Pilgiftsgrodan och du.

Övriga diskussioner.
Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Pilgiftsgrodan och du.

Inlägg av mats_wikstrom » 24 sep 2013, 17:31

Hej hopp, jag kollade bakåt i gamla trådar och började fundera på hur mycket som har utvecklats under den tiden det här forumet har varit igång (märkte bla att jag har "dubbel"användar namn från nån tid jag blev mindre aktiv och tydligen deaktiverad)

De huvuden som slagits ihop har ju fått en massa till stånd, och det skulle vara kul att veta lite hur det kom sig att vi alla började med grodor?

Jag kollade lite snabbt och hittade ingen direkt tråd med det temat (presentation finns ju, men det här är en lite annorlunda vinkling)

Själv hade jag en kompis i skolan som var helt pippi på grodor. Han är en sådan där dårfink som plötsligt utan förvarning kan hoppa runt bland strandstenar och hålla fram en snok som han fångat med bara händerna (hej Peter när du läser det här :D ) och han hade bla en pilgiftsgroda, histronicus tror jag det var, han får rätta mig om jag har fel. Det var första gången jag kom i kontakt med pilgift. Han hade läst på och kunde i praktiken allt om pilgift. Han är ännu i dag mitt uppslagsverk som jag frågar om råd när jag är osäker på nåt, fast han just nu inte har pilgift, utan sköldpaddor och egna ungar som kräver en del tillsyn :D .

Själv idrottade jag på den tiden Peter introducerade mig till pilgiftsgrodans värld så pass mycket att jag inte hade tid med annat än att äta och arbeta, så jag tänkte aldrig på att själv skaffa djur, men senare när knäna sa upp kontraktet började tanken om tropiken gnava i mig. Det är för eländigt att hålla på och vattna krukväxter tyckte jag (jag arbetar ju inom trädgårdsbranchen, så det förväntas lite av en) ... men orchideer i ett skåp, det kunde kanske vara nåt för mig?

Jag frågade en hel del frågor gällande byggandet av en burk, och gjorde ett otal antal försök på olika burkar som inte alls funkade, innan jag till sist fick till det. I samma veva hade pilgiftet börjat verka, och hux flux hade jag ett gäng vittatus från en av de få finska uppfödarna som fanns på den tiden i en burk med en massa orchideer som mådde si så där. Vittatusarna överlevde, men orchideerna ville nej en efter en...

Sedan dess har det gått framåt en hel del, burkarna har sakteliga ökat... ännu är jag inte helt megaloman, men vill väl sakta bli det. Till all tur så har storlekarna på burkarna minskat sedan 195 x 195 burken och har numera stagnerat på 90 x 60 eller 60 x 60 bottenyta. Tumnaglar har jag inte riktigt fått att fungera ännu, men Ameerega och jag verkar förstå varandra mycket bra. Orchideer har jag ännu inte farligt många, jag tycker inte om att det blir för varmt och har inte pynjat in på fläktar ännu, så ljusmängderna är mera lämpliga för hållbara växter, testade metall halogen och huga vad ljust och VAD VARMT det blev, det var inget för mig. Nu skall jag testa Vagns ledrör :) har haft ledlister på en del burkar redan, och det verkar ganska ok. Nu prövar jag skillnaden mellan "rören" och listerna

Bakgrundsmetoder har jag gått igenom och det har varit roligt det med. Frigolit och pensla torv, polyuretan och pensla torv, flytande folie och blanda i torv, och hederlig lera.

Vattnet cirkulerar inne i burken, men filtreras av dammgrus och torv. regsystemet tillför nytt vatten, men avdunstningen gör att det inte behövs hävert särskilt ofta.

Hur kom ni in på pilgift?
Senast redigerad av 1 mats_wikstrom, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Sv: Pilgiftsgrodan och du.

Inlägg av JMild » 24 sep 2013, 18:47

Jag bodde under min ungdom 2 år i Costa Rica och sedan dess har det funnits en viss längtan till miljöerna som fanns där. De vildaste tankarna var ett helt rum med 1 DM sand på hela golvet, vattenfall på väggen, palmer, en hängmatta och regnskogsljud från högtalare. Detta var dock lite opraktiskt att genomföra.

När jag var pappaledig förra gången fick jag lite för mkt tid så jag bestämde mig för att bygga en regnskogsbiotop i en burk. Det vore ju dock roligt med något som rörde sig i burken tyckte jag. Det fick inte vara något som jag själv inte skulle våga hantera så skorpion, spindel och orm var inte att tänka på. Valet stod mellan groda och ödla och under ett besök på HC visade Magnus ett gäng Leucs. Jag spontanköpte 3st och på den vägen är det.

Så nära skilsmässa som jag var när jag kom hem med dem har jag inte varit varken förr eller senare. Jag hade ju dumt nog frågat min fru om husdjur och fått ett tydligt nej som jag dock komplett struntade i. Saken att jag ställde burken på nattduksbordet som hon upptäckte när hon kom hem från jobbet hjälpte kanske inte till...

De fick börja sina liv i garderoben vilket inte var så glamoröst. Sedan dess har min fru mjuknat och det har gått så långt på dessa 1,5 år att jag nu har 5 burkar och hon själv har börjat kalla gästrummet där jag huserar dem för grodrummet.

Jag har också testat det mesta och började med manuell fukthantering till att nu ha falsk bottnar, dränering och automatiskt regnsystem och automatiska luftfuktare. Bakgrunden började jag med ETs egen bakgrund för att sedan testa epiweb, kokosmatta, Bens Jungle, egengjord a la Frogfarm, kork eller bara glaset rent. Har kvar att testa xaxim :-)

Mina första Leucs från HC slängde in handduken efter ett tag och mina Auratus CR köpt från SDS medlem har också gått vidare eller sålts. Nu har jag Amazonica FG, Regina och Azureus köpta från SDS medlemmar och Benedicta S köpta från Hamm. Kommer få Sirensis Green från UE på lördag (julafton).

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster