Ricards grodor och terrariehyllor

Presentera ditt terrarium här!
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ricards grodor och terrariehyllor

Inlägg av RicardH » 26 apr 2016, 22:13

LarsH skrev:Privat använder jag nästan uteslutande Duskvarianten alla Håkan, men jag fortsätter med 6-6 böj. Använder bara 6-slang, inte minst för att ju grövre dimension man använder, ju mindre motstånd i slangen visasi flödet.
Jag forsätter ställa frågan jag ställde Bengt till dig Lars; hur många dysor kör du/pump, och jag utgår från att du kör en diafragmapump (125PSI)? Om mer vatten kommer fram, släpper då dynorna igenom det? Det gör de va, till en viss gräns? Det innebär att grövre slang belastar flödeskapaciteten på ett annat sätt än en 4mm-slang?
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ricards grodor och terrariehyllor

Inlägg av LarsH » 26 apr 2016, 23:07

Japp, en grövre slag ger lägre motstånd, dvs pumpens flöde gör mer nytta.
Eftersom jag säljer pumpar av samma kapacitet som du anger, då säger jag på Expo'n minst 15 dysor, kanske inte mer än 20, och förutsätter då 6mm slang.
Ang terrarier. Kanske mindre bra foton, men........ Att ha ett frontglas är inte sämre än 2 st skjutbara, tvärt om, öppning bestämmer Du när du öppnar, hälften av två skjutbara = hälften av ett skjutbart......
20160426_215816_resized (1).jpg
20160426_215840_resized (1).jpg
Urban V's konsept. Funkar skitbra även för mig
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Ricards grodor och terrariehyllor

Inlägg av HåkanP » 26 apr 2016, 23:42

RicardH skrev:
LarsH skrev:Privat använder jag nästan uteslutande Duskvarianten alla Håkan, men jag fortsätter med 6-6 böj. Använder bara 6-slang, inte minst för att ju grövre dimension man använder, ju mindre motstånd i slangen visasi flödet.
Jag forsätter ställa frågan jag ställde Bengt till dig Lars; hur många dysor kör du/pump, och jag utgår från att du kör en diafragmapump (125PSI)? Om mer vatten kommer fram, släpper då dynorna igenom det? Det gör de va, till en viss gräns? Det innebär att grövre slang belastar flödeskapaciteten på ett annat sätt än en 4mm-slang?
Grövre hela vägen innebär att pumpen måste arbeta hårdare då den ska pumpa upp tryck men då de flesta pumpar vi har ger högsta tryck på 125 psi så innebär det färre dysor. Har man Bengt-många burkar kan det vara god ide att ha t.ex. 8 mm "stamnät" till varje hylla. Följt av 6 mm för varje hyllplan och slutligen 4 mm in till varje burk.
Inte utan anledning att våra vattennät är byggda enligt den principen

Sen en sak som jag aldrig hört någon tala om är ju att längre slang man drar också ger lägre tryck ut till dysa. Även detta motverkas med dimensionsminskningar som jag beskrev ovan eller att bytta allt till mindre slang.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ricards grodor och terrariehyllor

Inlägg av LarsH » 27 apr 2016, 00:10

Så rätt Håkan, men energi är och förblir energi. Dimensionsminskning ökar trycket, minskar flödet, men i sak har du rätt att 8 -> 6 -> 4 kan ge en jämnare dimma som slutligen beror på dysan. Själv har ja olika antal dysor på 2 linjer, och måste då använda en kran för att båda linorna ska ge samma tryck/dimma.
Kanske självklart minskar trycket med längden av slang. Hur man sedan ökar tryckstegring med hjälp av dimensionsminskning eller nått, det är en annan sak. Naturens lagar är och förblir som dom är.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ricards grodor och terrariehyllor

Inlägg av RicardH » 27 apr 2016, 12:10

Tack för input!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ricards grodor och terrariehyllor

Inlägg av RicardH » 03 maj 2016, 22:55

FrankD skrev:Är inte säker på att jag förstår konstruktionen (eller snarare: Är säker på att jag inte förstår :? ) men det kommer säkert så småningom bilder! :)
Den här kanske är lite mer klargörande ...
TAKKONTRUKTION med ventilationsriktning mot frontruta.png
Ovanpå de konstiga konstruktionerna tänker jag att det ligger fläktar. Jag kommer dock enbart ha EN sådan där konstruktion. Inte två.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ricards grodor och terrariehyllor

Inlägg av FrankD » 04 maj 2016, 00:21

Nu förstår jag. :D

En synpunkt: Det kommer så småningom att bli smuts i dessa "kanaler" och det är inte lätt att rengöra dem. Kanske inte nödvändigt heller men om man ändå vill göra det blir det kanske en källa för missnöje?

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ricards grodor och terrariehyllor

Inlägg av RicardH » 07 maj 2016, 22:11

FrankD skrev:Nu förstår jag. :D

En synpunkt: Det kommer så småningom att bli smuts i dessa "kanaler" och det är inte lätt att rengöra dem. Kanske inte nödvändigt heller men om man ändå vill göra det blir det kanske en källa för missnöje?
Sant!
Svårt detta!
Mycket svårt!

Hur skall man tänka med vent? 435 bred, 600 djup och 600 hög. Har ritat in 100mm bred nätöppning i taket, och inte stålduk utan nät. Mina tidigare burkar har haft ventilationsanläggning under frontglasen som tar en massa plats från terrariets djup. Hade helt tänkt skippa ventilation i terrariets "nedre regioner". Kom gärna med idéer och tankar.

Ttrevlig helg!


Ricard
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ricards grodor och terrariehyllor

Inlägg av FrankD » 07 maj 2016, 23:24

RicardH skrev:Hade helt tänkt skippa ventilation i terrariets "nedre regioner". Kom gärna med idéer och tankar.
Skulle jag inte göra. Både lodrätt (tar höjd från frontrutan) och vågrätt (tar djup) är ju möjliga lösningar för ventilationen längst fram men utan någon alls skulle jag inte våga. Då skulle man behöva riktigt starka fläktar för att det inte blir stående luft längst ner. Risk för mögel och ev. t.o.m. gaser som koldioxid. Du kan ju ha tur med dina kanaler att luften verkligen går i en sorts kretslopp ner längs frontrutan och till slut upp igen inne i terrariet och ut genom nätet men om det verkligen funkar??? Chansen är förstås större med lutande front. Då har luften lättare att hitta vägen ner.

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ricards grodor och terrariehyllor

Inlägg av Carlsson » 08 maj 2016, 00:10

En liten reflektion från min sida.

Alla varianter av ventilation i burkens nedre delar bygger på att det ska bli självdrag i burken, och därmed en enkel och smidig utluftning av eventuella gaser. Placeringen under frontglaset, vertikalt eller horisontellt, är en förhoppning om att inkommande luft ska stiga och ta med sig imma från glaset. Detta fungerar dock helt enkelt inte! Åtminstone inte så pass säkert så att det går att lita på.
Att det överhuvudtaget ska komma in luft i nederkant kräver att det försvinner luft någon annanstans, förhoppningsvis i överkant dvs locket. Den eventuella lilla termiska drivkraft som fås i ett terrarium är så liten att det knappast räcker för att övervinna motståndet som flugnätet i öppningen ger. Att tro att det blir skorstenseffekt i ett terrarium är att tro för mycket.

Vissa terrarium har likväl en fungerande ventilation med öppning under frontglas samt i toppen. Enligt min mening beror det snarast på den omvända luftriktningen, dvs begagnad luft "råkar" trilla ut genom de nedre öppningarna och ersätts av ny luft från de övre. Möjligtvis kan man tänka sig att vissa gaser sjunker och därigenom ventileras ut, men det är inget jag personligen tror på.

Som jag ser det måste man alltså ordna med mekanisk ventilation, alltså fläkt(ar). Så länge luften i terrariet tvingas i rörelse så kommer det aldrig att bli någon risk för förgiftade grodor. Om fläkten placeras på utsidan eller insidan av ventilationshålet har ingen betydelse. En placering inuti burken, alltså inte vid en öppning, är helt OK och kanske att föredra eftersom temperaturen i burken hålls jämnare när det inte tvingas in förhållandevis kall rumsluft. Det behöver inte vara några monsterfläktar, de behöver ju inte övervinna något motstånd över huvudtaget, så det räcker med små 50-60 mm fläktar. När de har snurrat en stund så rör sig all luft sakta och fint. En genomtänkt placering löser då såväl problemet med imma på frontglaset som eventuella stagnationszoner (med risk för mögelväxt). Jag har helt gått ifrån att ha ventilationsöppningar i burkarna nedre delar, vilket hittills inte skapat några som helst problem för mina djur.

Ricard, mitt råd är alltså att du skippar alla tankar på ventilation i nederkant och istället placerar en eller två fläktar inuti burken. Rikta fläktarna på ett genomtänkt sätt så ordnar sig allt till det bästa.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster