Akvarium blir terrarium, 180x40x50cm

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Akvarium blir terrarium, 180x40x50cm

Inlägg av Illustratören » 24 feb 2018, 23:33

Skurit upp filtervadd till avrinning och småpysslat lite.
Började även bygga på ljusramp. Blir träskiva med aluminiumfront. Testade lite snabb montering, kommer inte se ut som på bilden riktigt. Hela ljusrampen kommer sänkas så bevattningskopplingarna kommer stå upp ur rampen på ovansidan.
Blir ca 1cm luftspalt (på bilden är det ca 5cm) mellan terrariet och armaturen.

Hade hoppats på att endel snö smälter bort så jag kan åka ut och hämta lite matchande sten till bygget. Men nejdå, inte blev det mindre snö inte....
Bilagor
IMG_4231.JPG
IMG_4232.JPG
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Akvarium blir terrarium, 180x40x50cm

Inlägg av RicardH » 25 feb 2018, 17:03

Hej på dig!

Två frågor:

1. Kan du visa hur du installerar fläktar inne i terrariet? Jag behöver installera fläktar för cirkulation. Mina orkidéer dör, i alla fall några av dem. Behöver cirkulera luften. Det jag undrar är, dels hur du fäster, dels var du fäster (i förhållande till dysor och indirekt regnstänk), dels hur du tar in ström? Jag har, som du ju vet, en himla massa borr, så jag skulle kunna borra 3mm-hål i tak eller sida, för att precis där fläkt skall sitta, gå in med kablage. Hur gör du?

2. Filtervadd, bevattningsram som står upp i koppel ... :) Kan du inte ta lite macrobilder så man begriper. Du gör det så bra, och därför vill jag förstå dina inpass.


Fridenz
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Akvarium blir terrarium, 180x40x50cm

Inlägg av Illustratören » 25 feb 2018, 20:20

Delar upp detta i två svar:
1. Fläkten

Jag kör vanliga datorfläktar, är man kräsen kollar man upp ljudnivå och köper "silent" fläktar.
Tidigare har jag byggt fästen. Men vill man göra det enkelt köper man 90% vinklar i rostfritt och fyra supermagneter (de håller fläkten på plats genom 6mm glas).
För sladdar borrar jag hål i glaset och drar igenom. Där kan man täta med "silikonlera" eller vanlig gummi o-ring runt kabeln. I denna burk har jag även använt ena ventilationshålet för sladdgenomföring.
Ang el till fläktarna fungerar det med gamla mobilladdare osv. Nu är inte jag någon elektriker, men för mig har det fingerat prima med 12vcd adaptrar. Hittade två Ikea adaptrar från två slängda lampor och dom fungerar kanon, och då har dom en av och på knapp.
Vill man kunna styra flödet på fläkten kan man köpa en justerbar adapter (se gula pluppen på bilden med adaptern), då kan man styra fläkten från 3-12v. Endel fläktar fungerar bättre än andra.

Ang placeringen så undviker jag att placera i direkt regn framför en dysor. Och jag brukar koppla en timer till fläktarna för att de inte ska suga in den värsta fukten när det regnar. Tror det var Micke (på Dusk) som sa att det "blåser" mest på morgon och kväll i djungeln pågrund av tempsvängningarna just då. Lät rimligt tänkte jag och har kört på det. I kort har jag kört ungefär denna inställning på mina fläktar, ljus och regnsystem:
06:00-08:00 fläkt/morgonbris 😂
08:00 morgon ljus ca25% ljus
08:15 Regn typ 20sek
09:00 50% ljus
10:00 100% ljus
10:00-13:00 fläkt för att torka växter innan regn
13:00 Regn typ 20sek
17:00 50% ljus
17:00-20:00 fläkt för att torka innan kvällsregn
20:00 kvällsregn
20:00 25% ljus
21:00 god natt!

Sedan finjusterar jag om det blir för blött, torrt osv.
Rätt eller fel? Men det har fungerar för mig.

Just det, glöm inte att grodsäkra med nät.
Däst med skruvar eller lödkolv mot nätet som värms upp och smälter in i fläktram. Kan även limma på nätet.
Bilagor
IMG_4263.JPG
IMG_4263.JPG (46.54 KiB) Visad 6119 gånger
IMG_4260.JPG
IMG_4258.JPG
IMG_4257.JPG
IMG_4256.JPG
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Akvarium blir terrarium, 180x40x50cm

Inlägg av Illustratören » 25 feb 2018, 20:31

2. Filtervadden osv...
Filtervadden sitter för avrinningen. Avrinningen består av en genomföring, lock och nät. På avrinningen går ett gängat rör upp i burken. Det är sågat till tänder/kam och där ska vattnet silas ner till sump. Sedan har jag gjort två hål/fönster som fått nät i locket till avrinningen. Det är en säkerhets åtgärd ifall kammen/tänderna sätter igen.
Filtervadden ska fånga upp skit, småkryp osv och öka inrinningsytan så att det blir mindre chans att avrinningen sätter igen.
Bilagor
IMG_4255.JPG
IMG_4253.JPG
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Akvarium blir terrarium, 180x40x50cm

Inlägg av Illustratören » 25 feb 2018, 20:43

Sågat lite till och testat lite mer med höjden för ljusrampen. Gjorde en variant på fötter/ben till rampen. Får se om det blir sådana eller om jag klurar på något smartare och elegantare/diskretare.
Bilagor
IMG_4242.JPG
IMG_4241.JPG
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Akvarium blir terrarium, 180x40x50cm

Inlägg av TobiasB » 26 feb 2018, 07:16

Galet snyggt Mattias! Du är verkligen noggrann :)

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Akvarium blir terrarium, 180x40x50cm

Inlägg av Illustratören » 26 feb 2018, 19:04

TobiasP skrev:
26 feb 2018, 07:16
Galet snyggt Mattias! Du är verkligen noggrann :)
Jo, denna gång blir det finare än normalt 😊

Fick avi om att mina växter kommit idag, bara det att jag inte kan få dem levererade idag och heller inte hämta ut dem ikväll 😡
Så sjukt dåligt av PostNord!!! Paketet togs emot natten till onsdagen i Sverige. Så ons, tors, fredag, lördag, söndag, måndag kommer det ta för idiot Postnord att leverera ett ynka paket. Vilka sopor!! Hoppas växterna klarar sig!
Dessutom har de med ett annat paket lyckats med konststycket att skicka ut avi där det stod att jag kunde hämta det idag, men paketet har inte kommit fram till utlämningsstället och därmed kunde jag inte hämta ut det?!

Ikväll testade jag höjd på framtida skjutglas. Kapade till en bit masonit för att kolla passningen. Måste ju gå att lyfta ut glaset och rengöra sen.

Testade också bredd på ventilnät.
Bilagor
IMG_4277.JPG
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Akvarium blir terrarium, 180x40x50cm

Inlägg av RicardH » 27 feb 2018, 20:40

Tack för pedagogisk genomgång for dummies. Passar mig utmärkt! :mrgreen:

Det är tjusigt värre! Skall ta tag i det här med fläktar. Vet dock inte hur mkt jag skall jobba med mina burkar då måtten jag beställde inte stämmer då jag fick byta rum. Terrarierna är tänkta för en 3 meter bred vägg. Nu är den förvisso längre men det blev inte alls så som jag tänkt och det påverkar belysning och allt möjligt. Ja ja. Vi får se.

Blir det optiwhitefrontglas eller? :o :lol:
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 675
Blev medlem: 04 feb 2008, 20:48
Började med grodor år: 2011
Ort: Uppsala
Har gillat: 13 gånger
Blivit gillad: 65 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Akvarium blir terrarium, 180x40x50cm

Inlägg av Illustratören » 27 feb 2018, 23:13

RicardH skrev:
27 feb 2018, 20:40
Tack för pedagogisk genomgång for dummies. Passar mig utmärkt! :mrgreen:

Det är tjusigt värre! Skall ta tag i det här med fläktar. Vet dock inte hur mkt jag skall jobba med mina burkar då måtten jag beställde inte stämmer då jag fick byta rum. Terrarierna är tänkta för en 3 meter bred vägg. Nu är den förvisso längre men det blev inte alls så som jag tänkt och det påverkar belysning och allt möjligt. Ja ja. Vi får se.

Blir det optiwhitefrontglas eller? :o :lol:
Mer än tre meter vägg, bygg en avlång burk på plats. Du har ju guide för hur du kan göra här 😂

Optiwhite, hade faktiskt tankar på det.
Funderade, men kom på att jag skippar det första 6-12mån. Sedan när det växt till sig och kalk å smuts gjort sitt och det är dags för tvätt osv får det bli uppgradering med Osmos och Optiwhite.

Fick hem växterna/bromeliorna efter lång väntan.
De såg lite trötta ut, men några av de små såg inte ut att drabbats det minsta 👍
En överraskning var de större bromeliorna. Jag beställde och läste infon om att de hade en diameter på 30cm visade sig vara betydligt större ca 40-50cm så de kommer bli lite tight för dom. Hoppas jag kan trycka in dem någonstans.

Dessutom kom julklapp från Per, mycket efterlängtad!
Så nu i sista sekunden limmade jag den låååååååånga ventilationen i botten. Jäklar va det blev pill och bita sig i tungan när nätet, lim och glidlist skulle på plats samtidigt för snyggast resultat. Men bra blev det.

Imorgon hämtar jag skjutdörrarna.
Så till morgondagens kvällsjobb och förmodligen nattarbete. Imorgon tömmer jag min gamla burk och flyttar teknik och endel av inredningen till nya. Kommer nog få endel växter över, så är man Uppsalabo och har något skoj att byta med mig eller ska starta nytt kommer jag nog ha lite till helgen.
Har även lagt substrat på blöt inför morgondagens inredningsjobb.
Bilagor
IMG_4303.JPG
IMG_4302.JPG
IMG_4301.JPG
IMG_4300.JPG
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Akvarium blir terrarium, 180x40x50cm

Inlägg av TobiasB » 28 feb 2018, 07:39

Så nice! Var kom växterna ifrån? :)

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 33 och 0 gäster