Växtfrågor

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Växtfrågor

Inlägg av BengtO » 08 apr 2008, 12:10

Bästa mossan för regnskogsterrarier tycker jag att vanlig javamossa är. Klipp den som "persilja" och sprid ut den.

seve84
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 feb 2008, 10:09
Började med grodor år: 2008
Ort: Upplands Väsby
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Växtfrågor

Inlägg av seve84 » 08 apr 2008, 18:07

Tips på var du kan inhandla lite växter i sthlm området är att du beger dig till älvsjömässan mellan den 10-13 april då det kommer finnas ganska stort utbud av växter under samma tak. Ska själv dit och köpa ett par tillandsia och så kommer man säkert komma hem med något mer=)

//seve

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Växtfrågor

Inlägg av Illustratören » 08 apr 2008, 20:56

Orchideér är mitt tips, finns många sorter som fungerar ypperligt i terrarium.
Sedan finns alla storlekar och variationer i både utseende, färg, form och krav. Alltid kul att ha någonting som inte vem som helst kan ha hemma i krukan =-)

Kommer säkerligen finnas på mässan sorter som fungerar bra i terrarium. Annars kommer du hitta leverantörer och kunna slänga in lite beställningar på några arter som fungerar i regnskogsterrarier.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Lamazi
Inlägg: 65
Blev medlem: 02 feb 2008, 17:40
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Växtfrågor

Inlägg av Lamazi » 12 apr 2008, 15:44

Åk till holland vetja!:D

kanske låter som ett skämt men om man ska handla riktigt mycket växter så
sparar man några hundralappar, om inte mer, köpte ett ganska stort gäng med tillandsior, 9 kr stycket för små, medans de kostar 70 kr i Sverige...
du borde ju kunna beställa därifrån, då borde man ju ändå inte komma upp i samma kostnad även om man betalar frakt, det är jag nästan 100% säker på..
/Viktor
0.0.2 D.leucomelas
0.0.2 P.klemmeri


och tankar på ett större vivarium!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Växtfrågor

Inlägg av Carlsson » 24 maj 2008, 19:30

Hej,
jag har nu kommit så långt i mitt burk-bygge att det är dags för inredning och växter. Vivariet är 65 cm brett, 65 cm högt (minus dubbelbotten) och 50 cm djupt. Bottensubstratet består av ett lager Leca-kulor med torv ovanpå. Inredningen i övrigt är Mangrove-rötter och några bitar lian. Ett vattenfall ska finnas samt en fogger för befuktning.

Jag har tänkt mig att stoppa i ett par Bromelior, någon Fikus Pumila, en Annubias, ett par Fittonia samt Tillandsior av olika sorter. Som marktäckare har jag tänkt mig Javamossa. De flesta av dessa växter är inget problem att skaffa här uppe i Gävletrakten, men Tillandsia verkar inte finnas någonstans.

Är det någon som har tips vart jag kan köpa olika Tillandsior?
Finns det pålitliga web-handlar för växter. Med pålitliga menar jag främst att växterna är friska och fina, även efter transporten.

Någon tycker säkert att det bästa är att köpa växter på mässor eller liknande, men att köra 18 mil (enkelresa) till Stockholm på vinst och förlust känns inte aktuellt.

Tacksam för svar och alla tips.
Thomas
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Växter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster