Nytt grodterrarium 65x35x50

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nytt grodterrarium 65x35x50

Inlägg av Illustratören » 19 maj 2013, 10:52

Så har det gått några veckor och inga levande yngel. Det ynglet som växte på sig dog strax innan eggets skal löstes upp.
Har haft en heldel egg i burkarna, ca1-4st varje gång. Och varje vecka ligger det ett nytt egg eller eggsamling någonstans. Alla eggen är dock vita och endel bara försvinner?! Hade 4st egg i en filmburk och de lades på eftermiddagen/kvällen ena dagen. Två dagar senare var de spårlöst försvunna?!
Kan det vara de andra grodorna eller något annat som käkar upp dem?

Har en hona i burken som är den fetaste Ranitomeya reticulata jag någonsin sett, så mat har dom så det räcker =-)
De andra grodorna är lite mer jämna i storleken, finns dock en som är aningen mindre, såg alla sitta i en bromelia för fyra dagar sedan.
Matar med hoppstjärtar (rejält med hoppstjärtar) en gång i veckan. Sedan matar jag med pudrade bananflugor ca 2ggr veckan. Så det finns mat så det räcker till grodorna, det borde inte vara felet.
En rolig sak är att det alltid börjar spela efter att jag slängt in ny mat. Ibland till och med när jag matar.

Temperaturen ligger på 19-20 på kvällen och går upp till 26-29 på dagen beroende på hur varmt det blir i lägenheten. Så det borde inte heller vara problemet.
Varför är eggen vita, kan det vara så enkelt att de är obefruktade. Men då borde inte ett vitt egg utvecklats vidare.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gillat: 15 gånger
Blivit gillad: 137 gånger
Grodor Arter/varianter: 37

Inlägg av BengtO » 29 maj 2013, 15:01

Plocka ut äggen så fort du ser dom. Då kan du se om de är befruktade eller ej. Har också samma problem med mina reticulata. Har dock haft ägg som utvecklats så de är fertila i alla fall. Men mest blir det obefruktade ägg som snabbt försvinner. Tror att gråsuggorna käkar upp de obefruktade hos mig. Luktar nog lite "gott" om dom. Obefruktade ägg "stelnar" ju heller inte till som de befruktade och är nog lättare att komma åt.

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Illustratören » 30 maj 2013, 23:32

Plocka ut äggen så fort du ser dom. Då kan du se om de är befruktade eller ej. Har också samma problem med mina reticulata. Har dock haft ägg som utvecklats så de är fertila i alla fall. Men mest blir det obefruktade ägg som snabbt försvinner. Tror att gråsuggorna käkar upp de obefruktade hos mig. Luktar nog lite "gott" om dom. Obefruktade ägg "stelnar" ju heller inte till som de befruktade och är nog lättare att komma åt.
Hittade ett där det fanns yngel i, det var dock blekt. Klarade sig bara 1v och nu är egget grumligt och förmodligen dött. Jäkla skumt.
Ska vara mer observant och plocka ur eggen snabbt framöver.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
Sammie
Grodor Arter/varianter: 3

Inlägg av Sammie » 31 maj 2013, 00:19

Hur funkar Mediocalcar decoratum för dig?
Jag har varit sugen på den ett tag men vad jag förstår så vill den ha svala nätter så jag vet inte om jag vågar prova.
Ska vi byta växter med varandra?

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Illustratören » 03 jun 2013, 19:16

Hur funkar Mediocalcar decoratum för dig?
Jag har varit sugen på den ett tag men vad jag förstår så vill den ha svala nätter så jag vet inte om jag vågar prova.
Jodå, tycker allmänt att det är knepigt med orkideér. Man fattar inte varför dom dör ibland och det är för mig ett mysterium hur man ska ta hand om dem. Jag brukar köpa på mig ett gäng och sedan se vad som klarar sig. Denna gång tror jag bannemej att alla sorter klarat sig.
Ser en heldel nya skott på M. decoratum nu, såg ut som den skulle kolavippa ett tag. Men nu har den tagit sig och ser riktigt fin ut på vissa ställen.

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Illustratören » 22 aug 2013, 07:16

Efter en lång och varm sommar har jag rensat och inspekterat terrariet.
Var borta 2v från det men proppade med mat till grodorna innan avresa och det gjorde susen. Har numera endast tre grodor, en av dem dog bara knall fall?! Den låg precis vid matskålen innan semestern och såg helt orörd ut. Men tyvärr var den knalldöd, den var förmodligen en fet hona.
Men ordningen återställd, det spelar i burken och vid växtrensningen så jag två äggplatser. Tyvärr var båda i väck av bromelior så skörd var uteslutet.
Tyckte mig se en liten groda hoppa iväg, men då de vuxna är så små kan det varit en av dem jag skymtade.

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Illustratören » 25 aug 2013, 22:48

Tog tag och gjorde halvårsputsen. Har dragit mig lite för det då jag varit orolig att groderna skulle hoppa ur osv. Kom dock på att det bara var att vända dörrarna ut och in, då kan jag putsa rutorna på plats och inga grodor riskerar att rymma.
Jäkla vilken skillnad, plötsligt såg man ju in i burken igen. Den börjar bli som jag tänkte mig, lite mer grönt på bakgrunden och lite mer städat så är den snart perfekt.
Lite kvällsbilder från kontoret.
Bilagor
Terrarium_aug4.jpg
Terrarium_aug3.jpg
Terrarium_aug2.jpg
Terrarium_aug1.jpg

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Illustratören » 26 sep 2013, 19:25

Så har de första ynglen kläckts! Har nu två yngel som är frisimmande och 5st som är i två olika stadier i äggen. Tog en extra titt i terrariet och upptäckte två till äggplatser i olika bromelior totalt minst sju ägg i terrariumet. De gick dock inte att ta ur, så grodorna får ta hand om dem själva.
Nu är det bara att hålla tummarna och jag ska nog köpa på mig ett litet terrarium som uppstigningsburk åt ynglen.

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2012
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 35 gånger
Grodor Arter/varianter: 8

Re: Sv: Nytt grodterrarium 65x35x50

Inlägg av JMild » 27 sep 2013, 07:05

Grattis! Klart de skulle trivas i den burken.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Illustratören » 28 sep 2013, 08:25

Rensade ur källaren endel och hittade en gammal 2x24w T5 armatur. Saknade dock rör till den så det blev till att beställa nya. Har kört med två t8 och en kompaktlampa som belysning tidigare, men byter ut kompaktlampan mot två t5 med måsvingar och då kommer burken få rejält med ljus.

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"