Nybörjare med sikte på Ranitomeya amazonica

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Hrpgyn
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 apr 2018, 16:37
Började med grodor år: 2018
Ort: Uppsala
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Nybörjare med sikte på Ranitomeya amazonica

Inlägg av Hrpgyn » 09 apr 2018, 00:48

Följande post skrev jag på föreningens facebooksida och blev rekommenderad att posta här också:

Hej hopp! Jag är helt ny till det här med grodor och har nu spenderat de senaste dygnen med att rannsaka internet på information och som alltid när man lär sig något dyker det upp fler nya frågor än svar. Hoppas ni kan hjälpa mig svara på några :)

Jag har sett att folk rekomenderar exo terras 45x45x60 terrarium men ytan jag ska ha mitt vivarium på är bara 40 cm djup så jag har tittat på de här två alternativen; http://www.herperschoise.se/product…/at ... errarium-2… och http://www.herperschoise.se/product.htm ... m-30x30x50…. Är de lagom stora? Är helglas dåligt av någon anldning?

Jag är sugen på Ranitomeya amazonica (kanske rio tigre, de som Jo Lo la upp bild på var ju fantastiskt fina!). Det är alltså lite mindre grodor. Jag har läst att de ska trivas bra i grupp, hur många skulle vara bra att ha i någon av ovanstående terrarium?
Jag har också läst att de ska gilla bromelior och att klättra, så det ska såklart fixas. Finns det någon här som håller sånna här grodor som mer har tips på vad de gillar och om jag ska tänka på något speciellt när jag inreder mitt vivarium?

Sen är jag också allmänt förvirrad när det kommer till regn- och dimmsystem. Ska man ha båda? Eller vilket är bäst om bara ett av dem?

Slutligen undrar jag om groddagen; är den bara för medlemmar eller är det öppet för alla att gå dit och titta?

Tack på förhand! :D
Frida

tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare med sikte på Ranitomeya amazonica

Inlägg av tropfrog » 09 apr 2018, 09:58

Helglasterrarium är nog bättre än Exo Terra. Nätet i taket på Exo Terra ger för mycket ventilation som torkar ut terrariet. Dessutom så rostar det i den höga luftfuktighet som behövs.

Du behöver varken regn eller dimsystem. Om du nu ändå vill automatisera så behövs bara en av dem. De flesta använder sig av regnsystem.

Mvh
Magnus

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1807
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare med sikte på Ranitomeya amazonica

Inlägg av BengtO » 09 apr 2018, 12:07

Skulle rekommendera så djup burk som du har plats för. Med bara 30 cm djup blir du rätt begränsad inredningsmässigt. Speciellt om du ska bygga nån avancerad bakgrund som en del gör. Vet inte hur ditt terrarie ska placeras, men de blir ju inte så tunga och man kan låta de sticka ut en bit utanför hyllplanet för att öka ytan. Så gör jag. Duschning ett par ggr per dag räcker.
Groddagen är enbart för medlemmar. Medlemskap kan lösas i entren.

Hrpgyn
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 apr 2018, 16:37
Började med grodor år: 2018
Ort: Uppsala
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare med sikte på Ranitomeya amazonica

Inlägg av Hrpgyn » 09 apr 2018, 13:27

Jag ser att en av länkarna heter något med 30x30x50 men den länkar logiskt nog till ett 40x40x70 terrarium.
Jag har tänkt ha det stående på en byrå som är 40x79, men vid närmare eftertanke är det inga problem att flytta ut den 20 cm från väggen och bygga på bänksivan så den blir 60x79. Å andra sidan har jag också läst att det inte är bra med för stora terrarium för små grodor för att de kan få svårt att hitta maten. Vad skulle du säga är en ideal storlek för en liten grupp Ranitomeya amazonicor?

Om man duschar för hand, vill man använda osmosvatten då? Jag har inte lyckats förstå om det är för grodornas skull eller bara för att pumparna inte ska sätta igen sig.

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Nybörjare med sikte på Ranitomeya amazonica

Inlägg av TobiasB » 09 apr 2018, 13:30

Hjärtligt välkommen Frida! Ranitomeya amazonica är riktigt trevliga! De var mina första pilgiftsgrodor, så man får vara försiktig, det kan nämligen leda till fler ;)

Som Bengt skrev ovan så är inträdet på Groddagen också medlemskapet. Men då får du också tillgång till höstens Groddag, vår tidning samt tillgång till våra medlemssidor här på forumet, så det är såklart väldigt rekommenderat! Hoppas vi ses :)

Hrpgyn
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 apr 2018, 16:37
Började med grodor år: 2018
Ort: Uppsala
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare med sikte på Ranitomeya amazonica

Inlägg av Hrpgyn » 09 apr 2018, 14:49

Tack så mycket!
Ja, det verkar vara smått beroendeframkallande det här men en sak i taget :)

Jag hoppas jag lyckas ta mig till groddagen men jag är inte säker. Hålls den i höst också i stockholm?

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1807
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare med sikte på Ranitomeya amazonica

Inlägg av BengtO » 09 apr 2018, 17:02

Med ett djup på 60 får du mkt större möjligheter att ta ut svängarna när du inreder. Det ger dig oxå möjligheten att skapa ordentliga gömställen för grodorna i den bakre delen av burken. Om du skaffar grodor som är åtminstone 3-4 månader är storleken på burken inget problem när det gäller maten. Då är dom mer rörliga och "jagar" aktivt. Går kanske åt lite mer foderdjur, men det är bara bra att du utfodrar ordentligt. Osmos är inte för grodorna utan för att slippa igensatta duschmunstycken och kalkfläckar på växter o rutor. Har du hårt vatten där du bor?

Hrpgyn
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 apr 2018, 16:37
Började med grodor år: 2018
Ort: Uppsala
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare med sikte på Ranitomeya amazonica

Inlägg av Hrpgyn » 09 apr 2018, 17:45

Jag bor i uppsala så det är hårt, ~9 °dH.

Hrpgyn
Inlägg: 13
Blev medlem: 08 apr 2018, 16:37
Började med grodor år: 2018
Ort: Uppsala
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nybörjare med sikte på Ranitomeya amazonica

Inlägg av Hrpgyn » 09 apr 2018, 18:00

Var hittar man så djupa terrarium föresten? Jag har tittat på Harpers choice och hornbach och ingen av dem har djupare än 45 :/
(Med undantag för några jättar som är alldeles för stora för mig)

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4760
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 583 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nybörjare med sikte på Ranitomeya amazonica

Inlägg av FrankD » 09 apr 2018, 20:36

Är enklast och roligast att bygga själv, tycker jag. Då kan man göra precis som man vill ha det, och det är inte speciellt svårt. Annars finns ju möjlighet att måttbeställa.

Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster