Mats riverstream burk

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Mats riverstream burk

Inlägg av mats_wikstrom » 03 sep 2013, 16:54

Nu byggs det...
nybygge2.jpg
lägg märke ill att rötterna kravlar omkring på egen hand utanför, händer det här någon annan också?


3 rötter är ganska charmigt... känns på nåt sätt .... rätt
nybygge.jpg

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

ROST

Inlägg av mats_wikstrom » 03 sep 2013, 16:59

... kollade in diverse ideer på dendroboard, och en kille hade en ganska cool grej med skräp i sin burk som sedan fick bli övervuxet...

hur är det nu med rost och järn? jag hade för mig att det borde vara nej-nej, men han verkade tycka att skit samma?

Bengt? Lars Ö? någon annan gammal och vis man med svar angående detta ? Han körde visst konservburk har jag för mig, men jag hade tänkt lägga i en granat eller så... man kan ju förstås klarlacka också, och det kunde vara en kul grej, men naturligtvis inte om grodorna får spunk och spader och får järnförgiftning via huden eller någe.

Mats

Användarvisningsbild
Sammie
Inlägg: 126
Blev medlem: 01 feb 2010, 05:20
Började med grodor år: 2011
Ort: Laholm
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Mats riverstream burk

Inlägg av Sammie » 03 sep 2013, 17:25

Här är tråden Mats talar om för den som är intresserad http://www.dendroboard.com/forum/member ... plays.html

Det var ett tag sen jag läste tråden så nu minns jag inte riktigt hur diskussionen gick, men överlag är amerikanarna mycket mer noggranna med vad de stoppar i sina burkar än vad vi är här så om de tycker att det är säkert så skulle jag lita på det (Med det inte sagt att det är säkert, jag minns som sagt inte vad som sades.).

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Mats riverstream burk

Inlägg av mats_wikstrom » 03 sep 2013, 18:28

Alldeles! tack Sammie. jag har ju lite fastnat på dessa flod-inspirerade burkar, och jag tänke just att stuff i still med söndriga flaskor, burkar och allt möjligt annat skräp samlas längs floderna...

jag har ju redan en stövel i en av burkarna...

Användarvisningsbild
Sammie
Inlägg: 126
Blev medlem: 01 feb 2010, 05:20
Började med grodor år: 2011
Ort: Laholm
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Mats riverstream burk

Inlägg av Sammie » 03 sep 2013, 19:42

Jag är också ett stort "fan" av "skräpterrarium", och i synnerhet rostig metall i kombination med växtlighet. Jag gillar tanken på att naturen tillslut tar tillbaka allt.
Och vad jag förstår så är det ofta en mer korrekt representation av många arters habitat :lol: :(

Användarvisningsbild
muffinlove
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 aug 2013, 08:07
Började med grodor år: 2008
Ort: Falun, Dalarna
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Mats riverstream burk

Inlägg av muffinlove » 04 sep 2013, 20:45

den första burken du posta tyckte jag var väldigt snygg, var härligt med stenarna i mitten. Den gav lite av en Zen känsla och var väldigt insperareande för mig. Så om det är och vill jag låna den Iden av dig tycker även att den nya burken börja ta sig väldigt bra.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Mats riverstream burk

Inlägg av mats_wikstrom » 05 sep 2013, 05:50

Tack skall du ha, och kör på Muffinlove, jag tror inte det egentligen finns så många designs som man inte kan hitta nån annanstans, mera är det nåt nytt material som ploppar upp alltid nu och då ...

Men, men, jag har arbetat med natursten i ganska många år, så det kan ju hända att även det estetiska ögat hos mig har utvecklats.

Mats

Användarvisningsbild
muffinlove
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 aug 2013, 08:07
Började med grodor år: 2008
Ort: Falun, Dalarna
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Mats riverstream burk

Inlägg av muffinlove » 05 sep 2013, 10:31

mats_wikstrom skrev:så det kan ju hända att även det estetiska ögat hos mig har utvecklats.
Ja :D


Jag undra är det bark som du använder som bakgrund i din första burk, eller är det något som du har gjort själv. tänkte inte på det innan men nu när jag kolla igen så vet det väldigt snyggt.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Mats riverstream burk

Inlägg av mats_wikstrom » 05 sep 2013, 11:01

Jag kör hemgjord lera, med inslag av korkbarksbitar samt mopanirötter... bara jag skulle ha tid skulle jag gå på rotjakt i sjöar och hav efter självimpregnerade bitar, men det blir aldrig av så istället köper jag dyra mopanirötter... :(

leran blandar jag själv, tidigare har jag kört bentonit a la kattsand, men nu testar jag sådan lera som man använder tex till att mura lerugnar med, det fanns en 1tons säck överlopps på jobbet, så jag passade på. kanske även det bentonit.

i leran blandar jag torv eller klippt spaghnum för att liksom armera + ge det en vettig färg. ... jag tycker jag beskriver det närmare i en annan tråd. med rött pigment eller tegeldamm får man den även rött om man vill...

det som man skall komma ihåg är att leran inte får torka, då faller den av, eller antar typ sprucken leråker utseende. har man det för tunt funkar det inte, har man det nära ventilationsluckor funkar det inte särskilt bra (jag har vent nät både fram och bak i burkarna.) grodorna verkar gilla det mera än tex silikonerat torv, det jag finner viktigt är de ställen som håller grodfötterna torra, dvs stenar, barkbitar eller rötter (för att inte tala om växter).

Mats

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Mats riverstream burk

Inlägg av mats_wikstrom » 17 sep 2013, 11:50

hohhoo jaijjaa... och så river vi ut allting pga av läckage... låter det bekant för någon? :D

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster