Eriks Terrarium

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
ErikOlsson
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 feb 2013, 23:47
Började med grodor år: 2011
Ort: Örebro
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Eriks Terrarium

Inlägg av ErikOlsson » 23 feb 2013, 00:14

precis! det är adaptern till panelen, hade bara fått med den på fel bild:P
Ska uppdatera med bilder på hela terrariumet i helgen. Alla bilder jag tog under byggets gång har jag problem med, tog dom med en iphone 5 och alla bildernas filstorlek är förstor för att ladda upp. Har försökt att göra filstorleken mindre. Vilket verkar vara ett projekt i sig...
Tyvärr så verkar en förstyvningshylsa försvunnit och var inte med i paketet (för jag antar att det både ska vara för inlopp och utlopp). Så tror att jag får igång bevattningen och kan börja pensla på mossmix och plantera nästa vecka när pumpen är komplett och igång. Det kliar i fingrarna att få klart nu när de är så nära

Har inga grodor just nu!

Theod
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 jan 2013, 21:12
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Eriks Terrarium

Inlägg av Theod » 23 feb 2013, 08:45

Okej ja jag har förstyvning i både in och utlopp men jag har problem med att det verkar samlas luft eller något inne i pumpen för efter några dagar låter det konstigt och har ojämnt tryck. Vet ej vAd det kan vara :s

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
ErikOlsson
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 feb 2013, 23:47
Började med grodor år: 2011
Ort: Örebro
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Eriks Terrarium

Inlägg av ErikOlsson » 04 mar 2013, 18:49

Nu får jag verkligen be om ursäkt för den dåliga uppdateringen, igen
uppstarten av de nya terrariumet har gått jättebra och allt har varit igång och rullat på.
De har även flyttat in ett riktigt fint par Dendrobates t Azureus som jag köpte av skrot-nisse här på forumet, fick även med mig lite växter vilket var riktigt schysst!

Försöker att lägga upp bilder! har försökt från både bygget och nu men de går inte, den säger att filstorleken är för stor och jag är för dålig på sånt här för att lyckas få ner filstorleken. Ska försöka igen på en gång:P

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
ErikOlsson
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 feb 2013, 23:47
Började med grodor år: 2011
Ort: Örebro
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Eriks Terrarium

Inlägg av ErikOlsson » 04 mar 2013, 19:37

Nu har jag lyckats! har haft problem med att ändra filers storlek ända sedan jag skaffa ny dator då den inte har samma program som jag har haft, men nu är alla bilder i nya storlekar så vi börjar från början!
bottnen.JPG
byggde först en bottnen i "garage golv" för att bli av med överflödigt vatten, borrade även ett hål i hörnet för att kunna sätta ned ett elrör så man lätt kan koppla på en vanlig vattenslang och suga ur för att byta "grundvattnet"

uppochned.JPG

träd.JPG
sedan silikona jag fast den tillhörande exoterra bakgrunden och började limma fast bitar av rötter och kork

planer.JPG


Mer bilder kommer alldeles strax!:D

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
ErikOlsson
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 feb 2013, 23:47
Började med grodor år: 2011
Ort: Örebro
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Eriks Terrarium

Inlägg av ErikOlsson » 04 mar 2013, 19:59

elrör.JPG
sådär leder elröret ut som går ned till vattnet på bottnen, man sätter bara fast en vattenslang och suger ut vattnet när man ska byta

dehär bilderna tog jag med webbkameran så de va inte så bra men de syns i alla fall lite hur bakgrunden blev när jag silikonat och limmat fast alla rötter och all bark, när de sedan torkat tog jag naturell torv som jag låtit bli helt torr och strök silikon på bakgrunden för att sedan täcka den med torv. jag fyllde sedan bottnen med lite lecakulor och började placera in stenar och rötter.
2013-02-22 22-44-53.925.jpg
2013-02-22 22-45-02.747.jpg
2013-02-22 22-45-14.401.jpg

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
ErikOlsson
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 feb 2013, 23:47
Började med grodor år: 2011
Ort: Örebro
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Eriks Terrarium

Inlägg av ErikOlsson » 04 mar 2013, 20:23

när bakgrunden var gjord och jag hade bestämt mig för hur jag skulle placera den inredning som skulle vara på bottnen fyllde jag en blandning av reptil bark, naturell torv eklöv på bottnen, spred sedan ut lite av exoterras tropiska mossa på de övre skiktet av bottnen och lade sedan ut mera eklöv och kvistar med al kottar. sedan planterade jag växter som jag köpt från blomsterlandet:
bu.JPG
asplenium nidus
peperomia.JPG
peperomia "pixie lime"
soleirolia.JPG
soleirolia sol.

Jag måste säga att jag blir mer och mer besviken av blomsterlandets utbud för varje gång jag är där, känns som de blir mindre växter och mer heminredning istället, vilket inte gillas.
Jag hade även lite växter hemma redan som fick hoppa in i burken. Tog lite skott ifrån Thailand sist vi va där, bland annat och denna växt som de använde som dekorationsbuskar. har haft den i halvt vatten och halvt på land i akvarium. Har ingen aning vad det är för något dock men det vet säkert ni;)
thailand.JPG
Thailädskt skott
Hade även en flaska med en dwarf oncidium orkidé hemma som jag också köpte i Thailand. fick ut 5 plantor ur flaskan som jag planterade på lite olika sätt i terrariumet
orkide.JPG
dwarf oncidium

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
ErikOlsson
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 feb 2013, 23:47
Började med grodor år: 2011
Ort: Örebro
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Eriks Terrarium

Inlägg av ErikOlsson » 04 mar 2013, 20:28

sedan fick jag ju hem tre växter av skrot nisse igår, två bromelior och en ankfotsmonstrea. Är oerhört tacksam för växterna
bromelia.JPG
ankfotmonstera.JPG
ankfotsmonstrea
P3046749.JPG
kan inte bestämma mig vart jag vill ha den än så den står fortfarande i krukan:P

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
ErikOlsson
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 feb 2013, 23:47
Började med grodor år: 2011
Ort: Örebro
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Eriks Terrarium

Inlägg av ErikOlsson » 04 mar 2013, 20:43

Åter till byggandet. Jag köpte ju en diafragmapump från dusk, en led panel, en fläkt och ett paket mossmix.

pumpen har jag placerat såhär, är på jakt efter en bättre behållare för vattnet än 10 liters hinken. Ska köpa en 20 liters dunk istället:
pump1-001.JPG
dysor-001.JPG
fläkt för bättre cirkulation, den är dock inte på just nu då jag måste fixa ett skyddsnät till den först så inte grodorna tar sig in i den
fläkt-001.JPG
belysningen ser ut såhär: en led panel på 3960lumen, en akvariearmatur med ett t8 power glo lysrör på 580lumen. Sedan när jag var ute och handlade växter hittade jag en belysning från nelson garden. Tanken är att an ska ha den till drivbänkar nu när man ska så innan våren. Lysröret var ca 60cm långt och jätte litet, de avger 1600 lumen och kostade 399kr! så det är ett tips, hur bra som helst!
http://www.nelson.se/prod/Vaxtbelysning ... _0/SWE/SEK
ljus-001.JPG
är kanske inte den snyggaste belysningen utanpå men den funkar riktigt bra!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
ErikOlsson
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 feb 2013, 23:47
Började med grodor år: 2011
Ort: Örebro
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Eriks Terrarium

Inlägg av ErikOlsson » 04 mar 2013, 20:55

Jag smetade ju även på mossmix på bakgrunden. Måste faktiskt säga att de blir grönare. Jag spred ut den uppblötta mossmixen som blev över på bottnen och de verkar som det finns massa små frön i mixen för de kommer upp små groddar lite här och var på bakgrunden och på bottnen vilket ska bli riktigt kul att följa!:D
mossa.JPG
någonting mystiskt som gror i mossmixen riktigt spännande!
mossan.JPG
visst ser mixen ändå ut att börja bli grön?
Hela terrariumet i dagsläget
terrariet.JPG

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
ErikOlsson
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 feb 2013, 23:47
Började med grodor år: 2011
Ort: Örebro
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Eriks Terrarium

Inlägg av ErikOlsson » 04 mar 2013, 20:59

och sen har vi de nyinflyttade Dendrobates t. Azureus paret!:D
rygg.JPG
käkar.JPG
grodor.JPG
groda.JPG
groda1.JPG

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster