Påväg till Hamm i september. Veterinär. Pris?

Tips om vad som är på gång
AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Påväg till Hamm i september. Veterinär. Pris?

Inlägg av AndreasI » 07 aug 2015, 20:51

Det blir en resa till Hamm i år för mig. Jag har aldrig varit där tidigare och kommer att åka ner med bussen som ordnas från Stockholm. Det skall bli intressant.

Nu är jag ju bosatt i Finland och finsk medborgare och byrokratin i Sverige gällande finnar som skall genom Sverige på väg hem är inte det lättaste. Jag har kontakt med jordbruksverket men de verkar nog inte heller riktigt vilja ge några raka svar...men det skall nog ordna sig...

Det verkar vara så att det blir aktuellt att ordna ett veterinärutlåtande. Jag har förstått att det finns på plats men min fråga är.

Vet någon vad det kostar att få ett sådant utlåtande där??? Jag vill veta så jag kan planera min budget. Det behöver inte vara en exakt summa men något ditåt.

Användarvisningsbild
UrbanV
Inlägg: 224
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:33
Ort: Kungsbacka
Har gillat: 4 gånger
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Påväg till Hamm i september. Veterinär. Pris?

Inlägg av UrbanV » 07 aug 2015, 21:18

Veterinärintyget kostar inget. Veterinären håller till vid informationsdisken i entrehallen. Ett gott råd är att vara där i god tid, det kan ta ganska lång tid att få intyget utskrivet. Man lämnar ifrån sig grodorna mot ett kvitto och kan fortsätta shoppa annat som inte kräver ett intyg.

Har inga grodor just nu!

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Påväg till Hamm i september. Veterinär. Pris?

Inlägg av AndreasI » 07 aug 2015, 22:39

Så det fungerar på så sätt. Låter bra. Tack för informationen. Precis vad jag behövde veta.

Användarvisningsbild
Aquawarehouse
Inlägg: 319
Blev medlem: 05 jul 2011, 16:48
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Blivit gillad: 11 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Påväg till Hamm i september. Veterinär. Pris?

Inlägg av Aquawarehouse » 09 aug 2015, 20:35

Svenska regler gäller för de som ska till finland genom Sverige. Jag har kollat upp det med jordbruksverket. Det innebär att du måste ha svenskt importtillstånd och veterinärbesiktning på djuren

Har inga grodor just nu!

stamel
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 aug 2013, 13:44
Började med grodor år: 2013
Ort: Täby
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0

Re: Påväg till Hamm i september. Veterinär. Pris?

Inlägg av stamel » 10 aug 2015, 08:58

Tänkte också åka till Hamm. Vet ej hur det går till riktigt. Beställer man de grodor man vill ha i förväg och behöver man ett importtillstånd?

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Påväg till Hamm i september. Veterinär. Pris?

Inlägg av AndreasI » 10 aug 2015, 09:16

Jag blir inte klok på vad som gäller. Alla säger olika...

Jag har varit i kontakt med jordbruksverket och skrev följande:

"Jag är Finsk medborgare och bor i Helsingfors, Finland. Jag planerar att åka igenom Sverige i September för att närvara vid en reptilmässa i Tyskland och där köpa en del djur (närmast groddjur).
Antalet djur kommer att överstiga fem st. Eftersom jag kommer att åka hem till Finland med dessa djur genom Sverige är min fråga följande.
Behöver jag vara registrerad som importör i Sverige och ansöka om ett importtillstånd (göra en anmälan om registrering) från Jordbruksverket då jag endast är på genomresa? Behöver/kan jag som utländsk medborgare samt bosatt i annat land än Sverige (och det gäller förståss även djurens slutdestination) göra detta?"

Svaret jag fick löd:

"Tillstånd krävs för transitering genom Sverige av djur som inte uppfyller de hälsokrav som anges i Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1996:24) om införsel av vissa djur samt sperma, ägg och embryon från vissa djur. Ansökan om tillstånd ska vara Jordbruksverket tillhanda senast 30 dagar före transitering. Vid transitering ska sändningen införas via tullplats. Läs mer på Jorbruksverkets webbplats: ... "


Jag tolkade detta som att tydligen är det transitering som gäller för oss finnar...inte införsel. Som en följdfråga ville jag veta om vad som ingick i de hälsokrav som ställs. Svaret jag fick, och § 28 i SJVFS 1996:24 säger ju att när det gäller transitering behövs intyg om djuren INTE uppfyller hälsokraven.
Svar på detta fick jag inte. Istället svarde de: "Du skickar ansökan om transitering genom Sverige senast 30 dagar före införseln. ...osv..."

Jag svarade att det inte besvarade frågan om vad som ingår i hälsokraven (förutom de låga krav som finns i texten (§ 27) vilket bara i princip är att de är CB. Vad jag förstår av svaret behövs inte intyg om hälsokraven uppfylls...och det skrev jag.
Jag skickade detta på fredagen och har inte fått något svar ännu.

Det kan hända att man faktiskt inte vill ge ett konkret svar på frågan...

Hur som helst är jag förvirrad. Måste jag ha ett transittillstånd börjar tiden bli knapp då det skall vara inne 30 dagar på förhand....och enligt svaret jag fick från jordbruksverket är det tydligen det som gäller...och inte ett införseltillstånd.

...ingen aning vad som nu är det rätta....

Användarvisningsbild
Aquawarehouse
Inlägg: 319
Blev medlem: 05 jul 2011, 16:48
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Blivit gillad: 11 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Påväg till Hamm i september. Veterinär. Pris?

Inlägg av Aquawarehouse » 10 aug 2015, 09:46

Jag tycker du ska gå på det svar DU fått från Jordbruksverket. Då har du gjort precis som du blivit uppmanad och har då gjort "rätt". Det är roligt att de ger olika svar på samma fråga. :)

Har inga grodor just nu!

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Påväg till Hamm i september. Veterinär. Pris?

Inlägg av AndreasI » 10 aug 2015, 10:01

Jag fick precis svar:

"Jag förstår din skepsis ang. reglerna. Det är så att om djuren uppfyller kraven för import till Finland (destinationsort) så finns det inga extra krav för att gå genom Sverige, men när transitlandet har högre krav då bör detta också uppfyllas. Om det är enklare för dig kan du registrera i Finland och skaffa ett hälsointyg i TRACES, då är det fritt att genomresa i Sverige."

Är TRACES det veterinärintyg som man kan få i Hamm? Begreppet TRACES är okänt för mig.

Vad det gäller att registrera mig här i Finland så vet jag inte hur det fungerar. Till Finland kör folk genom tullen med bilen full av djur från Hamm utan importtillstånd utan att det utgör något problem. Tullen kollar bara att det finns papper på djuren. Jag har aldrig hört om att någon haft införseltillstånd till Finland. Jag måste kolla nu vad som är lättare...att registrera mig i Finland... eller helt enkelt betala 500 kr till jordbruksverket för ett transittilstånd.

Det skall väl ordna sig...

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4769
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 179 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Påväg till Hamm i september. Veterinär. Pris?

Inlägg av FrankD » 10 aug 2015, 17:10

AndreasI skrev:Är TRACES det veterinärintyg som man kan få i Hamm? Begreppet TRACES är okänt för mig.
Jag visste inte heller men Google hade koll: http://ec.europa.eu/food/animal/disease ... dex_en.htm.

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Påväg till Hamm i september. Veterinär. Pris?

Inlägg av AndreasI » 10 aug 2015, 19:57

Jag böjde mig inför den svenska byråkratin...

Finska regler säger "Importtillstånd från Evira eller andra veterinärmedicinska intyg behövs inte i samband med import av sköldpaddor, groddjur och reptiler." (http://www.evira.fi/portal/se/djur/info ... /reptiler/) och jag anser fortfarande att det hälsokrav som ställs av jordbruksverket i deras egna stadgar är så låga och att intyg för transit inte borde behövas... men som sagt jag gav mig den här gången.
Jag tog och betalade 500 kr och skickade in en ansökan om transit genom Sverige. Det är väl bara vänta på ett beslut då...

Jag antar att jag inte slipper från veterinärbesiktningen i Hamm... Vad jag förstått borde väl alla som tar mer än fem djur (har införseltillstånd) igentligen ha det...eller?

Skriv svar

Återgå till "Mässor och aktiviteter"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster