Mitt leucomelas vivarium

Presentera ditt terrarium här!
Antonio Dahlin
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 aug 2008, 17:48
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Mitt leucomelas vivarium

Inlägg av Antonio Dahlin » 18 aug 2008, 18:48

Obs! Detta inlägg visar hur vivariet såg ut innan det gjordes om utan bakgrund. För bilder på det aktuella vivariet, se inlägget med foton längre ner.

Så här ser mitt nuvarande vivarium ut som gjorts om ett flertal gånger under det dryga året som jag haft det. Dock har just denna konfiguration varit igång i cirka 4-5 månader. Här bor två stycken D. leucomelas, en hane och en hona som köptes som juveniler samtidigt som vivariet. Epiwebbakgrund, Exo-terra 121 L terrarie med tillhörande ljusarmatur med 2 st compaktlysrör. Har täkt större delen av nättaket med någon typ av "plexiglas", funderar dock på att sätta dit riktigt glas i framtiden. Botten består av ett dränineringslager aquaclay akvariesand,myggnät i plast, ett lager lera/kattsand samt ett lager kokostorv-lövblandning, täkt med ett lager löv; inspirerat av Brent Brock's bottensubstratblandningar. Bildkvalitén är lite risig, men varken kameran eller ljuset är det bästa :)
1a.jpg
2a.jpg
Senast redigerad av 1 Antonio Dahlin, redigerad totalt 22 gånger.

Har inga grodor just nu!

Grimgal
Inlägg: 109
Blev medlem: 31 jan 2008, 09:30
Började med grodor år: 2008
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Mitt leucomelas vivarium

Inlägg av Grimgal » 18 aug 2008, 22:17

Det ser snyggt ut, men det skulle vara snyggare om du satte in en växt som fick täcka bakväggen, t.ex en ficus pumila. Vad är det för växter som är placerade över fittonian?

Har inga grodor just nu!

Antonio Dahlin
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 aug 2008, 17:48
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Mitt leucomelas vivarium

Inlägg av Antonio Dahlin » 18 aug 2008, 22:59

Tackar! Jag har ett flertal gånger satt olika växter, som två olika epifytiska ormbunkar och javamossa på bakgrunden, men dessa har efter ett tag vissnat ner och aldrig tagit sig, troligen pga att bromeliorna tar allt ljus. Har haft en ficus pumila planterad i vivariet ett bra tag nu, men den har aldrig riktigt kommit igång och spritt sig upp på bakgrunden som jag velat. Ovanför fittonian är den någon typ av mini bromelia, troligen en hybrid, men exakt namn angas inte på plantskolan där jag köpte dem. Nya skott är på g, då den gamla håller på att vissa. Kanske dåligt med gödning eller vatten? Och Vriesian som växer till vänster växer "åt fel håll", dvs upp och trycker mot taket.

Har ett flertal tillfällen funderat på att skippa bakgrunden helt och bygga upp vivariets högre delar kring mitten som en ö i ett lövhav så att man får en 360 graders vy, men det kanske vore elakt mot grodorna att ändra vivariet ytterligare en gång.

Har jag kanske för lite vatten i vivariets botten för växterna? Dräneringslagrets vattennivå ligger på noll, trots att luftfuktigheten ligger bra och grodorna verkar trivas..

Har inga grodor just nu!

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Mitt leucomelas vivarium

Inlägg av BengtO » 19 aug 2008, 08:21

Var glad för att du inte fått F.pumila att trivas. Om den gör det kommer den att kväva resten av växterna. Har en något mindre F.serratistipula med flikiga blad som växer tätare och långsammare men tycker att den också tar över för mycket till slut. Tror inte att du behöver mer vatten i botten. Däremot behöver grodorna vatten vid leken men det kan räcka med det som finns i bromeliorna. Gillar också de där små bromeliorna du har.
Skulle inte skippa bakgrunden för grodornas skull.

Grimgal
Inlägg: 109
Blev medlem: 31 jan 2008, 09:30
Började med grodor år: 2008
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Mitt leucomelas vivarium

Inlägg av Grimgal » 19 aug 2008, 12:39

F.pumila behöver inte nödvändigtvis kväva övriga växter i vivariumet, förutsatt att man klipper den ofta. Får man den att trivas växer den, som BengtO redan påpekat, något enormt. Min F.pumila täcker numera hela bakgrunden och större delen av sidostyckena. Jag tycker också att du ska behålla bakgrunden.

Har inga grodor just nu!

Antonio Dahlin
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 aug 2008, 17:48
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Mitt leucomelas vivarium

Inlägg av Antonio Dahlin » 19 aug 2008, 18:22

Hej hallå!

Nu blev det ändå så att jag möblerade om i terrariet. Jag kanske har gjort ett visst fel med att ta bort bakgrunden, men eventuellt var det värt det, då jag är väldigt nöjd med slutresultatet. Har sett nåt terrarie på dendroboard som följer samma idé, och blev på så vis inspirerad. Tror inte att grodorna tar skada av att jag tar bort bakgrunden, då de knappt använt sig av den förut, förutom för att ta sig upp till sovbromelian. Tog isär allting och började från början; silikonet från bakgrunden var himla omständig att ta bort dock :)

Dräneringslager i aquaclay som förut, plastnät, täkt med orkidébark och en massa stora löv. I centrum står nu en "stubbe" jag gjort av två sammanfogade dödvedsstycken. På denna har jag planterat sovbromelian högt upp på baksidan, samt en av de små bromeliorna, en miniorkidé (Tolumnia triquetrum) och en epifytisk ormbunke. Den långa fittonian planterades i ena bakre hörnet och slingrar sig runt i terrariet. Förhoppningsvis kommer den att ta sig och bilda ett "örthav" runt stubben. Pumilian slängde jag.

Vid rivningen av den förra möbleringen kunde konstateras att det inte fanns någon speciellt stor mängd mikrofauna i substratet; alltså verkar blandningen inte haft önskad effekt. Tidigare har jag använt mig av blad och bark, vilken bokstavligen kryllade av hoppstjärtar. Därför har jag denna gång valt att gå tillbaka till den substratblandningen. Jag tror att, trots att jag inte använder mig av bakgrund, detta "setup" är mycket bra för grodorna, då det ger stora klättermöjligheter och stor födosöksyta med mycket löv. Men även väldigt bra för mig, då jag får en 360 graders vy, vilket ger ett för mig, mer 3-dimensionellt intryck. Båda grodorna är redan framme, äter flugor och undersöker nyfiket omgivningarna. Ska försöka lägga upp nya bilder i denna tråd vart efter det tar sig (förhoppningsvis!).
Bilagor
2a.jpg
1a.jpg

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Mitt leucomelas vivarium

Inlägg av tummen » 06 sep 2008, 16:44

Jag tycker nog din ommöblering blev väldigt bra, man ser bra från alla håll och det känns lite som om man var "inne" i terrariet när man tittar på bilden.

Lycka till i fortsättningen!
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Mitt leucomelas vivarium

Inlägg av tummen » 28 jan 2009, 14:21

...och hur går det nu då? Trivs de så bra att de lägger ägg också? ;) Skriv mer!
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster