Hörnburk 80x80x170

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Hörnburk 80x80x170

Inlägg av Illustratören » 21 mar 2013, 22:34

Efter endel funderingar och klurande är det så dags att sälja akvariet på 450L Tangyanika som står i vardagsrummet, riva ut möbeln och bygga om.
Akvariet ska ersättas av ett högt och stort hörnterrarium som ska sköta sig sjäv och bara behöva grodmatning 1gång i veckan samt tömning av sump och vattenpåfyllnad (gissningsvis 1gång i månaden).
Kommer en första skiss nu och om tre veckor börjar jag nedmontering och försäljning av firrarna och akvariet.
Därefter sker inköp av teknik och noggrannare planering av burken.
Burken blir 70x70-80x80cm i bredd och djup, och någonting mellan 160-180cm i höjd.
Belysning blir en 30x30 UHOP samt 3st spots.
Därefter blir det konstgjord bakgrund, regnsystem, fläkt, sump, möbel osv.

Snart flyger jag iväg till Mauritius, men när jag är tillbaka kan ni räkna med att bygget sätter igång.
Bilagor
terr2.jpg
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hörnburk 80x80x170

Inlägg av PatrikNo » 21 mar 2013, 22:39

Ser skitbra ut. Väldigt sugen att göra något liknande. Har du eller köper du skåpet, eller bygger du det också?
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Hörnburk 80x80x170

Inlägg av Illustratören » 22 mar 2013, 07:27

Blir till att bygga hela skåpet själv, lacka invändigt, in med konstgjorda bakgrunder och in med tekniken, sedan avsluta med att hänga på en stor glasskiva till front.
Hade varit snyggt om man kunde ha glas från golv till tak, men avrinningen av sumpvattnet skulle inte fungera då om jag inte borrar hål ner till grannen under oss.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 403
Blev medlem: 07 maj 2012, 09:46
Började med grodor år: 2005
Ort: Österåker
Har gillat: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hörnburk 80x80x170

Inlägg av porcelain » 22 mar 2013, 08:43

Kanske är en dum fråga men måste du ha avrinning? Det är ju inte alla som bygger med "automatisk avrinning"

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 30 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Hörnburk 80x80x170

Inlägg av LarsÖ » 22 mar 2013, 09:33

Du kan faktiskt ha lutande front även på ett hörnterrarium.
Höjden du siktar på är nog det stora frågetecknet. Problemet är inte den stora frontrutan (det går att lyfta av så stora glas med två händer för en normalbyggd kille), utan, som vanligt ljuset.

Mitt har en totalfront på 100x100 cm
Frontrutan är 100x80 (hela bygget kom till av en slump; jag hade glasen med 100cm längd liggande.Annars hade jag nog gjort burken högre.)
Djupet är 60 cm. Mitt bakre hörn (det som stod mot rummets hörn) var inte spetsigt utan platt. Jag ville ha elledningar, vattenslang etc i det utrymme som fanns bakom. Mina sidoglas närmast fronten var inte invinklade som på din skiss utan parallella.

Jag hade kompaktlysrör som enda belysning och det var nog otillräckligt (ej i bilden). Med nutida kraftiga lampor går det antagligen lättare.
/LarsÖ

PS Hälsa Mauritius. Jag har inte varit där sedan 1955.
L1312-501.JPG

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Hörnburk 80x80x170

Inlägg av Illustratören » 23 mar 2013, 16:29

Du kan faktiskt ha lutande front även på ett hörnterrarium.
Höjden du siktar på är nog det stora frågetecknet. Problemet är inte den stora frontrutan (det går att lyfta av så stora glas med två händer för en normalbyggd kille), utan, som vanligt ljuset.

Mitt har en totalfront på 100x100 cm
Frontrutan är 100x80 (hela bygget kom till av en slump; jag hade glasen med 100cm längd liggande.Annars hade jag nog gjort burken högre.)
Djupet är 60 cm. Mitt bakre hörn (det som stod mot rummets hörn) var inte spetsigt utan platt. Jag ville ha elledningar, vattenslang etc i det utrymme som fanns bakom. Mina sidoglas närmast fronten var inte invinklade som på din skiss utan parallella.

Jag hade kompaktlysrör som enda belysning och det var nog otillräckligt (ej i bilden). Med nutida kraftiga lampor går det antagligen lättare.
/LarsÖ

PS Hälsa Mauritius. Jag har inte varit där sedan 1955.
Blir nog till att bygga in frontrutan i en ram eller på fasta lister och sätta gångjärn på rubbet som en dörr.
Belysningen löser sig med tre stops och Uhop plattan. Uhop plattan får stå för allmän lkjuset och spotsen riktar jag ner mot botten.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 30 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Hörnburk 80x80x170

Inlägg av LarsÖ » 23 mar 2013, 17:31

[quote="Illustratören"/Blir nog till att bygga in frontrutan i en ram eller på fasta lister och sätta gångjärn på rubbet som en dörr.[/quote]
Men varför det? Det är väl inte en garderob du bygger.

[quote="Illustratören"/Belysningen löser sig med tre stops och Uhop plattan. Uhop plattan får stå för allmän lkjuset och spotsen riktar jag ner mot botten.[/quote]

Ja, spots måste nog till...

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 30 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Hörnburk 80x80x170

Inlägg av LarsÖ » 23 mar 2013, 17:32

Illustratören skrev:Blir nog till att bygga in frontrutan i en ram eller på fasta lister och sätta gångjärn på rubbet som en dörr.
Men varför det? Det är väl inte en garderob du bygger.
Illustratören skrev:Belysningen löser sig med tre stops och Uhop plattan. Uhop plattan får stå för allmän lkjuset och spotsen riktar jag ner mot botten.
Ja, spots måste nog till...

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Hörnburk 80x80x170

Inlägg av Illustratören » 24 mar 2013, 00:24

Men varför det? Det är väl inte en garderob du bygger.
Ha ha ha.. nej du har så sant.
Tänker mig eventuellt en skjutdörrslösning till frontglas. Får se hur det blir, har lite tid på mig att fundera.
Tänkte att en dörrlösning skulle bli enkelt att sätta lås på då jag har många polare med klåfingriga ungar och att slippa riskera att någon pillar upp terrariet när man inte ser är ju skönt. Frontglaset vill jag behålla som helt glas utan skarvar så det kommer bli svängdörr eller enkelt skjutdörr som blir lösningen. Lutande går bort då en glasruta på 80x180cm inte är att föredra som mobil enhet. Även fast man pallar att lyfta bort den så blir det väldigt otympligt när man väl ska mata eller bara göra mindre ingrepp i burken. Man vill inte riskera en kantstötning på en sådan glaskiva då konsekvenserna skulle bli katastrofala om skivan gick sönder. Att stå utan en front på ett terrarium i den storleken skulle vara en mardröm.
Men kanske en enkel skjutlist i botten och toppen skulle fungera. Och att man sedan skjuter glaset åt sidorna när man väl ska mata eller in i terrariet. Får se hur jag gör, har ju tid på mig att fundera ut något praktiskt.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 30 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Hörnburk 80x80x170

Inlägg av LarsÖ » 24 mar 2013, 07:02

Illustratören skrev:
Men varför det? Det är väl inte en garderob du bygger.
Ha ha ha.. nej du har så sant.
Tänker mig eventuellt en skjutdörrslösning till frontglas. Får se hur det blir, har lite tid på mig att fundera.
Tänkte att en dörrlösning skulle bli enkelt att sätta lås på då jag har många polare med klåfingriga ungar och att slippa riskera att någon pillar upp terrariet när man inte ser är ju skönt. Frontglaset vill jag behålla som helt glas utan skarvar så det kommer bli svängdörr eller enkelt skjutdörr som blir lösningen. Lutande går bort då en glasruta på 80x180cm inte är att föredra som mobil enhet. Även fast man pallar att lyfta bort den så blir det väldigt otympligt när man väl ska mata eller bara göra mindre ingrepp i burken. Man vill inte riskera en kantstötning på en sådan glaskiva då konsekvenserna skulle bli katastrofala om skivan gick sönder. Att stå utan en front på ett terrarium i den storleken skulle vara en mardröm.
Men kanske en enkel skjutlist i botten och toppen skulle fungera. Och att man sedan skjuter glaset åt sidorna när man väl ska mata eller in i terrariet. Får se hur jag gör, har ju tid på mig att fundera ut något praktiskt.
Att skjuta en skiva som är 180 hög är in mardröm. Om den bara är 80 bred så kan du bara skjuta 40 cm, sen vill den tippa (=kärva).
Jag skulle nog föredra att ha den delad på tre i höjd i stället, med den översta och nedersta delen fasta och den i mitten avlyftbar.
/LarsÖ
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster