Moas terrarium

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
MoaRåh
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 okt 2010, 19:33
Började med grodor år: 2016
Ort: Täby
Har gillat: 11 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Moas terrarium

Inlägg av MoaRåh » 28 feb 2018, 20:55

Jag antar att jag bör presentera mig på något sätt så det blir att visa upp mitt terrarie...

Ni får vara snälla emot mig för detta är litet nytt för mig. Jag ville ha pilgift när jag var yngre men det verkade för svårt med maten osv.. sedan, i någon form av ålderskris under förra året insåg jag att jag var vuxen, utan barn och jobbade mycket hemma, så jag beslutade att det var nu eller aldrig och köpte ett litet terrarie och sedan ett till, och ett litet större.
IMGP5978.JPG
Jag har haft akvarier hela livet mer eller mindre men sakta fallit ifrån den hobbyn och en del av mina lösningar blir därför litet akvariebaserade. Det här terrariet går på ett stort ytterfilter som tar vatten från den falska bottnen och sedan pumpar upp det i mitt lilla vattenfall. Jag är väldigt förtjust i olika växtarter och har redan hunnit samla på mig litet där. Roas också av insekter så förutom bananflugor och bladlössen så har det blivit fyra arter av gråsuggor och litet annat i insektsväg.
IMGP6619.JPG
den här nedre bilden visar hur det ser ut med växter osv just idag :)

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Moas terrarium

Inlägg av TobiasB » 28 feb 2018, 21:02

Hallå Moa! Hjärtligt välkommen hit! Va troligt att du lägger upp din första tråd! :) Det ser ut som att du har ett fint pilgiftsdugligt terrarie där. Har du nära grodor i där nu? Växter är min favorit med, så där är jag absolut med dig. Känner igen en hel del från mina burkar :) Ser ut som någon orkidé där till vänster med. En Oncidium kanske? Oavsett väldigt tjusigt!

Vad gäller pilgift så brukar regeln ”torra fötter, blöt rygg” tillämpas. Vad det betyder är att våra grodor ofta trivs där de kan stå på något torrt, men ha bra fuktighet i luften mellan varven. Ofta är det de torra ytorna som är lätta att missa. Om du vill göra denna burk ännu bättre för dina grodor kan du lägga ut lite mer torra löv på backen. De förmultnar under längre tid, så då blir både grodorna och gråsuggorna i substratet glada. Eklöv eller boklöv kör jag ofta :)

Återigen mycket välkommen till forumet.

Användarvisningsbild
MoaRåh
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 okt 2010, 19:33
Började med grodor år: 2016
Ort: Täby
Har gillat: 11 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Moas terrarium

Inlägg av MoaRåh » 28 feb 2018, 21:24

Hej hej!

Ja du har helt rätt i att det är en Onidium men jag har inte riktigt lyckats med den, den vill inte blomma för mig, jag vet inte varför. Kanske står den för fuktigt och skulle behöva upp högre. Terrariet är litet för lågt egentligen (det misstaget kommer jag garanterat inte göra om, samma problem med alla burkar jag har tycker jag)

De har en del torra ytor, de är litet svåra att se då Begonia prismatocarpa växer litet skymmande, det går flera hyllor av barkrör längs den bakre väggen (den sidan som är till vänster om skulpturen)och där sitter de gärna på dagarna. Jag brukar ha litet löv, särskilt för gråsuggor osv, men jag har slut.. jag funderade på att gå ut och gräva idag, jag vet var min lövhög är... men det är minst 40 cm snö över den. Antagligen kommer jag göra det i morgon, då skall jag jobba hemmifrån.

Jag är annars väldigt entusiastisk över mossor, vilket gör att det aldrig blir stora mängder löv, mina favoriter just nu är Ricca och bräkenmossa
IMGP5977 - kopia.JPG
Bräkenmossan, den vill gärna bli hög och spretig i terrariet dock, med mindre ljus blir den lummigare...
Riccia Fluitans.JPG
Ricca, klassiker i akvarium men ganska rolig i vattenfall.

och så Lomariopsis Lineata, inte en mossa men beter sig nästan som en..
Lomariopsis Lineata2.JPG
Lomariopsis Lineata.JPG

Användarvisningsbild
MoaRåh
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 okt 2010, 19:33
Började med grodor år: 2016
Ort: Täby
Har gillat: 11 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Moas terrarium

Inlägg av MoaRåh » 28 feb 2018, 21:27

och jag glömde berätta vad jag har för grodor... så virrig är jag. häri bor tre stycken D.tinctorius Powderblue :)

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Moas terrarium

Inlägg av TobiasB » 28 feb 2018, 22:39

Härligt! Jag har en Oncidium meirax i mitt största terrarie (se tråden Tobbes terrarier :) ). Den sitter rätt så ljust, då det skulle kunna vara det kanske? Ser ut som att den blommat tidigare så storleken bör ju vara okej.

Riktigt snygga mossor alltså! Mycket roligare än Javamossan jag har mest av... Ser att du bor i Täby. Då borde du ju passa på att komma förbi höstens Groddag :) Vi kommer ju nämligen till Stockholm den 21/4 :)

Kul med Tinctorius! De trivs säkert kanon där :) Ser fram emot att se dina andra burkar!

Användarvisningsbild
MoaRåh
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 okt 2010, 19:33
Började med grodor år: 2016
Ort: Täby
Har gillat: 11 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Moas terrarium

Inlägg av MoaRåh » 28 feb 2018, 23:26

Hej hej, Ja mossor är ju stort i akvariehobbyn så det är kul att testa vad som trivs i den nya biotopen, Javamossa har förstås jag också, både i terrarierna och i mitt sista kvarvarande akvarium... (jag hade tänkt sälja det i höstas men kunde i slutändan inte skiljas från växterna, en del har jag haft mer än halva livet vid det här laget)

Ja jag har som plan att komma på groddagen! så jag har betalat min medlemsavgift osv, skall bli kul med något nytt. Jag har sysslat mycket med föreningsverksamhet, särskilt olika historieföreningar men nu har jag fått ett heltidsjobb som arkeolog och då är inte historia en så lockande hobby när man kommer hem.

Mina andra kar är ganska små, jag har två små fula historier för olika former av leddjur som tyvärr gillar att äta växter. Sedan har jag en kub för mina två leucomelas, den funderar jag på att byta ut mot något större, den är 30x30x30 och grodorna har trivts och spelat osv, men det är för litet för att jag skall vara nöjd. Det är ont om plats för bottensubstrat och växter, det är svårt att hålla snyggt och växer fort igen. Jag skulle kunna öka bottenytan litet, men mest vill jag få upp höjden, skulle lätt kunna vara en meter högt där det är placerat så jag håller ögonen öppna efter något lämpligt.

Jag har också ett stort ökenterrarium (golv-till-tak) med en skäggis, men hon sover så här års.

Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster