pumilio el dorado

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

pumilio el dorado

Inlägg av AndreasI » 05 nov 2013, 19:55

Fick en mycket trevlig överaskning nu på kvällen :D
Jag köpte pumilio eldorado på groddagen. Skulle vara 1.1 plus att jag tog en extra av okänt kön. Nu visade sig att 1.1 förståss var 2.0. Den tredje har jag varit lite osäker på. Började mer och mer luta mot att det var en undergiven hane, MEN glädjande nog hade jag helt fel!!!
Tittade in i terrariet för en stund sedan och upptäkte ägg på ett blad. Befruktade som börjat utvecklas. De ser visserligen inte så bra ut och jag får se om det blir något av dom, men jag är väldigt nöjd i alla fall över att jag verkligen har en hona också.
Jag hade redan utgått från att jag endast hade hanar och börjat söka en hona och grublat på var jag skulle få tag i en sådan, men nu behövs det inte :D

Lustig hobby det här. Jag var just på så dåligt humör för att min Atelopus hona dött (tråd under övriga grodor) för att några timmar senare få en sådan här trevlig överaskning som jag verkligen inte alls förväntat mig

Andreas.

DavidI
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 07 aug 2011, 20:15
Började med grodor år: 2013
Ort: Stockholm
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: pumilio el dorado

Inlägg av DavidI » 05 nov 2013, 22:00

Nature takes and nature gives!
Lycka till med den nya :)

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: pumilio el dorado

Inlägg av mats_wikstrom » 06 nov 2013, 17:25

Grattis! psst- epipedobates har lagt ägg nu.

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: pumilio el dorado

Inlägg av AndreasI » 13 nov 2013, 17:46

Tre yngel utplacerade nu. Två vet jag var det är...det tredje på okänd plats.

Jag är lite förvirrad med beteendet i min grupp. Jag är igentligen lite osäker på vilken som är honan ännu men jag utgår från att honor inte spelar. Med det som utgångspunkt så "vet" jag vilken det är.
Problemet är att jag har en hane som spelar och garanterat nog är en hane men som ger sig på båda övriga grodor. Därför har jag trott att jag hade tre hanar. Bara för en liten stund sedan såg jag denna hane koppla ett grepp om midjan på den som jag utgår från är honan och jaga bort den. Å andra sidan satt dessa två tillsammans vid äggen/ynglen i går. Lite tidigare i dag var min bråkstake och tryckte lite på den jag tror är den andra hanen (och som jag sett spela.) Denna andra hanen tillbringar för övrigt nästan mer tid med "honan" än vad bråkstaken gör.
Jag skulle ha lust att separera denna bråkstake. Dels också för att den är prickig och jag gillat det båda enfärgade mycket bättre och odlar hellre på dom av estetiska själ. (Nu kan det ju hända att den prickige ger enfärgade ungar och de enfärgade får prickiga men det vet jag inte ännu.) ....MEN om det är denna bråkstake som är pappan till ynglena (vilket också är ganska sannolikt) vad händer om jag plockar bort den? Kommer honan ändå att fortsätta sköta ynglena? Dessutom bryter jag då upp ett producerande par som kanske kommer att fortsätta lägga ägg nu genast. Tror ni honan då kommer att bilda par med den andre eller finns det en risk för att det inte lyckas?

Andreas.

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: pumilio el dorado

Inlägg av BengtO » 13 nov 2013, 18:24

"Normalt" så lägger de inte fler ägg nu när de placerat ut yngel. Först när ungarna lämnar vattnet kör de igång igen. Skulle bli mycket förvånad om honan slutar mata för att hanen flyttas. Har inte sett hanar som är delaktiga i den processen som hos div Ranitomeya. Han verkar ju störig så jag hade flyttat den och ha den i reserv.

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: pumilio el dorado

Inlägg av AndreasI » 13 nov 2013, 20:45

Låter bra. Skall hålla lite koll och förbereda en annan burk så får bråkstaken kanske gå i isolering.

Låter ju vettigt att det inte skulle komma fler ägg före det blivit grodor...men jag får se. Då det gäller mina pumilio salt creek (hör väl igentligen till min andra tråd men...) så såg jag honan med yngel på ryggen i går igen. Jag lade in lite fler burkar och idag var tre nya yngel utplacerade. Vet inte var äggen finns i terrariet så jag vet inte när de lagts men de första ynglen placerades ut den sista Okt så de borde ju lagts efter det.
Är faktiskt lite fundersam på hur många yngel hon kan sköta. Nu finns det 10 yngel jag kan räkna plus att jag misstänker det finns ett eller två till i en bromelia. Ser inte foder-ägg hos alla. Får se hur det går.

Andreas

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: pumilio el dorado

Inlägg av AndreasI » 23 dec 2013, 20:50

En suddig uppdatering här då också...

Bild


Bild

En tredje sitter och trycker i en bromelia och har inte lämnat vattnet ännu.


AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: pumilio el dorado

Inlägg av AndreasI » 23 dec 2013, 21:23

Joo... Tycker det är extra kul me pumilio då jag inte kan plocka bort ägg/yngel utan "måste" låta dom sköta det själv. De här två har jag följt utvecklingen på men den tredje såg jag först idag då ja råkade se en nos sticka upp ur en liten bladrosett.
Hos mina salt creek har de två ungar som hittils stigit upp också varit överraskningar. Hade en misstanke om att det fanns ett yngel där men den andra var totalt oväntad :) .

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: pumilio el dorado

Inlägg av AndreasI » 08 jan 2014, 18:09

På gång igen här då också :D

Bild

Dessutom finns det ett yngel som ännu inte börjat få färg i bladrosetten på bilden märkte jag. Då jag sett alla tre små grodorna från den första kullen verkar det som om de också lagt en kull som jag helt missat.

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster