Arter i samma burk

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Användarvisningsbild
Bosse P
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 dec 2016, 22:39
Började med grodor år: 1980
Ort: HALLSTAVIK
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Arter i samma burk

Inlägg av Bosse P » 05 jan 2017, 10:49

En fråga till er alla byggd på att det finns inga dumma frågor, bara undermåliga svar ?!

Finns det någon huvudregel eller kunnande eller kartläggning villka arter/varrianter som parar sig med vem ?

Säg en en Lemanni med t.ex för att dra till med något en D.auratus Costa Rica

Hur "art" trogna eller "släkt" trogna är grodorna egentligen ? Förekommer det kännda korsmixar ?
Det skriver i så fall om hela regelboken för vad som bör hållas i ett terrarium.....

Jag sitter ju lite och drägglar och betänker vilka 2-3 arter jag kan ha i ett stort terrarium, men min fråga är ju helt
avgörande för vad som går/bör mixas oavsett vad man vill ha!!

Mvh Bosse
Om någonting kan gå fel så gör det det!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mängden genetiskt-orelaterad grodor per art?

Inlägg av FrankD » 05 jan 2017, 11:02

Inom samma släkte finns risk att man får hybrider, alltså t.ex. mellan olika Dendrobates-, Oophaga-, eller Ranitomeyaarter. Om man vill blanda arter bör man alltså satsa på olika släkten. Dendrobates och Ranitomeya är nog mest vanligt. Oophaga är ofta för aggressiva.

Användarvisningsbild
Bosse P
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 dec 2016, 22:39
Började med grodor år: 1980
Ort: HALLSTAVIK
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Mängden genetiskt-orelaterad grodor per art?

Inlägg av Bosse P » 05 jan 2017, 13:16

Tack för snabbt svar!

Så Dendrobates eller Ranitomeya är är möjliga att ha med Oophaga i stort terrarium då ?
Eller tänker jag fel ?

Mvh Bosse
Om någonting kan gå fel så gör det det!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mängden genetiskt-orelaterad grodor per art?

Inlägg av FrankD » 05 jan 2017, 13:47

Som jag skrev, Oophaga brukar vara för aggressiva. Du kan ju ha tur, framför allt om terrariet är riktigt stort (säg 1 kubik) men risken är stor att det slutar med dödsfall (pumilio som hela tiden försöka brotta ner en mycket större tinctorius tills han har stressat ihjäl sig, eller pumilio som blir Ranitomeyornas seriemördare). Jag har ärligt talat svårt att förstå varför särskilt nybörjare alltid vill fylla sina terrarier med så många arter som möjligt. Inget mot dig utan snarare en generell fundering. Om man tycker att terrariet är för stort för ett enda par (1.1 eller 1.2 pumilio utnyttjar dock även en större burk rätt bra) är det bättre att bestämma sig för en art som brukar fungera i grupp, t.ex. leucomelas, auratus, eller en del Ranitomeyaarter. När man sedan har blivit mer erfaren kan man fortfarande testa att blanda arter. Framför allt måste man ha reservterrarier för att kunna flytta isär arterna om det blir bråk, vilket även kan hända helt plötsligt efter flera lugna år.

Förresten har den här diskussionen blivit OT. Jag flyttar den till en egen tråd.

Användarvisningsbild
Bosse P
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 dec 2016, 22:39
Började med grodor år: 1980
Ort: HALLSTAVIK
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Arter i samma burk

Inlägg av Bosse P » 05 jan 2017, 14:15

Jag kan bara svara för mig själv!

På samma sätt som det kan vara superbt vackert att ha flera olik atyper av fisk i ett akvarium så
ser jag som noob i detta fallet att säg ett par grodarter i samma burk vore roligt mest av skönhetsskäl.

Om detta är att rekomendera emot så är jag glad att få varningen tidigt så jag kan gå en annan väg
utan att plumsa i plurret så att säga. Grodor är ju inte vad man betraktar som aggresiva egentligen
även om jag förstår att de kan vara otroligt griniga..

Parrallellfall är dotterns chinchillor, vanligaste dödsorsaken är hane och hona i samma bur.. går inte.
( De ser otroligt gulliga ut, men är mer problem än man kan tro! )

Så i princip säger du att 1 art / burk = enklast att ha och hantera.

Mvh Bosse
Om någonting kan gå fel så gör det det!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Arter i samma burk

Inlägg av FrankD » 05 jan 2017, 14:38

Bosse P skrev:Så i princip säger du att 1 art / burk = enklast att ha och hantera.
Det är definitivt rätt. Egentligen t.o.m. ett par / burk men det är som sagt inte alltid så viktigt, beroende på art. Man bör dock vara medveten om att t.ex. leucomelas- och auratushonor brukar äta upp varandras ägg. De gillar inte konkurrens, även om de normalt inte brukar bråka väldigt mycket.

Det finns knappast något djur som är aggressivare än en testosteronfylld pumiliohane. Nivån varierar med variant och även individ men en del individer skulle oavsett konsekvenserna genast attackera en agapadda.

Erfarna grodhållare som t.ex. BengtO håller ju arter ihop även i mindre terrarier och får det att funka bra, men särskilt i början skulle jag inte rekommendera det. Det kan bli andra problem också, sådana som en nybörjare har svårt att upptäcka, t.ex. att små Ranitomeyor inte får i sig tillräckligt mycket med mat eftersom den giriga tinctoriusen äter upp alla hoppstjärtar.

Användarvisningsbild
Bosse P
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 dec 2016, 22:39
Började med grodor år: 1980
Ort: HALLSTAVIK
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Arter i samma burk

Inlägg av Bosse P » 05 jan 2017, 14:56

låt oss säga att jag fastnat för 3 arter.
Då är det bästa att skaffa ett par / burk och se hur detta går.
Jag misstänker också att det genetiskt är att föredra ett par/burk!!!

Vad är då bra burk för detta, låt oss hålla oss till leucomelas, auratus och Ranitomeyor.
B:D:H 30x30x45 och som sagt endast 1 par / burk!!

Om jag fattat rätt så är 30x30x45 lagligt... men är det tillfredställande miljöer ?

Mvh Bosse
Om någonting kan gå fel så gör det det!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Arter i samma burk

Inlägg av FrankD » 05 jan 2017, 16:36

Genetiska aspekter spelar nog inte in i det så länge man undviker hybrider, men...

Bredd och höjd funkar troligen även om jag snarare skulle rekommendera 40 cm breda burkar, men djupet kommer du inte att bli glad över, och inte grodorna heller. De behöver lite möjlighet att kunna dra sig tillbaka i ordets sanna bemärkelse. Då känner de sig säkrare och blir mindre skygga. Dessutom är det svårt att inreda terrarier utan djup. Med andra ord, ju djupare desto bättre. Minst 40 cm djup skulle jag säga. Själv försöker jag om möjligt köra med 50 cm och minimum hos mig är 45 cm. Om jag hade möjlighet skulle jag nog hellre ha 60 cm djupa (eller ännu djupare, men det kräver längre armar :lol: ).

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Arter i samma burk

Inlägg av RicardH » 05 jan 2017, 17:46

Det finns skäl till att jag, trots att jag nog kommer ha en del O. pumilio, som ju är små, trots det väljer burkar som är 50x60x60 (bredd, djup, höjd) och det finns skäl till att jag drar igång 12 burkar. Orsaken är: det finns så många fina grodor man "MÅSTE" ha. :D

30x30x45 är ett litet terrarium i grodsammanhang. Även om L80 ger dig rätt och dessutom med marginal, är det litet. Man behöver kunna skapa avskildhet, eller olika rum, som hårtåade Ernst skulle säga, i terrariet så den som är i underläge kan gå undan och slippa ha den dominante gloende från gren i högre position. Detta skapas med växter, grenar, stenar mm. Placering av tänkbara favoritställen (bromelior, hyllor med lite överhäng etc) är också avgörande. Det finns mkt att lära här, men grundregel i introduktion är ett par/burk.

Frank är dessutom inne på ett annat viktigt spår, förutom aggressiviteten. Mattillgång. Större arter, som D. tinctorius kan sitta och lapa hoppstjärtar en hel dag. När de tröttnat finns väldigt lite kvar till Ranitomeyorna. Därför behöver man skapa hoppstjärtsfavoritställen i terrariet också, platser där de trivs och man kan mata in dem, så det blir som foderplatser för grodorna.

Tänk vad mycket roligt du har framför Dig Bosse! Och varmt välkommen hit till sidan och hobbyn!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

MickeK
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 886
Blev medlem: 30 jan 2008, 09:27
Började med grodor år: 2004
Ort: Fagersta
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Arter i samma burk

Inlägg av MickeK » 05 jan 2017, 19:14

Håller med Frank. Som nybörjare bör man ha så få grodor som möjligt per burk. När man sedan har erfarenhet och kan se problem, då kan man börja krångla lite.
Ett annat tips, skit i småburkar. Allt under 40x40x60 anser jag är värdelöst, alla växter kommer, med värme och fukt, att växa så det knakar.
40 i höjd är kanske 30 invändigt, och det är inte speciellt högt. Men visst går det att ha smått, men det går ännu bättre att ha lite större.

När det gäller val av grodor brukar jag fråga "Vad vill du ha? -En groda som låter eller knappt hörs? Vilken storlek på grodan? Och till sist vilken färg?"
Bara du inte väljer rosa eller lila så går det mesta att lösa. Sen när man är mera erfaren, helst utan att ha en massa döda grodor, så vet man bättre vad man vill ha. Jag gillar grodor som låter, om dom är blyga eller inte spelar inte sån stor roll för mig. Ska ju vara en utmaning att hitta dom också.

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster