tips på bra argument för att få skaffa grodor/terrarium....

Övriga diskussioner.
tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: tips på bra argument för att få skaffa grodor/terrarium....

Inlägg av tummen » 15 okt 2008, 10:16

Carlsson skrev:Jag tror nog att köpslående är det enda som fungerar. Jag hade tur eftersom hustrun för bara något år sedan gick och köpte en ny symaskin (dyr jäkel också) :( . Alltså var (är) det inget problem att vare sig finansiera eller härbärgera grodterrariet. :D
Ja om hon hade haft någon "dyr" hobby så kunde det ha funkat, skall grunna på det ;) .....tänkte ju annars ha "erbjudit" mig att dra ner på akvarierna samt att göra mig av med min älskade Strelizia/Papegojblomma som snart tar upp 1-2 kvadratmeter i vardagsrummet. :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: tips på bra argument för att få skaffa grodor/terrarium....

Inlägg av RicardH » 19 nov 2008, 11:34

oj oj oj ...

Du behöver verkligen den här tråden! :mrgreen: Inga förslag vertar funka på din obändigt motvilliga livskamrat. Jag tror att ett win-loose-förslag till hennes fördel är enda vägen.

1. Gör dig av med blomman (ympa skott först!)
2. Gör dig av med det akvarium som är mest skrymmande eller minst estetiskt tilltalande.
3. Köpe ExoTerra med deras ramp och deras bänk. Snyggare än så blir det inte, om man inte är möbelsnickare!

Lycka till!


Några filmer i ämnet


PumiloExoTerra:
[youtube]Q_pfvLUWlF4&feature[/youtube]

Hur man städar en regnskogsburk:
[youtube]fdV49cQr0PU&feature[/youtube]

I det här terrariet kan man ha killis eller skalarer! (hur många röstar för att han har bottenborrat med avrinning? :ugeek: )
[youtube]i3AWWNaBx8s&feature[/youtube]

Lååång film i märkligt ämne med svindåligt ljud:
[youtube]mTDH1nNedjQ&feature[/youtube]

Lite ExoTerra-reklam till slut:
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: tips på bra argument för att få skaffa grodor/terrarium....

Inlägg av tummen » 19 nov 2008, 12:34

Hulteke: tackar för förslagen, speciellt det där att ympa skott på blomman..... ;) :D
Skall grunna på hur jag skall lägga fram det, jag har ju lite ideér nu i alla fall..... :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: tips på bra argument för att få skaffa grodor/terrarium....

Inlägg av RicardH » 19 nov 2008, 15:17

Ser fram emot segerrapporter! 8-)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: tips på bra argument för att få skaffa grodor/terrarium....

Inlägg av tummen » 19 nov 2008, 15:18

Hulteke skrev:Ser fram emot segerrapporter! 8-)
Bered dig på att vänta, jag tror hon är svårövertalad, men jag uppskattar din entusiasm..... :D ;)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Teffek
Inlägg: 32
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:38
Började med grodor år: 2008
Ort: Skinnskatteberg
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: tips på bra argument för att få skaffa grodor/terrarium....

Inlägg av Teffek » 20 jan 2009, 03:14

Skicka henne på semester, skaffa grodor och hävda att dom alltid funnits där:P

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: tips på bra argument för att få skaffa grodor/terrarium....

Inlägg av tummen » 20 jan 2009, 14:21

Teffek skrev:Skicka henne på semester, skaffa grodor och hävda att dom alltid funnits där:P
Skämtare där! :mrgreen: Men det ÄR ett väldigt modigt förslag, det måste jag medge!
Problemet är bara att du inte behöver genomföra det, och riktigt så modig är jag nog inte, det innebär ju dessutom att jag måste ljuga VÄLDIGT bra för att övertyga henne om att det ligger till på just det sättet, och så bra lögnare kommer nog ingen någonsin att bli, inte heller jag! :D :lol:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1612
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: tips på bra argument för att få skaffa grodor/terrarium....

Inlägg av jsl » 20 jan 2009, 15:01

Vad skulle vara det värsta som skulle kunna hända om du bara ställde in en grodburk där hemma. Att hon blir arg och sur brukar gå över efter ett tag. Det är väl bara att köra på eller ;)

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: tips på bra argument för att få skaffa grodor/terrarium....

Inlägg av RicardH » 20 jan 2009, 23:13

Jag skulle köra ett upplägg i stil med det här:

"Älskade hustru! Vet du hur glad jag är att vi fann varandra!? Kommer du ihåg hur det var när vi träffades? Hur man längtade och längtade... Vi blev tillsammans och snart började vi drömma om ett bröllop. När jag lovade dig trohet i nöd och lust så innebar det att jag vill se dig blomma ut och vara lycklig. De behov du har, de vill jag tillgodose! Den längtan du har, vill jag möta! Den sorg du bär, vill jag trösta! Och de begär du har, de skall jag fylla! När jag lovade dig trohet och att älska dig i nöd och lust så innetattar det också sådant som gör att jag själv måste göra uppoffringar.

Jag vet att du tycker att jag har en massa idéer och att jag drar in en massa "bröte" i vårt hem men jag har, oavsett vad du tror om det, under ett års tid brottats med mig själv och kommit fram till en sak jag vill göra, och som skulle betyda mycket för mig. Jag skulle vilja prova att ha en egen bit jungel här hemma. Om växterna mår bra och trivs kan det också bli ngt litet djur ochså, som bebor detta miniamazonas. Vi vill varandras bästa och jag är villig att plocka ner och avveckla en del av det andra som belamrar vårt hem men hoppas att du vill glädja dig med mig och se detta som ett sätt att ha en tillfredsställd man."



- inte Obama-nivå på retoriken direkt men ändå så det kommer fram vad vi har "på bordet"... Vad tror du? Om inte den infallsvinkeln på det hela funkar tycker jag nog att du behöver sätta dig ner med henne och fråga henne hur hon tror hon själv skulle uppleva en situation med en make som agerar pappa och behandlar henne som 9 år... Ber om ursäkt för att jag pratar så hr om din maka men det är du som har lyft upp det på ett publikt forum.


Mvh.
Ricard
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: tips på bra argument för att få skaffa grodor/terrarium....

Inlägg av tummen » 23 jan 2009, 01:12

Hulteke skrev:Jag skulle köra ett upplägg i stil med det här:

"Älskade hustru! Vet du hur glad jag är att vi fann varandra!? Kommer du ihåg hur det var när vi träffades? Hur man längtade och längtade... Vi blev tillsammans och snart började vi drömma om ett bröllop. När jag lovade dig trohet i nöd och lust så innebar det att jag vill se dig blomma ut och vara lycklig. De behov du har, de vill jag tillgodose! Den längtan du har, vill jag möta! Den sorg du bär, vill jag trösta! Och de begär du har, de skall jag fylla! När jag lovade dig trohet och att älska dig i nöd och lust så innetattar det också sådant som gör att jag själv måste göra uppoffringar.

Jag vet att du tycker att jag har en massa idéer och att jag drar in en massa "bröte" i vårt hem men jag har, oavsett vad du tror om det, under ett års tid brottats med mig själv och kommit fram till en sak jag vill göra, och som skulle betyda mycket för mig. Jag skulle vilja prova att ha en egen bit jungel här hemma. Om växterna mår bra och trivs kan det också bli ngt litet djur ochså, som bebor detta miniamazonas. Vi vill varandras bästa och jag är villig att plocka ner och avveckla en del av det andra som belamrar vårt hem men hoppas att du vill glädja dig med mig och se detta som ett sätt att ha en tillfredsställd man."



- inte Obama-nivå på retoriken direkt men ändå så det kommer fram vad vi har "på bordet"... Vad tror du? Om inte den infallsvinkeln på det hela funkar tycker jag nog att du behöver sätta dig ner med henne och fråga henne hur hon tror hon själv skulle uppleva en situation med en make som agerar pappa och behandlar henne som 9 år... Ber om ursäkt för att jag pratar så hr om din maka men det är du som har lyft upp det på ett publikt forum.


Mvh.
Ricard
Ja jag vet att jag startat denna tråd, och jag tackar för det underbara "upplägget"/talet, jag finner det något svårt att göra ditt ordval till mitt eget bara, så om jag hämtar inspiration till en övertalningskampanj därifrån så får jag nog skriva om det med egna ord.... :D ;)

Vill bara påpeka en sak: hittills har jag som sagt inte med ett ord nämnt vad jag (nu återigen) grunnar på, så hon "agerar inte mamma" mot mig på något sätt. :) Jag vill bara ha RIKTIGT BRA argument den dagen jag sjösätter projekt "övertalning". Och jag skall villigt medge att det dröjer mer på grund av min egen "fegismentalitet" (vill inte göra någon upprörd i onödan) än av hennes (i och för sig) avoga inställning. :lol:

Motståndet mot grodor/terrarium är just nu grundat på vad hon sade för ett-ett och ett halvt år sedan när jag prövade hur mitt akvarium skulle funka som terrarium. DÅ var det blankt nej som gällde, och eftersom jag inte har skäl att tro att hon ändrat inställning till idag så vill jag ha ordentligt "på fötterna" för att vara säker på att vinna en dylik argumentation någon gång framöver. :mrgreen: Men med argument och ett "offer" av något slag så skall jag nog kunna blidka henne. Jag kan ju alltid lova henne att grodorna i så fall skall vara av den tystare sorten..... :P
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster