Forskningsresa till hösten

Övriga diskussioner.
Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 28 aug 2008, 14:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Har gillat: 36 gånger
Blivit gillad: 27 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Forskningsresa till hösten

Inlägg av tegnér » 15 jan 2013, 18:16

Den 31a Augusti lämnar jag Sverige för att åka till Peru, närmare bestämt till Tamshiyacu-Tahuayo reservatet utanför Iquitos. Där kommer jag och en kollega bo i tält två timmar från forskningsstationen i Tahuayo. Planen är att utföra forskning på Ranitomeya flavovittata, ta reda på allt från beteende, är arten mongogam som dess närmaste släktingar (imitator,vanzo)? bedriver den delad yngelvård osv. Samt att undersöka dess evolution och försöka stärka dess fylogenetiska plats i och med att det bara finns DNA från tre individer.

Jag tänkte bara höra om det finns någon som har varit i amazonas eller liknande djungel, och vad jag bör tänka på? vad jag ska ta med osv.

Resan kommer att dokumenteras väl både med foto och video.
Jag delar såklart med mig av min artikel när den är klar och så blir det en insändare till pilgiftaren.

MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 787
Blev medlem: 20 nov 2010, 18:52
Började med grodor år: 2011
Ort: Lima
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 14
Växter till salu: 0

Re: Forskningsresa till hösten

Inlägg av MattiasS » 15 jan 2013, 19:22

Låter som en jäkligt intressant resa och som sagt fina bilder och någon artikel vore ju kanon att drömma sig bort i.
Blev bara liiiite avis på dej. ;)

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 887
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 29 gånger
Blivit gillad: 75 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Sv: Forskningsresa till hösten

Inlägg av MarcusL » 15 jan 2013, 19:46

Behöver ni någon som kan bära packning osv så säg till ;) Ser fram emot uppdateringar!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Forskningsresa till hösten

Inlägg av HåkanP » 15 jan 2013, 22:35

Om du ska till Gränna så kan du fråga Wouter, eller dra ett mejl till han.

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Forskningsresa till hösten

Inlägg av RicardH » 15 jan 2013, 23:35

Ser till att en som rest där massor läser denna tråden. Du har nog snart svar. Vad kul! Och flaviotata! Pratade precis med en uppfödare idag om JUST de frågor du lyfter (monogami mm). Intressant!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
osn
Inlägg: 343
Blev medlem: 11 maj 2009, 16:10
Började med grodor år: 2001
Ort: Höör
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Forskningsresa till hösten

Inlägg av osn » 16 jan 2013, 10:04

Hej! Här är lite tips.
Det är ofta lite upptrissat med vad man behöver ha med sig. Allt beror på. Har du varit i fält i Sverige så är det inte så stor skillnad. Tänk logiskt.
Här är lite tips.

Du ska inte dricka vattnet där ute utan ngn form av vattenrening. Det finns olika grad av rening. Ska du vara säker och ni ska vara där länge får man kanske ha ngn form av reningsutrustning. Annars köp vatten på flaskor. Det finns också klor-tabletter att köpa som vattenrening. Fungerar bra, jag har testat dem kortare perioder men själv aldrig behövt vattenreningsutrustning. Bästa är om du läser på lite så är det enklare att ta ställning till vad du vill göra.

Myggen är små där, de kommer igenom den typen av myggnät som är i tält. Kanske att föredra en hängmatta med myggnät och en pressenning spänd över vid risk för regn. Fundera på myggnät, de går att köpa rätt billigt vid vaccinationsmottagningar.

Ha inte med för mycket saker/kläder. De är jobbiga att släpa runt på och ingen bryr sig hur du ser ut. Det är nästan en fördel att se jäklig ut, man tas mer seriös då. Tänk på att det blir kallt på nätter. Köp inte en massa "special special" kläder... Undvik shorts då du går i skogen. Det är egentligen bara lämpligt om man håller till vid en lodge eller i lägret.
Ta en funderare på gummistövlar. De flesta hatar dem men det är i stort sett det enda som hinner torka över natten. De bästa stövlarna köper man där och de är tillverkade i Equador (svarta med rågummifärgad sula). Om du köper härifrån så köp med så lite "foder" som möjligt för det torkar inte över en natt annars.
Själv gillade jag inte gummistövlar men jag har fått tänka om för det är det mest praktiska.

Mössa/keps av ngt slag.

Packa all elektronik i påsar/drybags och ha med Silica gel för att rädda grejor som blivit fuktiga. Börja samla Silca Gel i tid från förpackningar, ibland är de svåra att få tag på och får man tag på dem är de svindyra. Du kan återvinna dem om de blivit fuktiga genom att torka dem på låg värme i flera timmar i ugnen.

Eventuellt:
- Barnpuder för att undvika skavsår. Man blir svettig på nolltid och sen skaver det. Speciellt i skrevet och mellan låren.
- Köp ett par förpackningar med Compund plåster och ta med. Det finns inget sådant att köpa där ifall man får skoskav. Dubbla strumpor är tricket för att undvika skoskav. Jag har själv gått en månad i Anderna i Colombia med skavsår då jag inte hade Compound plåster. Det var ingen höjdare!!! Tog 4-5 månader innan mina fötter blev vad de skulle då jag kom hem.
- liten burk vasselin. Går ävem köpa där: Om/när (Stort problem i Amazonas området) du får en Bot-fly så försök inte få ut den. Oftast får man dem i huvudet (hårbotten) eller på armarna. Det är en köttätande fluglarv med ett ankare på huvudet så man kan inte dra ut den. Den andas genom "rumpan" så det finns alltid ett hål i din hud. Lyssna inte på vad folk där säger att du ska göra för att bli av med den. De har alla möjliga kurer som alla dödar larven och sen får du inte ut den. Den kommer att kapslas in av din kropp med tiden som en stor ful knuta isf.
Ta istället ett tjockt lager vasselin och täpp till "andas hålet". Efter 3-4 timmar börjar larven krypa ut för den får ingen luft. Då kan man försiktigt ta ut larven. Det tar ca en vecka från ägg -> fluga. Ha inte för bråttom.
- Malaria profilax. Testa billigaste varianten om du inte testat innan. Börja ta dem i god tid för man kan få biverkningar. Jag reagerar inte på dem. En del kan få depressioner.
- Se till att ha papper på Vaccinationerna. Gul liten bok. Gula febern vaccin krävs ofta för att du ska få resa tillbaka/över gränser och för att man ska få lov att lämna länderna.

Rör inga fjärilslarver eller tusenfotingar trots att de verkar ofarliga. Många får hemska allergiska reaktioner på fjärilslarverna som kan leda till döden. Tusenfotingar av olika slag har ofta syror eller gift på sig som ger hemska brännsår. Tänk på att allt därute vill skada dig :)

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Forskningsresa till hösten

Inlägg av Simon » 16 jan 2013, 11:42

Det låter fantastiskt kul! Är det en mfs?

Är helt med på Dennis tankar om gummistövlar med minimalt eller inget foder. Tar man med snabbtorkande strumpor behöver man inte heller ha så många med sig.

Bra grejer att göra är att testa all mätutrustning och alla metoder i fält här i Sverige innan ni åker och utvärdera fältprotokoll m.a.p. tidsåtgång. Det är bra om man har en del av fältprotokollen i vaxat papper som kan användas vid fuktigt väder.

Det är kanske inte det första man tänker på, men ska man sitta två man ute i skogen länge så kan det ju också vara bra om man trivs med varandra och har gjort lite roliga saker tillsammans innan man åker.

Beter man sig bara vettigt så behöver man inte noja så mycket över giftormar (och är man inte vettig så nojar man väl inte i alla fall :) ), men är man långt ut och isolerad kan det ändå vara bra att ha någon slags idé om hur man tar sig till närmaste sjukhus och hur lång tid det tar.

Det ska bli roligt att läsa om det sen!
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 28 aug 2008, 14:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Har gillat: 36 gånger
Blivit gillad: 27 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Forskningsresa till hösten

Inlägg av tegnér » 16 jan 2013, 12:10

Tackar så hjärtligt för alla tips!

Det är ett mfs-projekt (minor field studies) som jag kombinerar med mitt examensarbete på min master.
Forskningsstationen kommer att bidra med stövlar, tält och all campingutrustning, jag fick inte ta med mig egna grejer på grund av risken att sprida chytrid-svamp.
Det där med fluglarverna lät mindre lockande haha, hjälper det att man rakar av håret och bär keps?

Har precis inhandlat ett vattentåligt objektiv till kameran, nu gäller det bara att spara ihop till ett matchande kamerahus..
Tror jag har internetuppkoppling på stationen så då blir det nog en liten uppdatering varje söndag.

Återkommer med uppdateringar och inköp!

Här finns det bilder från reservatet om någon är sugen. http://www.perujungle.com/index.php?opt ... &Itemid=51

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Forskningsresa till hösten

Inlägg av RicardH » 16 jan 2013, 14:49

Wow!
Tack Dennis och tack Simon för värdefull input ... Tänkte nog det. :)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 28 aug 2008, 14:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Har gillat: 36 gånger
Blivit gillad: 27 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Forskningsresa till hösten

Inlägg av tegnér » 23 apr 2013, 11:57

Det närmar sig sakta men säkert..
Letar fortfarande en signatur på medarbetare i peru och någonstans att lämna dna-prover.
Har mailat en del med Rainer Schulte och det verkar inte riktigt som att dom är överens om vilka grodor som ska placeras vart..

"My Flavovittatus is NO Ranitomeya- it´s a frog of the vanzolinii group and has nothing to do with Ranitomeya.
The Revision of Ranitomeya from Brown et al. is nonsense in several parts.

Luck then,
Rainer"

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster