Flera pilgift frågor

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Iguania
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 dec 2012, 19:17
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Flera pilgift frågor

Inlägg av Iguania » 04 dec 2012, 20:27

Hej, jag är ny gällande pilgift och jag lite frågor. Jag har ett ET 90*45*60 och som bakgrund hade jag tänkt ha epiweb ET edition, är det några som har någon erfarenhet gällande det setet?
Jag hade tänkt ha ett par eller en trio E. Mysteriosus, skulle man isåfall kunna ha några R. Imitator tillsammans med dom? Och hur pass vanliga eller ovanliga är E. Mysteriosus?
Sen undrar jag, när man åker bort på semester ett tag, hur löser man det med maten och fukten? Räcker det med att man slänger i en stor mängd foder( hade tänkt ha tropiska gråsuggor, hoppstjärtar och ungssmyg) som sedan kan klara sig i terrariet?
Och slutligen hur löser man problemet med fukten överlag, man lär ju behöva minska luftflödet i terrariet men sedan, räcker det att spreja med blomspruta eller måste man ha ett regnsystem?

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Flera pilgift frågor

Inlägg av LarsH » 05 dec 2012, 01:02

Välkommen till Pilgiftets skäna värld!
ET-burken din är stor och bra, kan man göra mycket med. Valet av bakgrund skulle inte jag göra, men jag är vän av levande material, lera Xaxim, kokosfiber etc, men det tror jag mest är en etstetisk fråg. Har svårt att tro att grodorna bryr sig.
Grodor och blandning är ett hett diskussionsämne, som jag tycker du ska söka din tolkning/bedömning av via forumet.
Mat, visst kan du åka på semester. Får du samma tillsyn av terrariet som av krukväxter är det inga problem. Är du dessutom tålmodig, kan du starta upp hoppstjärts resp gråsuggodlingsodling i terrariet innan du släpper in grodor tillsammans med en "kompost", som gör att du enbart behöver stödmata med typ extra hoppisar, ungsmygg och suggor.
Regnsystem eller spruta är en fråga om bekvämhet. Spruta var till var annan dag är jättebra för växter. Vad grodorna främst behöver är någonstans att fukta bukskinnet. En grund skål funkar jättebra, och vuxna djur gör det även på bladfukt eller glasfukt. Viktigast är att det alltid finns fukt/vatten som grodorna har tillgång till.

Lycka Till!!!
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

Iguania
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 dec 2012, 19:17
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Flera pilgift frågor

Inlägg av Iguania » 05 dec 2012, 07:52

Okej, tack så mycket. Jag får kolla upp alla bakgrundsmaterial och försöka få en egen uppfattning :D

Har inga grodor just nu!

Iguania
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 dec 2012, 19:17
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Flera pilgift frågor

Inlägg av Iguania » 05 dec 2012, 10:33

Jag satsar nog på xaxim, men det verkar vara dyrt. Vet ngn var man kan beställa eller köpa de ganska billigt?

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 932
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 259 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Flera pilgift frågor

Inlägg av Jolo » 05 dec 2012, 11:29

LarsH som svarade på dina frågor sålde xaxim på groddagen. Skicka honom ett pm, han kanske har kvar. Nu kanske Lars svar om att använda Xaxim och naturmatereal verkar partiskt eftersom han säljer det. Men jag och många andra håller med honom.

Johan
/ Johan

MickeK
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 886
Blev medlem: 30 jan 2008, 09:27
Började med grodor år: 2004
Ort: Fagersta
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Sv: Flera pilgift frågor

Inlägg av MickeK » 05 dec 2012, 12:00

Jag hävdar att han säljer det just FÖR att han gillar produkten.
Jag kör oxå med xaxim men jag har det bara på den bakre väggen. På sidorna har jag sillikon och torv.

Sen ang. blanda arter, jag skulle inte rekommendera en nybörjare att blanda arter. Är man rutinerad inom pilgift och har koll på hur dom beter sig så kan man köra vissa kombinationer. Risken är stor att det kan bli en dyr historia.

Skickat från min LG-P990 via Tapatalk 2

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Flera pilgift frågor

Inlägg av BengtO » 05 dec 2012, 13:31

Speciellt avråder jag för att mixa R.imitator med andra arter. Den är starkt revirhävdande och störs av alla andra grodor i deras revir.

Iguania
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 dec 2012, 19:17
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Sv: Flera pilgift frågor

Inlägg av Iguania » 05 dec 2012, 16:30

Confessor skrev:.På sidorna har jag sillikon och torv.
Om man kör på din lösning, kan man använda vanlig silikon direkt på sidorutorna och sen bara trycka i naturell torv?
Jag antar att man inte kan fästa växter på det?

Har inga grodor just nu!

Skrot-Nisse
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 mar 2012, 09:50
Började med grodor år: 1981
Ort: Kinna
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Flera pilgift frågor

Inlägg av Skrot-Nisse » 05 dec 2012, 17:13

Det går utmärkt att plantera i torvklädda väggar.
Köp ett torvblock och använd en Isoleringskniv (en sån man använder att såga till gullfiber etc), såga torvblocket som en limpa och silikona upp på väggarna.
Billigt alternativ som ser snyggt ut och hjälper till att hålla uppe luftfuktigheten.
Jag har väldigt liten erfarenhet av xaxim så jag tänker inte uttala mig om det, men det finns så klart anledning till att många använder det.
Det blir lättare med ett namn.
Så det får bli Skrot-Nisse istället.
Vadå hamster?
Med den kan man ju bygga en ......

MickeK
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 886
Blev medlem: 30 jan 2008, 09:27
Började med grodor år: 2004
Ort: Fagersta
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Sv: Flera pilgift frågor

Inlägg av MickeK » 05 dec 2012, 17:40

Iguania skrev:
Confessor skrev:.På sidorna har jag sillikon och torv.
Om man kör på din lösning, kan man använda vanlig silikon direkt på sidorutorna och sen bara trycka i naturell torv?
Jag antar att man inte kan fästa växter på det?
Jag köper akvariesilikon som jag smetar ut över ytan sen trycker jag dit ogödad torv. Det kan gå att få dit växter men det blir väldigt svårt.

Skickat från min LG-P990 via Tapatalk 2

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster