Porcelains terribilis

Presentera ditt terrarium här!
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 07 maj 2012, 09:46
Började med grodor år: 2005
Ort: Österåker
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Porcelains pilgiftterrarie!

Inlägg av porcelain » 18 nov 2012, 15:31

Är ranitomeyorna mindre än anthony då? LarsH håller ju anthony tillsammans med terribilis och de funkar bra vad jag vet. Men jag har personligen inte hört om någon som håller just ranitomeya/terribilis.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 841
Blev medlem: 05 mar 2011, 20:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

Re: Porcelains pilgiftterrarie!

Inlägg av RogerL » 18 nov 2012, 19:54

Jag skulle nog säga att anthonyi är något något större än flera ranitomeya. Större ranitomeya skulle kanske klara sig, men inte deras ungar. Roger

porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 07 maj 2012, 09:46
Började med grodor år: 2005
Ort: Österåker
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Porcelains pilgiftterrarie!

Inlägg av porcelain » 18 nov 2012, 20:59

Eventuella ägg går väl att ta ut och rädda. Men ja... jag vill ju såklart inte sätta ihop två arter och få grodor som inte trivs.

Är det någon som har andra förslag på arter som skulle passa ihop med terribilis?

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Porcelains pilgiftterrarie!

Inlägg av FrankD » 18 nov 2012, 21:15

Enligt min oväsentliga mening är terrariet för litet för två arter, speciellt om en av de är terribilis. Om man absolut vill göra det (varför?) är anthonyi troligen det minst osäkra kortet eftersom de är snabba och robusta. Jag kan ju självklart ha fel men jag tror inte att en Ranitomeyaart skulle klara sig särskilt länge. Inte att de nödvändigtvis blir uppätna men de klarar inte stressen. Terrariet är ju inte särskilt högt heller, så de skulle mer eller mindre behöva leva på samma nivå.

porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 07 maj 2012, 09:46
Började med grodor år: 2005
Ort: Österåker
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Porcelains pilgiftterrarie!

Inlägg av porcelain » 18 nov 2012, 21:19

Då får jag nog tänka igenom detta en gång till innan några eventuella grodor alltså. Jag känner lite att jag inte tänkte på någon specifik arts levnadssätt när jag valde inredning till terrariet, men frågan är ju nu om det är bättre att ta endast en art och kanske ändra lite för att anpassa mer efter den arten.

Vad tror ni?

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Porcelains pilgiftterrarie!

Inlägg av FrankD » 18 nov 2012, 23:06

Jag har aldrig haft terribilis men om jag får gissa lämpar sig terrariet på bilderna bra för dem.

Endast en art per terrarie är alltid bättre hävdar jag, även om situationen (vilka arter, hur stort är terrariet, inredning, höjd, hur erfaren är du) påverkar hur mycket bättre det är. Framför allt ska man alltid vara beredd på att separera grodorna om problem dyker upp. Heter man BengtO och har lika många års erfarenhet som man har terrarier så är det inga problem eftersom man i värsta fall kan flytta omkring grodorna, men det tar ett tag tills man kommer dit. Jag hade R. amazonica tillsammans med P. vittatus i mitt stora terrarium (och det är stort) men fick separera dem. Jag såg aldrig något bråk e.dyl. men mina amazonica blev både smalare och färre. Nu har de två resterande sin egen burk och är runda och fina igen.

porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 07 maj 2012, 09:46
Började med grodor år: 2005
Ort: Österåker
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Porcelains pilgiftterrarie!

Inlägg av porcelain » 19 nov 2012, 12:04

Även om det känns svårt att höra negativa tankar och kanske "kritik" (känns inte som det bäst lämpade ordet men jag kommer inte på något bättre just nu) så tror jag att det var bra att höra. Så jag vill tacka er alla för era kommentarer! Det är ju helt klart bättre att höra från någon som faktiskt vet mer och bättre, någon som har erfarenheten när man själv saknar den, även om det inte är vad man vill höra.

Jag ska återgå till planering av terrariet och försöka göra något bättre av bottenytan under tiden som ficus och bromelior får växa till sig längs med väggarna. Så får det stå tomt ett tag till.

Tack så länge, jag återkommer med mer idéer så fort jag har kommit på dom ;)

Har inga grodor just nu!

porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 07 maj 2012, 09:46
Började med grodor år: 2005
Ort: Österåker
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Porcelains pilgiftterrarie!

Inlägg av porcelain » 18 jan 2013, 11:39

En liten uppdatering. Terrariet har nu stått tomt i två månader. Alla begonior, en del av rosenstänken och en bromelia har dött och lite ficus har blivit planterad.
Men såhär ser det iaf ut just nu.
Bild

Idag åker jag och två kompisar på "zoorunda", vilket innebär att vi åker till några förutbestämda zoobutiker under en hel dag :D Denna dag går färden först till Hökarängens zoo och sedan till Herpers choise (så det blir mycket bilåkande idag och inte så många butiker istället). Efter det kommer vi rulla mot hem till Roger och hämta upp mina första pilgiftsgrodor :D

Trots att jag känner att jag har förberett mig så gott jag kan är jag faktiskt nervös. Drömde till och med mardrömmar om att jag satte mig (!) på grodorna (dock så dog inte alla, trots att de blev platta?!) i natt. Om allt går väl så uppdaterar jag med bilder om några dagar ;)

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Porcelains pilgiftterrarie!

Inlägg av JMild » 18 jan 2013, 16:29

Vad föll valet på dvs. vad är det du ska plocka upp hos Roger? Nyfiken blir man...

porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 07 maj 2012, 09:46
Började med grodor år: 2005
Ort: Österåker
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Porcelains pilgiftterrarie!

Inlägg av porcelain » 18 jan 2013, 22:55

Fyra stycken små terribilis vart det! :D
Här kommer några halvdana bilder på två av dem. Har sett tre som mest efter att jag släppte ut dem i terrariet och redan sett dem äta av ohyran som finns i jorden ;) so far so good

Bild
Bild

Roger är en mycket trevlig groduppfödare! Det bjöds på te och rundtur av alla terrarier för såväl mig som mina imponerade vänner.

Nu hoppas jag bara att de små liven växer på sig snabbt och håller sig friska och fina!

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 29 och 0 gäster