Ullas hörnburk

Presentera ditt terrarium här!
BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Ullas hörnburk

Inlägg av BengtO » 23 okt 2014, 13:56

Ramlar in lite sent i tråden... Ulla, du skriver 3 amazonica? Hade du inte fyra? Hona död, tre hanar kvar? Har man tur så tar de bara ett uppehåll. Du kanske matade lite mer sparsamt under sommaren? det blir alltid på det sättet hos mig med resultat att grodorna slutar leka. Däremot verkar det som du inte skulle ha nån auratushona då de är mycket produktiva. Du kan prova att mata mer än du brukar under några veckor. Även om du inte skulle hitta deras ägg så skulle du sett hanar med yngel på ryggen och yngel i akvariet. Eller fiskarna kanske kan äta upp dom, vet inte vad du har i burken.

Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ullas hörnburk

Inlägg av UllavL » 23 okt 2014, 21:24

Nej, jag menade att tre grodor syntes på bilden :) Jag tror allt de är fyra fortfarande. Sällan man ser mer än två grodor åt gången men ganska säker på att det är två honor o två hanar. Nu har de faktiskt börjat lägga ägg igen. Eller alternativt så har jag börjat hitta dem.
Ska prova att mata auratusen mer och se om något händer. De är betydligt smalare än amazonicorna, de senare verkar betydligt bättre på att finna mat. Jag lutar i alla fall åt att det är fyra hanar. Har inte sett tillstymmelse till parningsbeteende. Vet inte om fiskarna kan ta ynglen, sannolikt. De är inte stora (schackbrädescikliderna är störst) men det känns inte orimligt att de skulle kunna nafsa ihjäl yngel. Men som sagt, tror aldrig det funnits några auratusyngel i burken.

Men hur som helst, ska prova med mer matning. Tack Bengt!


Skickas från min iPad via Tapatalk

Har inga grodor just nu!

heba
Inlägg: 29
Blev medlem: 30 aug 2014, 19:33
Började med grodor år: 2014
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ullas hörnburk

Inlägg av heba » 30 okt 2014, 20:00

Trampar in som en glad amatör i din tråd :) Wow vilket läckert terrarium!
Jag har i flera år sysslat med akvaristik både saltvatten, biotop och växt/hightech akvarium.
Det jag kanske kan bidra med gäller den akvatiska delen - har du fortfarande cyano? Cyano handlar ofta om obalans vad gäller gödning, ljus och övriga näringsämnen.
Göder du något (du skriver att det växer dåligt, även dom "lätta" växterna), byter du regelbundet vatten? Man kan komma långt med gödning och kolkälla utan att "kräma på" mer lyse.
Jag är en av dom som inte förordar mörkläggning då jag tror att problemet kommer tillbaka direkt då du tänder ljuset igen eftersom du inte åtgärdat grundproblemet.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ullas hörnburk

Inlägg av UllavL » 30 okt 2014, 21:58

Tack Gud ja du får väldigt gärna hjälpa mig. Så här såg det ut idag vid vattenbyten, tillhöger bortsuget, till vänster normaltillståndet.
ImageUploadedByTapatalk1414702050.154747.jpg

Många på forumet har försökt hjälpa men inget har funkat. Jag byter ca 25% vatten varje vecka. Nån gång ibland kan det gå 10 dagar som på bilden ovan men det hör till ovanligheterna. Jag gödde förut, men blev rådd att sluta och har inte märkt någon skillnad sedan jag gjorde det. Jsl här på forumet var så grymt snäll och skickade mig en påse kaliumnitrat, ingen skillnad. Jag har provat Blueexit, fosforabsorberande material i ytterfiltret, öka cirkulationen med tillfälligt innerfilter, planterat en väldig massa växter, matat extremt sparsamt, upphört med vattenbyten för att få stabilitet o.s.v. Alla olika metoder har prövats i 3-4 veckor för att se om det blev någon skillnad. Min nästa plan är att stänga av vattenfallet (som är på 30 min varje dag) och nogsamt handspruta alla delar som vattenfallet rinner över.


Skickas från min iPad via Tapatalk

Har inga grodor just nu!

heba
Inlägg: 29
Blev medlem: 30 aug 2014, 19:33
Började med grodor år: 2014
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ullas hörnburk

Inlägg av heba » 30 okt 2014, 22:38

Klurigt! Du verkar ha provat det mesta!
Det låter som cyano eftersom du kan suga bort det - en "slemmig kaka", eller hur?
Jag har haft cyano både i salt resp sötvatten och det är tålamod/envishet och tid som gäller, och en dag är det som med Triss - det händer ;)
Har du provat att göda med PMDD hela programmet (inte bara KNO3)? PMDD är ju 4 olika tillsatser som man göder i sötvattenakvarier http://www.haack.se/pmdd/index.php?opti ... &Itemid=81 , det är ett billigt sätt att ge växterna dom bästa förutsättningarna. Om förhållandet gödning/ljus/växter inte stämmer - du göder för lite t.ex så växer inte dina växter och alger (som är opportunister) snor den näring som finns, likväl som du kan få algutbrott om du göder för mycket.
Om jag vore du skulle jag göra större vattenbyten (upp mot 40-50% eller mer) varje vecka, tillsätta PMDD samt en kolkälla t.ex Easycarbo (finns i zoo-affärer). Behålla den regimen i minst 6 veckor och därefter utvärdera. Stora vattenbyten är inte skadligt, bakteriekulturen sitter ju i bottenmaterial, filtermaterial osv och inte i vattnet.
Vare sig PMDD eller Easycarbo är dyrt eller svårt att få tag i, och definitivt värt att prova.
Är du på södra sidan av stan någon gång (jag bor i Tullinge), jag har dessa grejor hemma och kan gärna dela med mig så du kan prova?

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ullas hörnburk

Inlägg av UllavL » 02 nov 2014, 09:07

Japp, det är definitivt cyano. Haft det i andra burkar så jag vet hur det ser ut.

Ska testa med pmdd. Skulle ändå köpa en sats till ett hightecakvarium som jag ska starta upp. Easycarbo har jag också hemma så då testar jag det med.

Generellt kan jag väl säga att det som växer bra är de växter som hämtar sin näring från botten. "Snabbväxande" arter står mest o stampar, även när jag gödde med flytande näring. Några alger vid sidan av cyanon (som ju inte är en alg egentligen) har jag inte.

Tusen tack för hjälpen, ska testa dina råd fram till jul och hålla tummarna!


Skickas från min iPad via Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ullas hörnburk

Inlägg av UllavL » 17 dec 2014, 22:45

Liten en som överlevt första veckorna helt utan min hjälp hittade jag idag :)
ImageUploadedByTapatalk1418852742.495094.jpg

Skickas från min iPad via Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Ullas hörnburk

Inlägg av TobiasB » 18 dec 2014, 07:27

Vad kan der vara för art? :)

Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ullas hörnburk

Inlägg av UllavL » 18 dec 2014, 07:58

R amazonica så lite förvånad att det överlevt på egen hand :)

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ullas hörnburk

Inlägg av FrankD » 18 dec 2014, 08:30

Det behöver du inte vara. Det brukar ramla i lite foderdjur och om belysningen är tillräcklig så bildas det även alger den kan äta. Hos mig brukar de yngel jag inte hittar bli minst lika bra som de jag föder upp själv. Nackdelen är bara att man inte har dem under kontroll och att det inte finns tillräckligt många ställen i terrariet åt ett större antal.

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster