"Frog-a-day"

Fotografering av terrarium och grodor
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

"Frog-a-day"

Inlägg av PittoresktMangel » 23 feb 2009, 21:04

God dagens.
Jag har sett på både Dendorboard och talkto.thefrog att det finns "frog-a-day"-trådar. Dessa innebär att man helt enkelt laddar upp en grodbild varje dag. Alltså, en bild i tråden om dagen. Sen är det upp till andra att kommentera. Jag tänkte att vi kunde testa en sådan tråd här.
Så jag tänkte att jag börjar idag då!

Här är min ena Azureus. :)
Bilagor
a.jpg
Grodor och huggormar

Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 okt 2008, 18:40
Började med grodor år: 2008
Ort: Landskrona
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: "Frog-a-day"

Inlägg av andré » 23 feb 2009, 21:59

Mycket fin groda. Lite mer färg i bakgrunden hade varit trevligt.

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: "Frog-a-day"

Inlägg av RicardH » 23 feb 2009, 23:06

De är fina!
Om du vill och orkar så lägg upp bilder - riktiga macro - på deras fötter så man får se honans smala resp. hanens bredare! OK? Skall till ett ställe innan träffen på lördag och plocka ut en trio en grupp på 0.0.15 D. azureus (eller heter de Dendrobates tinctorius "Sipaliwoni-Savanna"?) Vad tycker ni, skall jag ta 2.1 eller 1.2?

:geek:
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: "Frog-a-day"

Inlägg av PittoresktMangel » 24 feb 2009, 09:50

Hulteke skrev:De är fina!
Om du vill och orkar så lägg upp bilder - riktiga macro - på deras fötter så man får se honans smala resp. hanens bredare! OK? Skall till ett ställe innan träffen på lördag och plocka ut en trio en grupp på 0.0.15 D. azureus (eller heter de Dendrobates tinctorius "Sipaliwoni-Savanna"?) Vad tycker ni, skall jag ta 2.1 eller 1.2?

:geek:
Jag kan göra det idag eller imorgon, får mitt nya 70-300 objektiv då. :)
Jag tycker du ska satsa på en 2.1a, honorna kan ju vara kända för att slåss med varandra. Kan du skicka mig ett PM om vem som säljer och pris? :)
Grodor och huggormar

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: "Frog-a-day"

Inlägg av Simon » 24 feb 2009, 13:37

eller heter de Dendrobates tinctorius "Sipaliwoni-Savanna"?)
Grant et al. 2006 eller om det var Wollenberg et al. 2006 har satt in D. azureus i D. tinctorius, alltså att det är samma art och att D. azureus är en tinctorius-färgvariant bland andra. Man kan tycka vad man vill om den nya taxonomin, men jag tror att det är MYCKET viktigt för hobbyn att det inte blir förvirring runt identiteten av grodorna vi håller. Att Lötters, Jungfer, Henkel och Schmidt i boken Poison Frogs skriver "Dendrobates tinctorius. Sipaliwini-Savanna, Suriname." under en bild av en "azureus" ska ses som en lokalangivelse och inte ett namn på varianten.
Om man inte vill kalla denna groda D. azureus längre utan vill markera att det är en tinctoriusvariant föreslår jag STARKT att man lägger till 'Azureus' på något vis efteråt (t.ex Dendrobates tinctorius 'Azureus') för att visa vad man pratar om. Skulle några börja skriva D. tinctorius 'Sipaliwini-Savanna', 'Sipaliwini' eller något annat namn som markerar var de kommer ifrån tror jag förvirringen är ett faktum. Jag förstår dock tanken med 'Sipaliwini-Savanna' eftersom de flesta andra tinctoriusvarianterna är namngivna efter de platser eller floder där de förekommer, t.ex Regina och Oyapoque. Men som sagt, är vi inte försiktiga med namnen kan vi sitta med tre-fyra "varianter" om några år som alla är samma sak.

De flesta vet säkert detta, men det kan vara värt att nämna något om hur ett vetenskapligt skrivs för säkerhets skull.
Det första namnet är släktnamnet som skrivs med stor bokstav och det andra är artnamnet som skrivs med liten bokstav. Ett eventuellt tredje namn med liten bokstav beskriver underartsnamn.
Ex. Släktnamn artnamn underartnamn
Alltså är inte 'Azureus' i Dendrobates tinctorius 'Azureus' ett underartnamn utan bara en benämning av mig för att beskriva vilken variant jag menar, därför skriven med stor bokstav.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: "Frog-a-day"

Inlägg av PittoresktMangel » 24 feb 2009, 13:39

Tack för det Simon. Intressant läsning.
Grodor och huggormar

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: "Frog-a-day"

Inlägg av RicardH » 25 feb 2009, 13:31

  • Annons för grodorna Det är en butik i Sthlm som har dem. Dansk uppfödare (maj 2008).
  • Simon, är det tidsskrifter, rapporter eller böcker? Håller på att revidera en gammal text och skulle gärna ha korrekta namn/begrepp! Tackar för bra inlägg. Rätt skall vara rätt och tjena vad rätt det blev!
  • Första topic-meningen på en stund kommer här: så fort jag har grodor, förmodligen efter helgen, kommer det upp en bild om dagen.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: "Frog-a-day"

Inlägg av tummen » 25 feb 2009, 13:37

Simon skrev:
eller heter de Dendrobates tinctorius "Sipaliwoni-Savanna"?)
Grant et al. 2006 eller om det var Wollenberg et al. 2006 har satt in D. azureus i D. tinctorius, alltså att det är samma art och att D. azureus är en tinctorius-färgvariant bland andra. Man kan tycka vad man vill om den nya taxonomin, men jag tror att det är MYCKET viktigt för hobbyn att det inte blir förvirring runt identiteten av grodorna vi håller. Att Lötters, Jungfer, Henkel och Schmidt i boken Poison Frogs skriver "Dendrobates tinctorius. Sipaliwini-Savanna, Suriname." under en bild av en "azureus" ska ses som en lokalangivelse och inte ett namn på varianten.
Om man inte vill kalla denna groda D. azureus längre utan vill markera att det är en tinctoriusvariant föreslår jag STARKT att man lägger till 'Azureus' på något vis efteråt (t.ex Dendrobates tinctorius 'Azureus') för att visa vad man pratar om. Skulle några börja skriva D. tinctorius 'Sipaliwini-Savanna', 'Sipaliwini' eller något annat namn som markerar var de kommer ifrån tror jag förvirringen är ett faktum. Jag förstår dock tanken med 'Sipaliwini-Savanna' eftersom de flesta andra tinctoriusvarianterna är namngivna efter de platser eller floder där de förekommer, t.ex Regina och Oyapoque. Men som sagt, är vi inte försiktiga med namnen kan vi sitta med tre-fyra "varianter" om några år som alla är samma sak.

De flesta vet säkert detta, men det kan vara värt att nämna något om hur ett vetenskapligt skrivs för säkerhets skull.
Det första namnet är släktnamnet som skrivs med stor bokstav och det andra är artnamnet som skrivs med liten bokstav. Ett eventuellt tredje namn med liten bokstav beskriver underartsnamn.
Ex. Släktnamn artnamn underartnamn
Alltså är inte 'Azureus' i Dendrobates tinctorius 'Azureus' ett underartnamn utan bara en benämning av mig för att beskriva vilken variant jag menar, därför skriven med stor bokstav.
.....sedan underlättar det ju inte att det finns en D.tinctorius-variant som heter "sipaliwini savannah" också, som finns i samma område som D.t.azureus. 8-) ;)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: "Frog-a-day"

Inlägg av tummen » 25 feb 2009, 13:40

Hulteke skrev:De är fina!
Om du vill och orkar så lägg upp bilder - riktiga macro - på deras fötter så man får se honans smala resp. hanens bredare! OK? Skall till ett ställe innan träffen på lördag och plocka ut en trio en grupp på 0.0.15 D. azureus (eller heter de Dendrobates tinctorius "Sipaliwoni-Savanna"?) Vad tycker ni, skall jag ta 2.1 eller 1.2?

:geek:
Efter vad jag hört så skall man satsa på fler hanar än honor, och helst ha bara en hona av tinctorius och azureus eftersom dessa honor kan vara grymt aggressiva ibland. Så mitt tips är 2.1.
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: "Frog-a-day"

Inlägg av PittoresktMangel » 25 feb 2009, 13:44

Idag får någon annan laddad upp en bild! Annars stupar ju tråden direkt.
Grodor och huggormar

Skriv svar

Återgå till "Fotografering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster