Första pilgiftsgrodorna?

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
RogerUME
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 sep 2017, 15:25
Började med grodor år: 2017
Ort: Tavelsjö
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 15 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0
Kontakt:

Första pilgiftsgrodorna?

Inlägg av RogerUME » 16 sep 2017, 08:20

Hej på er!

Jag har i många år hållit med ormar, ödlor, spindlar och vattengrodor.
Träffade sedan sambon som inte alls uppskattade dessa djur.

Men nu har det otroliga hänt, hon har sagt ja till att skaffa pilgiftsgrodor :)

Och då jag inte haft pilgift tidigare, så blev jag rekommenderad detta forum :)

Då följer här endel frågor :)

Jag kommer bygga ett terrarie, har tänkt bygga det i formplyfa med finmaskig ventilation och infällda spottar i taket.
Jag har tänkt bygga det 50*50*50, och ha 3st grodor.
Har tänkt 1.2 utav Dendrobates leucomelas.
Går det att mixa underarter? Tex andra underarter utav Dendrobates? Om jag då bara skaffar tex honor?

Vad är bäst att använda som bottenmaterial? Bir i Umeå, så här finns mest bara björklöv, och dom är inte fina alls........

Tips på övrig inredning, växter mm?
Finns det uv-spottar?

Medlemsavgiften kommer betalas vid löning :)

Tack för svar :)

//Mvh Roger
Men en groda till gör väl inget?

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Första pilgiftsgrodorna?

Inlägg av TobiasB » 16 sep 2017, 10:13

Förstå och främst: välkommen hit Roger! Du och sambon har gjort helt rätt som planerar pilgiftsgrodor! Hoppas bara sambon tillåter bananflugor som husdjur med, för de behöver man ju odla också ;)

Låter som ett bra bygge med bra mått! Du är på rätt väg. Har du några tankar kring vad du vill bygga din bakgrund i? Ta gärna en till på filmen i första inlägget i tråden Latextorv och Växttips, eller min tråd Tobbes terrarier.

D. Leucomelas är en klassisk nybörjarart som spelar fint. Jag har aldrig hållt Dendrobates själv, men då de flesta är marklevande så kan den arean vara lite liten för två arter. Men någon annan kan fylla i där.

Ek och bok är kanon för botten. Efter en timme eller två i ugnen.

Växter finns det så mycket fint av :) Det finns lite som vi säljer här under Växter till salu i huvudmenyn, men även massa tips. Sen byter och säljer vi mycket växter mellan oss också. Finns också massa bra hemsidor som säljer växter.

I Umeå bor en av våra styrelsemedlemmar @FrankD som kanske kan vara behjälplig :) Jag vet att de laddar upp för lite hemma-hos träff där uppe. Sånt är kanon!

Är du ledig den 28/10 kan du även hänga på Frank och resten av Norrland ner till oss i Jönköping för höstens Groddag! :)

Välkommen till träsket!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Första pilgiftsgrodorna?

Inlägg av FrankD » 16 sep 2017, 10:43

Hej och välkommen också från min sida. Jag flyttade tråden till rätt ställe.

Tobias skrev redan det mesta. Jag har det lite rörigt just nu, så det är inte säkert när en hemma-hos kan bli av men du är välkommen att titta förbi vid något tillfälle. Och självklart vore det trevligt om du skulle vilja följa med till groddagen i oktober.

Längst upp finns länken Nybörjare där vi har sammanställt en del information. Hos pilgiftsgrodor finns inga underarter, bara lokalvarianter som vi inte blandar för att undvika hybrider. Att bara ha honor skulle visserligen lösa det problemet men då går du samtidigt miste om 90 % av det roliga med hobbyn.

Leucomelas klättrar gärna och brukade hos mig oftast sova längst uppe i terrariet. En 50-kub blir nog bra, men jag skulle rekommendera 1.1 eller möjligen 2.1 eftersom honorna kan vara aggressiva mot varandra och äter dessutom upp varandras ägg. Jag skulle börja med det och avgöra senare om jag vill ha en till art (t.ex. Ranitomeya amazonica) i samma terrarium. Bättre är dock såklart att övertyga sambon om att ni behöver en burk till. :)

Jag har nästan inga erfarenheter av formplywood som material, har bara använt det för taket. Är det säkert att det inte utsöndrar giftiga ämnen om det är i ständig kontakt med fuktig jord? Tänk dessutom på att du måste få det att hålla tätt.

Kan för övrigt dessutom hänvisa till Jonas Lundholm här på forumet som har en massa pilgift, och Jörgen Sondell som har Aquawarehouse i Obbola och var styrelsemedlem här till i våras.

RogerUME
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 sep 2017, 15:25
Började med grodor år: 2017
Ort: Tavelsjö
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 15 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Första pilgiftsgrodorna?

Inlägg av RogerUME » 17 sep 2017, 17:27

Tack för era svar :)
Formplyfa klarar av fukt utan bekymmer :)
Skarvarna kommer jag täta med akvariesilikon.

Då kanske jag ska tänka om lite, skaffa 1.1 utav Dendrobates leucomelas, och lämna möjligheten.öppen.för ytterligare någon art senare. Fast jag föredrar juh fler burkar :)

Har tyvärr ingen möjlighet att åka med till mässan, men tackar för erbjudandet :)
Men en groda till gör väl inget?

RogerUME
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 sep 2017, 15:25
Började med grodor år: 2017
Ort: Tavelsjö
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 15 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Första pilgiftsgrodorna?

Inlägg av RogerUME » 19 sep 2017, 15:36

Har juh tänkt bygga ett terrarie, men funderar på att kanske köpa ett att ha dom i under tiden jag bygger.
Vet ni om det finns några terrarie till salu runt Umeå till bra priser?
Har kollat och satt ut annons.
Men en groda till gör väl inget?

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster