Milds burk nr 2

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Milds burk nr 2

Inlägg av JMild » 24 maj 2012, 08:25

Efter att ha testat några månader med ett ET 30x30x45 kände jag att jag hade motivationen att uppgradera. Jag håller på med ett ET 60x45x60 som kommer ha en liten vattendel, ett vattenfall i skiffer och Epiweb bakgrund. Ska försöka dela med mig av min progress och tar gärna emot tips eller synpunkter. Tråkigt nog var inte terrariet tätt (trots att det var nytt) så jag fick börja med att silikona hörnen men silikon är ju något man har gott om som terrarium-byggare så det var inga problem...

Toppen har jag bytt ut mot akrylplast som jag borrat hål i både för sladdar, ventilation (2x 12V minifläktar som suger ut luften) och duschsystem (Herperschoise).
Bild

Jag har också gjort en vattendel i aluminium som kommer hålla en fogger och pumpen till vattenfallet. Jag har också gjort en genomföring i den större delen för att ner till en dunk under terrariet samla upp vatten som "rinner över".
Bild

Den falska botten (eller vad det nu kallas) bygger jag av aluminium också (perforerade plattor jag hittade på Bauhaus) som står på plastmuggar (IKEA). På denna kommer jag att lägga markduk för att inte få ner mer skit än nödvändigt i vattenreservoaren.
Bild

Vattenfallet bygger jag upp med frigolit men själva fallet kommer vara i skiffer med några små-pooler av sten. Det hela startar i ett litet torn i skiffer som faller ner i den första "poolen". Allt mynnar sedan ner i vattendelen.
Bild

Igår fick jag också mitt paket från Dusk så nästa vecka ska jag fortsätta med bakgrund och botten i Epiweb samt installera LED belysningen.

Jag kommer sedan köra terrariet i ca 3 månader med bara mossan (för att den ska få växa till sig ordentligt innan jag beställer bromelior/ficus/etc. och plockar över mina nu trångbodda Leucomelas 1.2.0.

Mer kommer...
Senast redigerad av 1 JMild, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Milds burk nr 2

Inlägg av JMild » 24 maj 2012, 08:28

Nu har jag fått bilder att funka också. tack Mr Ordf :-)

porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 07 maj 2012, 09:46
Började med grodor år: 2005
Ort: Österåker
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Milds burk nr 2

Inlägg av porcelain » 24 maj 2012, 13:29

Ser väldigt spännande ut! Håller själv på med epi web så det ska bli spännande att se hur ditt terrarie ser ut och hur du löser eventuella problem med mera :)

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Milds burk nr 2

Inlägg av JMild » 24 maj 2012, 14:06

Vad är det för utmaningar du stött på? Jag köpte ett färdigt IIS kit från Dusk som jag sedan har fått anpassa. Hitills har jag bara skurit till och satt dit bakstycket och det håller på att torka (använder akvariesilikon som lim). Jag har också skurit till botten och sedan blir det lite Epiweb även på sidorna, på vattenfallsberget och sedan har jag en lian och gren som också ska på. Tyvärr fick jag inte med några skruvar men jag gissar att jag kan använda egna rostfria skruvar, det verkar iallafall funka när jag testat... Tänkte lägga upp fler bilder när jag fått lite mer Epiweb på plats.

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Milds burk nr 2

Inlägg av RicardH » 24 maj 2012, 16:45

Kul att det funkar med bilderna.
En fråga. Har du gjort hål i glasen som alu-skivorna står på, så de inte får flytkraft när vattnet stiger? Förmodligen, men ibland glömmer man det uppenbara.

Kul tråd! :D
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Milds burk nr 2

Inlägg av JMild » 24 maj 2012, 22:16

Jupp, både i toppen (för luft som du nämner) men också skåra vid botten för att undvika stående vatten i dem.

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Milds burk nr 2

Inlägg av JMild » 24 maj 2012, 22:31

Har fixat lite med Epiweb:en ikväll. Det som återstår är lite mer på höger sida (bland annat täcka IIS-röret som går på höger sida) samt lianen och grenen som jag dock sätter in efter att jag penslat på mossan.

Bild

Imorgon kommer det slutgiltiga funktionstestet (har testat alla delar separat och det har funkat) för nu blir det test av:

- Vattenfallet
- Duschsystemet
- IIS bevattningen
- Foggrarna (heter det så :-)
- Ventilationen
- Värmaren (ligger i falskbotten)
- LED belysningen

Sedan blir det mossa på alla delar, skruva in grenen och lianen och sedan börjar väntan...

porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 07 maj 2012, 09:46
Började med grodor år: 2005
Ort: Österåker
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Milds burk nr 2

Inlägg av porcelain » 25 maj 2012, 10:25

Ett tips är att det ska vara möjligt att ta bort IIS rören och pumpen då det kan behövas service och rengöring på dessa (enligt egen erfarenhet, men det kanske bara är jag som har otur :lol: )
Häftigt med vattenfallen/skifferdelen. Skulle vilja ha sådant i min nästa burk jag med :D

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Milds burk nr 2

Inlägg av JMild » 25 maj 2012, 12:58

Snabbare än du anar! Tyvärr visade sig nämligen att glädjen över att jag fått en ännu mindre pump till IIS-en från Dusk än deras PumpA till förtvivlan då den inte lyckas få upp vattnet till de utlovade 60cm. Har bett Dusk om att få byta. Jag upptäckte tyvärr inte detta förrän nu när allt är på plats för jag har samma pump till vattenfallet och det funkade ju perfekt men det behöver ju bara lyfta vattnet 50cm eftersom det sitter längre ner. Den magiska gränsen ligger på 52-53 cm har jag nu mätt upp. Eftersom den ingick i det färdiga ET 60x45x60 Epiweb IIS kitet från Dusk borde det ju inte vara några konstigheter att få en ny. Synd bara då detta var det sista innan moss-smetandet skulle börja...

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Milds burk nr 2

Inlägg av JMild » 28 maj 2012, 10:47

Så har mossblandningen åkt på och alla system kör (fläkt, ljus, bevattning etc.). Hoppa det växer ordentligt nu de närmsta månaderna.

Alltid kommer man på någon design-miss och så även denna gången. Jag har skillt på vattendelen och övrigt vatten i falskbotten. Det funkar bra men det visar sig när jag kört vattenfallet under en längre tid att det naturligtvis inte är helt tätt vilket innebär att vatten ut via pumpen från vattendelen < (och inte lika med) vatten in till vattendelen från vattenfallet så vattennivån sjunker i vattendelen när jag kört vattenfallet en stund. Det skiljer bara 1cm mellan vattennivåerna på de olika delarna så kanske får jag nöja mig med att de är lika genom att borra hål mellan dem så kommer iallafall inte vattennivån i vattendelen sjunka lägre än så... Får fundera :-(

I övrigt är det som återstår att sätta svart film där jag inte vill att man ska se in samt att få lite ordning på alla sladdar och timers (typ 6 stycken).

Bild

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster