagar innan du använder det.
Mvh olle
Fotar med iPhone!!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Flera pilgift frågor

Inlägg av FrankD » 06 dec 2012, 20:06

Redeyes skrev:[...] ett osmofilter som stiliserar vattnet [...]
Då får du stiliga grodor. :)

Skämt åsido, osmos är bra om du inte har tillgång till regnvatten, framför allt om kranvattnet är hårt. Ett osmosfilter tar ju inte mycket plats, men om det verkligen inte ryms duger även kranvatten. Problemet är bara att det blir kalk på glaset och regndysorna måste bytas oftare.

OlleB
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 19 aug 2012, 22:41
Började med grodor år: 2005
Ort: Stockholm/Upplands väsby
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Flera pilgift frågor

Inlägg av OlleB » 06 dec 2012, 20:55

Aa det är den här j@&-! T9 på ipaden + att jag har dyxeleci så jag ser inte när det blir fel haha Aa men kan ju inte va bäst på allt eller kan man det? :)
Fotar med iPhone!!

Har inga grodor just nu!

Iguania
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 dec 2012, 19:17
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Flera pilgift frågor

Inlägg av Iguania » 06 dec 2012, 23:14

Nej, osmosfiltret i sig kanske inte tar så mycket plats men uppsamlingsboxen brukar väl det? Eller det kanske bara är jag eftersom när vi hade osmos hos farsan till saltvattenskaret så behövde karet ha 4 L osmos om dagen för att kompensera avdunstningen så man hade en bunke på ca 200L för att samla upp allt. ;) Fast jag tror inte att morsan blir särskilt glad att ha en massa slangar vid handfatet... Fast vi har en balkong så vi borde kunna få tag på regnvatten men hur ska man få tag på det? Bara ställa ut ngn hink och låta den samla upp allt eller? Och om man använder kranvatten så ska man väl låta det stå i en dag så kloret försvinner? Kan dessutom inget annat än hålla med, man blir alltid skitförbannad när man håller på och skriver med iPod,Iphone mm, t9 kan ju ibland få vanliga ord till ngt helt annat :D

Har inga grodor just nu!

Iguania
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 dec 2012, 19:17
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Flera pilgift frågor

Inlägg av Iguania » 08 dec 2012, 16:27

Kanske ska testa att blanda ändå, men vad säger ni. För på grodor och foders hemsida så står det att man kan ha R.ventrimaculata tillsammans med större dendrobates t.ex D. tincturius. Skulle det kunna gå att ha en liten grupp vardera?

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster