Cry me a river

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Cry me a river

Inlägg av mats_wikstrom » 15 mar 2013, 14:15

... jaa-a. med risk på att det skall bli tråkigt. Jag håller som bäst på att plocka ihop den femte av mina Riverstream burkar som jag kallar dem. Den här kommer bredvid trivittatorna och kommer troligen att inhysa antigen någon passlig Ameerega eller så något så vanligt som Ph. vittatus.

djupet är 60, bredden 75 och höjden 70. Det här är inte den optimala storleken för burkar inser jag nu. På nåt sätt känns det inte riktigt riktigt. Jag antar att det har att göra med det gyllene snittet. Orsaken till att det blev så här var att jag byggde in två burkar i en hylla och då gjorde dem lika stora.

I en annan, lika stor hylla har jag två styckensom är bredd 60 och bredd 95 och det ser betydligt bättre ut. Men, men vi får väl se. i den här hyllan finns det ännu rum för en 95 nertill och kanske 3 st ca 60cm breda upptill... sedan behövs mera hylla...

Man lever och lär...
IMG_3115web.jpg
IMG_3134web.jpg

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Cry me a river

Inlägg av mats_wikstrom » 20 mar 2013, 14:28

börjar hitta sig. Först upp är en bild på hur mina lutande fronter ser ut. en L-list i taket ungefär 4 cm in ( jag är lite lat på att skära sneda glas och det funkar lika bra)
wenhorn.jpg
l-profilen i taket

möblemanget börjar sakteliga hitta sig.
webfoot.jpg
börjar hitta sig


är kan man se det nedre frontglaset på vilken H-profilen skall silikoneras och den lutande glasskivan läggs sedan mot L-profilen i taket och h-profilen stadgas i det rätta lutande läget med tejp.
webgrus.jpg

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Cry me a river

Inlägg av LarsÖ » 20 mar 2013, 16:27

I originalversionen lutar ju både nedre och övre frontglasen lika mycket som den avlyftbara (stora) skivan.
Jag vet inte varför, men det verkar som om vissa hembyggare inte gör så, utan gör gavlar som har 5 eller 6 kanter. Mina har alltså 4.
Det är f ö praktiskt om den lösa frontskivan är helt kvadratisk, för då kan man inte sätta dit den "fel".
Och om man vill ha ett hål i den för att plåta genom, så kan det hålet sitta off-center så att man kan vrida frontglaset och få hålet högt eller lågt; till vänster eller höger.

H-listen brukar jag inte silikona fast, det är rätt onödigt. Vad som kan vara viktigt är att göra dräneringshål i den, så att det kondensvatten som kommer ner i den från frontglaset kan rinna av inåt terrariet. Utan dräneringshål så leds ju vattnet ut till vänster o höger och kan komma att rinna på terrariets utsida, vilket inte är lyckat.
/LarsÖ
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
RobbanJ
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 mar 2012, 19:51
Ort: Stockholm - Tullinge
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Cry me a river

Inlägg av RobbanJ » 20 mar 2013, 18:36

LarsÖ skrev:I originalversionen lutar ju både nedre och övre frontglasen lika mycket som den avlyftbara (stora) skivan.
Jag vet inte varför, men det verkar som om vissa hembyggare inte gör så, utan gör gavlar som har 5 eller 6 kanter. Mina har alltså 4.
Det är f ö praktiskt om den lösa frontskivan är helt kvadratisk, för då kan man inte sätta dit den "fel".
Och om man vill ha ett hål i den för att plåta genom, så kan det hålet sitta off-center så att man kan vrida frontglaset och få hålet högt eller lågt; till vänster eller höger.

H-listen brukar jag inte silikona fast, det är rätt onödigt. Vad som kan vara viktigt är att göra dräneringshål i den, så att det kondensvatten som kommer ner i den från frontglaset kan rinna av inåt terrariet. Utan dräneringshål så leds ju vattnet ut till vänster o höger och kan komma att rinna på terrariets utsida, vilket inte är lyckat.
/LarsÖ
Var hittar ni vettigt små H-lister, helst i något plastmaterial.
Letar efter sådana som har en totalhöjd på ca 15 mm och kan innefatta ett 4 mm glas.
Och helst glasklart eller svart.
/Robban

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Cry me a river

Inlägg av LarsÖ » 20 mar 2013, 19:50

Det finns lämpliga (4mm) H-lister i genomskinlig plast att köpa t ex hos sådana som har prylar till husvagnar. Tidigare fanns det också till perstorpsplattemontage, men det tycks ha upphört.

Tänk f ö på att frontglaset (det lösa) lämpligen är i 3mm glas - det blir lättare att hantera då. Alla andra glas 4mm.

/LarsÖ
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Cry me a river

Inlägg av mats_wikstrom » 20 mar 2013, 21:22

Oj :) vilken ära att få en kommentar av Lars Ö.

Jag har beundrat din modell, men nu är det ju så att jag inte är superbra på att skära glas och jag är definitivt inte bra på att silikonera snyggt (vattentätt ja, snyggt inte särskilt), så jag vågade mig helt enkelt inte på att skära sneda sidoglas eftersom jag bara råkade ha just x mängd rutor att bygga av (gamla växthusglas för övrigt) och inte ville riskera OJ!-faktorn.

H-profilen har jag i aluminium från bauhaus, men dom har den också i plast. Jag silikonerar fast den för att min sambo tycker att det är tillräckligt stressigt att sköta djuren utan rörliga delar :D Det som jag ännu skall lägga bild på är handtagen på frontrutan, som jag vet att man inte behöver, men som definitivt är praktiska i mitt tycke.

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Cry me a river

Inlägg av LarsH » 20 mar 2013, 22:15

[quote="mats_wikstromca 60cm breda upptill... sedan behövs mera hylla...
Man lever och lär[/quote]

Som en sann Dendrobatist en gång lärde mig, det finns det alltid, säger alltid, plats för ett terrarium till. Så hav förtröstan, jag tror absolut att Du hittar plats för minst en hylla till................. ;)
Min fru tog det med ytterligare ett terrarium till sig, men kanske inte till 100% inte accepterade det, men det är en annan sak det.............. :oops:
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Cry me a river

Inlägg av MattiasS » 20 mar 2013, 22:20

LarsH skrev:[quote="mats_wikstromca 60cm breda upptill... sedan behövs mera hylla...
Man lever och lär
Som en sann Dendrobatist en gång lärde mig, det finns det alltid, säger alltid, plats för ett terrarium till. Så hav förtröstan, jag tror absolut att Du hittar plats för minst en hylla till................. ;)
Min fru tog det med ytterligare ett terrarium till sig, men kanske inte till 100% inte accepterade det, men det är en annan sak det.............. :oops:[/quote]

Dom vänjer sig tillslut.... Så då är det dags för ett till.

En bra glaskniv och en stållinjal så borde det inte var några problem.

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Cry me a river

Inlägg av mats_wikstrom » 21 mar 2013, 07:23

LarsH :D det tror jag nog... det gäller också att invänta lämpligt tillfälle för ominredning, typ nnär hon är bortrest eller så.


MattiasS skrev: En bra glaskniv och en stållinjal så borde det inte var några problem.
Njaa-a du, gammalt 4mm glas tycker jag nog är besvärligare eftersom det runnit en del (inte mycket, men lite iaf), men jag är ju nog inte proffs. Fast jag fick öva en hel del med nytt 3mm glas till morsans växthus efter en storm och det var nnog lättare än att skära de här gamla rutorna. Men som sagt, mest är det nog att jag är lite lat, men det fixar sig trots det :)

Skulle jag bygga utan återanvändningsmaterial är nog risken stor att jag skulle utgå direkt från Lars Ö modellen.

Mats

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Cry me a river

Inlägg av mats_wikstrom » 17 apr 2013, 18:19

nu med växter
riverstövel.jpg

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster