Tobbes terrarier

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Tobbes terrarier

Inlägg av TobiasB » 07 sep 2013, 18:57

För ungefär ett halvår sedan postade jag en tråd om funderingar på att försöka göra ett självförsörjande vivarium. Såhär ett halvår senare är vivariet i full gång och det är åtminstone väldigt lättskött!

Burken mäter 150x90x70 och är alltså en ganska hög skapelse.

Substratet består av lecakulor i botten och ovanpå det en blandning av lecakulor-orkidébark-terrariesubstrat och löv tagna från skogen. Totalt har jag ungefär 120 l substrat i burken vilket skapar mycket goda förutsättningar för microfaunan med ett varierat microklimat. I substratet lever hoppstjärtar och Trichorina tomentosa lyckliga liv. Skötseln som dock behövs är ett tillskott av torrjäst en gång i veckan, eller ännu mer sällan om man lägger in mycket.

Bakgrunden är gjord av en torv-latex-blandning som jag blandat själv. I bakgrunden sitter även diverse rötter och en xaximplatta som jag silikonat fast.

I bakgrunden och i substratet växer diverse växter. En stor bromelia och en stor ficus elastica är det mest iögonfallande. Men där finns också två små Fittonia, en Pilea cadierei, två olika Selagninella och en Peperomia Rotundfolia. I bakgrunden växer även två Phalaenopsis och två olika mossor.

Belysningen är tre PAR 38 18 W LED och en armatur med ett 15 W UV och ett vanligt lysrör.

Bevattnar gör en pump från ENT med dysor ifrån Aquawarehouse.

För att maten i substratet inte ska riskera att ta slut bor det tre Ranitomeya Amazonica franska guyana i terrariet som Frogfarmer har försett mig med. Dessa producerar en massa ägg, vilka utvecklas i burkar intill.

Grodorna har nu bott i burken i 4 månader och de visar inga tecken på vantrivsel. Tvärtom lägger de ägg på löpande band.
Senast redigerad av 2 TobiasB, redigerad totalt 26 gång.

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Tobbes "självförsörjande" vivarium

Inlägg av TobiasB » 07 sep 2013, 18:59

Vivariet framifrån:
Bild

Snett från sidan:
Bild

Hoppstjärtar lever det ljuva livet:
Bild

Grodyngel på löpande band:
Bild

Invånarna:
Bild

Användarvisningsbild
Sammie
Inlägg: 126
Blev medlem: 01 feb 2010, 05:20
Började med grodor år: 2011
Ort: Laholm
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Tobbes "självförsörjande" vivarium

Inlägg av Sammie » 07 sep 2013, 19:37

Djupt substrat för mikrofauna att frodas i är jätte bra, men hur fungerar det med vitamintillskott?

En grej som kan vara värt att ha i åtanke är att Ficus elastica är ett träd med starka rötter, och med tiden kommer rötterna med största sannolikhet spräcka glaset. (Eller i bästa fall bara tränga sig igenom fogarna.) :|

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Tobbes "självförsörjande" vivarium

Inlägg av TobiasB » 07 sep 2013, 23:02

Ännu har det inte varit något problem med detta. Om ungarna också ser okej ut så borde det ju va ok.

Detta problem är redan åtgärdat då ficusen står i en helkruka.

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Tobbes "självförsörjande" vivarium

Inlägg av PatrikNo » 08 sep 2013, 09:02

Har för mig att det är bara flugorna som är näringsfattiga. Någon som kan bekräfta det eller om det inte är så?
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Tobbes "självförsörjande" vivarium

Inlägg av FrankD » 08 sep 2013, 10:47

Det är i alla fall det folk hävdar. Jag har aldrig sett någon undersökning som på något tillförlitligt sätt visar hur bra annat foder är men min egen erfarenhet är att hoppstjärtar och gråsuggor är betydligt bättre än pudrade flugor. Det är ju också rätt logiskt eftersom de i princip lever sitt naturliga liv tills de blir uppätna, dvs de liknar snarare ängsplankton. För att göra det hela riktigt bra bör man nog se till att ha bra med mineralier i substratet, t.ex. genom att blanda i lite "tropisk" lera.

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Tobbes "självförsörjande" vivarium

Inlägg av TobiasB » 13 okt 2013, 09:33

Mina första två grodor har nu klivit upp på land! och föräldrarnas enda föda var alltså opudrade hoppisar och gråsuggor :)

Bild
Ranitomeya Amazonica French Guyana by Palmenkott, on Flickr

Grodorna har fin hållning och långa skutt, så inga spindelben :)

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 194 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Tobbes "självförsörjande" vivarium

Inlägg av BengtO » 13 okt 2013, 10:16

FrankD skrev:Det är i alla fall det folk hävdar. Jag har aldrig sett någon undersökning som på något tillförlitligt sätt visar hur bra annat foder är men min egen erfarenhet är att hoppstjärtar och gråsuggor är betydligt bättre än pudrade flugor. Det är ju också rätt logiskt eftersom de i princip lever sitt naturliga liv tills de blir uppätna, dvs de liknar snarare ängsplankton. För att göra det hela riktigt bra bör man nog se till att ha bra med mineralier i substratet, t.ex. genom att blanda i lite "tropisk" lera.
Har för mig att analyser av bananflugor, hoppstjärtar och syrsor finns i en artikel av Holger Birkhahn (om spindelben m.m) i Herpetofauna 13(74) okt 1991.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Tobbes "självförsörjande" vivarium

Inlägg av FrankD » 14 okt 2013, 08:34

BengtO skrev:Har för mig att analyser av bananflugor, hoppstjärtar och syrsor finns i en artikel av Holger Birkhahn (om spindelben m.m) i Herpetofauna 13(74) okt 1991.
Ja just det, det stämmer. Han jämför hur mycket aminosyror av olika slag de innehåller. Hoppstjärtarna ser betydligt bättre ut på den fronten i alla fall. Annat (mineralier, vitaminer, ...) undersöks dock tyvärr inte.

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Tobbes "självförsörjande" vivarium

Inlägg av TobiasB » 23 mar 2014, 20:09

Nu var det ett tag sen jag uppdaterade något här, men efter helgen har man mycket ny energi :)

Tänkte passa på att presenter mina Phyllobates Terribilis mint som jag haft några månader nu. Fick de som små ifrån frogfarmer. Mycket fina och glupska! Efter helgen äter de även fina ugnsmyg från PelleB! De är ännu väldigt gyllengula, men mintfärgen kommer smygande längs benen på de andra två.

Bild


Efter helgen har också mycket nya växter kommit i min ägo. Några av dem kommer få flytta in i mitt större terrarie, men de flesta kommer få flytta in i mitt nya terrarie som är på gång! Såhär ser planerna ut:

Bild

Måtten är 60x40x30. Spännande! Tack till Frank och Bengt för växterna!

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster