Orrens terrarie

Presentera ditt terrarium här!
Orren
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 jun 2014, 12:08
Började med grodor år: 2014
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Orrens terrarie

Inlägg av Orren » 21 sep 2014, 19:54

Dags att starta en tråd här! Min polare TobiasP visade mig sitt terrarium i somras, sen fastnade jag. Införskaffade ett exoterra 45x45x60 som jag har moddat med plexiglas på nätet. Har ca 5 cm vent i framkant. 2 st compact-top med 4x23W flair kallvita lågenergilampor, ca 6000 lumen tot. Trodde värmen skulle bli helvetisk, men tempmätningar har visat ca 24 grader i mitten av burken så det känns ok. Installerat dusks lilla duschsystem i burken också. Pumpen låter som när en pistmaskin röjer igenom en hemslöjdsbutik, men det får duga sålänge. Burken står på en ikea bestå-bänk som jag fått modda lite i bakkant för att burken skulle få plats (standard-djup på alla former av skåp/bänkar verkar vara 40cm). Tyckte det var nice med ett skåp så man kan gömma tekniken därunder.

Grodorna är ett annat kapitel, har börjat odla flugor och hoppstjärtar så det kommer igång. Lutar åt någon tinctorius, vi får väl se vad det blir. Ska köra igång det med växter nån månad och se att det verkar fungera innan grodorna kommer på tal.
Lagt en beställning hos bens på lite växter, förhoppningsvis blir det plantering i veckan som kommer.
Slänger upp några bilder på bygget hittills...

Bild
Moddad ikea-bänk

Bild
Skåp med dunk och pump. Ska göra plats för timers å elektronik, men letar en platsbox att ha det i. Känns inte helt bekvämt med massa timers å kontakter precis intill pumpen om någon slangkoppling skulle släppa

Bild
Burken! Xaximbakgrund och lite rötter. Ska fyllas på med växter och boklöv på backen

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Orrens terrarie

Inlägg av TobiasB » 21 sep 2014, 21:04

Äntligen! Välkommen hit! Finns ju lite olika Tinctorius. Kanske är det lite i minsta laget för de största varianterna, men de mindre kanske kan funka :) Fast jag har inte Tincs så det får någon mer erfaren uttala sig om! :)

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Orrens terrarie

Inlägg av FrankD » 21 sep 2014, 21:20

Välkommen! Det kommer att bli spännande att se hur ditt projekt fortsätter. Så här långt ser det ju suveränt ut.
Orren skrev:Känns inte helt bekvämt med massa timers å kontakter precis intill pumpen om någon slangkoppling skulle släppa
Inte så dumt faktiskt. Då blir det kortslutning, säkringen löser ut och pumpen stängs av – ett helt nytt sätt att förhindra översvämning. :o

Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Orrens terrarie

Inlägg av UllavL » 22 sep 2014, 05:46

Haha, har jag aldrig tänkt på, smart! :) fin start Orren, ska bli spännande att följa!

Har inga grodor just nu!

Orren
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 jun 2014, 12:08
Började med grodor år: 2014
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Orrens terrarie

Inlägg av Orren » 25 sep 2014, 20:00

Sådär, då anlände växterna från bens, blev dock snuvad på en bromelia som inte fanns med i paketet. Gjort en grovplantering och lagt ut lite boklöv på backen. Lite luftigt än så länge, men det måste ju finnas lite växtmån. Nu ska jag dock bort hela helgen, så jag hoppas pumpen håller å bevattningen blir lagom. Kör pumpen 1 minut morgon och kväll, ger ca 2 dl vattten totalt/dygn. Har vattnat rätt rejält i samband med planteringen idag för att få upp lite fukt i burken.

Bild

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Orrens terrarie

Inlägg av TobiasB » 25 sep 2014, 22:53

Riktigt najs! Nu längtar vi bara efter att få se grodor där inne :) Men skumt med den försvunna bromelian alltså? Du har inte funderat på att dela på mossan lite? Du kan ju ta tussar och sätta på olika ställen på väggen så sprider det sig snabbare :)

Orren
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 jun 2014, 12:08
Började med grodor år: 2014
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Orrens terrarie

Inlägg av Orren » 25 sep 2014, 23:00

Jo, alltså mossan vart ju lite lattjo. Köpte nåt som hette polster-kissenmoos, men det var ju någon decimetertjock kompakt grej som inte alls verkade lämpa sig att plantera på grenar å bakgrund. Denna som jag la ut nu var någon typ torkad historia i stora flak. Såg ut som dom vanliga svenska mossorna som sitter på grenar i våra granskogar. Har en shietload extra av den mossan kvar, vet inte om man kan få den att ta sig på nåt sätt eller om det mest var tänkt som "död dekoration". Vill du ha lite å testa med Tobbe så kan jag ta med mig upp till jönnet imorgon, har en halv Ica-kasse med den...

Orren
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 jun 2014, 12:08
Började med grodor år: 2014
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Orrens terrarie

Inlägg av Orren » 25 sep 2014, 23:00

Dubbelpost

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Orrens terrarie

Inlägg av TobiasB » 25 sep 2014, 23:21

Alltid kul med mossa ju ;) ta med lite så kan du få lite av FrankDs fina mossa som jag har mycket av :)

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Orrens terrarie

Inlägg av Simon » 26 sep 2014, 11:01

Fint.
Jag har aldrig haft Nepenthes i grodterrarium. Jag har hört talas om att kannorna används av vissa asiatiska larver av insekter och grodor. Å andra sidan äter ju växten de flesta arter insekter (och grodor??) som hamnar i dom.
Har du kollat att den är "grodsäker"?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster