AndreasV terrarie planering

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
AndreasV
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 10 mar 2013, 19:51
Började med grodor år: 2013
Ort: Östhammar (Uppsala)
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

AndreasV terrarie planering

Inlägg av AndreasV » 29 mar 2013, 16:17

Tänkte starta upp ett Terrarium/Vivarium med måtten 100x60x60 eller 70cm LxBxH.
Skulle vilja ha lite tips om vad som är bra att tänka på vid bygget av terrariet. Vill ha det så bra som möjligt från början så man slipper bygga om och om och om. All info är av intresse.

Info som jag har i tankarna:
Det ska vara en vattendel i fram
Vattenfall byggt av frigolit
Flugtätt
Flow lampor
Herpes dusch system
Tycker om teknik så tips på styrningar och sånt är välkomment.

Det jag vill ha tips med först och främst e själva terrariet. Finns det något bra ställe att måttbeställa från som inte tar miljoner för att bygga?
Hur sätter ni dräneringarkopplingarna och sånt och vart köper ni dom. Antar att man inte vill ha en sånn stor genomföring som man har till akvarier då dom är ganska höga. Vet att det finns från tyskland men ska man inte ha så mycket så blir det ju sjukt dyrt.

/Andreas

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: AndreasV terrarie planering

Inlägg av PatrikNo » 02 apr 2013, 13:12

Vet inte om du är nybörjare på pilgift och byggen. Lite historia: Jag själv är nybörjare, började för lite mindre en ett år sedan att fundera och läsa en massa. Jag började med ett Exoterra 90x45x90. Innan det var klart gjorde jag ett ET 30x30x45, för jag var inte klar och ville ha lite grodor.

Det jag lärde mig är, hur mycket man läser på, är på studiebesök (pm:a mig om du vill komma till mig i Storvreta) hos andra pilgiftare är att själv bygga och sedan ha grodor att betrakta och sköta om är att det ger en erfarenhet som är svår att läsa sig till (i alla fall för mig, och oftast är man inte så unik).

Så mitt råd till dig är att läsa på, göra studiebesök hos andra pilgiftare, men framför allt att bygga en mindre burk först. Jag rekommenderar ExoTerra 45x45x60. Detta kan du sen ha dina första grodor, sen när du bygger din riktiga burk, så kan denna gamla burk vara en reserv-burk.

Kanske inte va du ville höra, men det är mina tips i alla fall.

Alla som bygger sitt första terrarium vill ha en vattendel (jag är inget undantag). Alla gamla rävar tycker inte det är värt besväret. Problem du vill inte ha en sump-mark, du vill ha torra ytor för grodorna.
Här är finns en länk om en som har en vattendel med vattenfall och dimma. http://www.dendroboard.com/forum/parts- ... rfall.html.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
AndreasV
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 10 mar 2013, 19:51
Började med grodor år: 2013
Ort: Östhammar (Uppsala)
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: AndreasV terrarie planering

Inlägg av AndreasV » 02 apr 2013, 19:36

Jag är ganska ny på bilgifts grodor. Var på väg att skaffa förut men så läste jag att dom kunde vara giftiga i fångenskap med men har förstått nu att den risken är väldigt liten. Byggen är jag ny på med när det gäller till grodor men har byggt ganska många akvarier till saltvatten och har lite kameleonter och geckos sen förut.
Akvariet är jag nog inne på mitt 5:e stora och det är väll inte förrens nu som jag riktigt fått det där jag vill med enkelhet och så. Det brukar inte vara förräns man har gjort det som man brukar komma på att man kunnat gjort det på ett bättre sätt hehe. Det jag efterlyste var mest sånt som kanske e ganska vanligt att folk gör fel i början. Typ vart man ska borra hålen och allra helst vart man absolut inte ska borra hålen hehe. Fast jag har nog läst mig till det mesta då jag lus läst dom flesta trådar här på forumet och kommit fram till att det är inte många som gör lika hehe
Men jag håller med dig att se i praktiken är tusen gånger bättre än att läsa sig till :)

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 841
Blev medlem: 05 mar 2011, 20:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

Re: AndreasV terrarie planering

Inlägg av RogerL » 02 apr 2013, 21:35

Som sagt, hör av dej för en kaffe när du är inåt storstan ;-) Är jag hemma inga problem. Passerade Östhammar på väg gem från Gräsö idag. Roger

Användarvisningsbild
AndreasV
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 10 mar 2013, 19:51
Började med grodor år: 2013
Ort: Östhammar (Uppsala)
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: AndreasV terrarie planering

Inlägg av AndreasV » 02 apr 2013, 21:45

Tack roger. Jag är väldigt nyfiken på ditt bygge så de ska jag verkligen försöka få tid att kolla på :).

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster