Matsälvsjö första burken

Presentera ditt terrarium här!
Matsälvsjö
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 mar 2013, 07:45
Började med grodor år: 2013
Ort: Älvsjö
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Matsälvsjö första burken

Inlägg av Matsälvsjö » 08 sep 2013, 13:50

Började med denna intressanta hobby i våras. Minns att jag nog haft en smygande längtan att starta med pilgift sedan början av 90- talet. Jag var då medlem i Stockholms herpetologiska förening och några killar från Pilgiftarna höll ett mycket intressant föredrag för oss. Det är 20 år sedan men den som väntar på något gott.......

Utrustning:
Exo Terra 60x60x45
Jag fick köpa ett oanvänt av Robert M i Göteborg, han hade redan monterat xaxim plattor vilket jag hade tänkt sätta in själv.

Diaphragmapump och regnsystem (litet elegant 4mm) från Aquawarehouse

Doppvärmare Aquael easyheater 25w, gömd i bottensubstratet, 25 grader dagtid, avstängd på nätterna, bidrar också till en bra dygnsrytm.

Små elfläktar LuckyReptile, ovanpå nätet i glaslocket. Dessa går 24/7

Pump Microjet Mc 450 för att pumpa upp vatten till vattenfallet.

Inredning:
Efter att ha studerat alla varianter, lutande botten, falsk mm kom jag fram till en slags kombination. Förmodligen inte alls unik eller nyskapande. Jag har halva bottenytan i frigolit, c:a 10 cm vid mitten och sluttande uppåt mot bakrutan. Högst upp har jag byggt en liten bassäng där det uppumpade vattnet samlad innan det rinner ned för fallet. Framför frigolitdelen, 1/4 öppet vatten till höger och resterande 3/4 fyllt med akvariemakaroner, småsten där vatten också sakta får strömma igenom, som ett slags biologiskt filter. Ovanpå makaroner och småsten la jag fiberduk och vitmossa. Terrariet startades i början av maj och konceptet fungerar än så länge väldigt bra.

Växter:
Jag har lite bromelior, en Guzmania som det f n simmar tre yngel i, en rosa Crypthanus, en Neoregalia Liliputiana som gladde mig med en vacker ljusblå blomma idag, Ficus Scandens, och några Begonior.
Efter drygt tre månader började det bli lite mossa här och var på Xaximplattorna. Får se hur länge jag har tålamod att vänta eller om jag ska smeta på mossmix?

Grodor:
Jag har alltid varit förtjust i Azureus, det var nästan ett måste. Jag ville absolut ha en orädd blå groda och då är denna optimal. Jag fick köpa ett jättefint par den 4/7 av Patrik O. Dessa är hela tiden synliga och kommer fram och klänger på rutan när det är matdags. Jag ville absolut ha ytterligare en art och har förstått att blanda arter är lite komplicerat i pilgiftsvärlden. Fastnade för Ranitomeya A F G och fick köpa en kanonfin grupp av fyra nästan vuxna grodor av Bengt O. Nästan direkt började dessa spela och lägga rom. Denna kombi fungerar iallafall mycket bra i min burk.

Tack till alla som skriver på denna fantastiska hemsida, för råd och inspiration, tack till Frogfarmer som också har en hemsida som inspirerat mig mycket
Bilder kommer i nästa meddelande.

Matsälvsjö
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 mar 2013, 07:45
Började med grodor år: 2013
Ort: Älvsjö
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Matsälvsjö första burken

Inlägg av Matsälvsjö » 08 sep 2013, 18:26

Här kommer lite bilder. Tyvärr lite korniga och komprimerade. Hittar ni den lilla Ranitomeyan? Bra gjort isåfall.
Bilagor
Ranitomeya A F G.jpg
Ranitomeya A F G och blommande Liliputiana
IMG_0233.JPG
D T Azureus
maj.jpg
Nystartad , maj 2013

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 52 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Matsälvsjö första burken

Inlägg av JMild » 08 sep 2013, 18:37

Det var ju enkelt. Första bilden, på högra delen av stenen, brevid den gula blomman. Välkommen in i gänget! Har också Azureus och Amazonica FG men med stor sannolikhet kommer det inte stanna vid detta två ;-)

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster