Mats goes exoterra.

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Mats goes exoterra.

Inlägg av mats_wikstrom » 19 okt 2013, 18:56

Nu får ni hålla tummarna. Efter många år av velande och funderade tar även jag steget in i exo terrans värld. Orsaken är mina mindre ameeregor. de verkar inte riktigt uppskatta för stora områden. .. ja det och att det förbannade terrariet läcker igen...

det är nog något förhäxat över det terrat. nu får jag riva ut allt och kolla vad som läcker nu då, hoppeligen är det inte bottnet som spruckit. då får jag nog spunk.

Men ja, det ville ju sig att jag behövde ett utställningsterrarium, så jag paxade ett exoterra för typ 600 spänn som jag troligen får nästa månad... det bor lite långt bort, det här var alltså förra veckan ...

nå ja, som en handlingens man satt jag inte och svor farligt mycket över läckaget. utan istället var det bara att konstatera att hmm... jag har den här 100 x 50 hyllan... hmm hmm och den kanske skulle rymmas där...
så fram med domkraften och så flyttade vi lite om bland terrarierna. och nu skall jag bara spraya den blåa hyllan svart så blir det dags för lite exoterra. två stycken nya var jag och köpte idag, och ett till har jag på lut. tanken är att ha en hylla med 6 st 45 x 45 x60 burkar i den när det är färdigt.

då var åtminstone det där med plats för fler arter kirrat.

är det bara jag eller har exoterra fixat glipan fram, den verkar inte alls lika illa som de jag kollade på för ett antal år sedan?

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Mats goes exoterra.

Inlägg av HåkanP » 19 okt 2013, 23:18

De nya modellerna är klart bättre än tidigare men de "rostfria" näten i toppen rostar lika mycket som förr.
Råkade ut för nya glipor på sista 30x30x30 jag köpte. Utsidan av gångjärn mot yttersidorna, glipor på 3x5 mm och dvärg geckos...

Just 45x45x60 och 45x60x60 måtten är de jag gillar mest men jag har nyligen gjort tvärt om, har ett par helglas ståendes i garaget med de annorlunda måtten 50x30x55 som väntar på att få flytta in på hyllorna. Blir ett test i BengtO filosofin "grodor gillar att dra sig undan" och fungerar de väl så blir de ett antal burkar till. Man får in ett gäng på 3 meters hyllbredd ;)
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Mats goes exoterra.

Inlägg av mats_wikstrom » 20 okt 2013, 09:02

:D

Den största orsaken för valet av exoterran var att jag inte har plats för djupare burkar på just det stället. Du får berätta hur det funkar, burkarna i den andra hyllan jag har är ju alla 60 djupa, och där trivs djuren.

på 160 cm hylla skulle man där också kunna få en hel del mer än bara två burkar/hylla ... hmmmmm

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Mats goes exoterra.

Inlägg av HåkanP » 20 okt 2013, 10:37

Mm, 4 st 60d x 40l x60h eller liknande? Du får plats för fler grupper/arter, grodorna får ytan att dra sig undan och från samma teori så kommer de må bättre.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Mats goes exoterra.

Inlägg av mats_wikstrom » 20 okt 2013, 11:09

Något sådant ja, nu är ju burkarna typ 75 breda och 60 djupa och 70 höga... riktig fina, men de tar plats och är kanske lite i överkant för de mindre arterna.

jag har en likadan på lut som är 55 bred... tanken var att den ensam skulle ha kommit där var den nya hyllan nu skall stå... så jag får säkert kustomera om jag vill fylla hyllan, men standard är väl nåt som händer en först när man närmar sig pensionsåldern eller så...

exoterrorna kommer också delvi att fungera som ungdjursburkar. iaf hoppas jag på att få lite nya avkommor också, såsom det spelas...
:D

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster