pumilio Nancy

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

pumilio Nancy

Inlägg av AndreasI » 26 jan 2014, 18:55

Fick ett par pumilio Nancy för sex veckor sedan. Bens jungles grodor. Extremt oturligt nog så hade honan brutit frambenet under transporten från Hamm, i det tillfälliga terrariet hos mig eller förflyttningarna mellan burkana. Vet inte riktigt var då jag hade så brottom den dagen jag tog emot grodorna (var inte själv till Hamm) utan bara lade dom i den tillfälliga burken utan att kolla dom närmare på dom och åkte till jobbet. De var tydligen inte skadat hos Ben (?) men jag kan inte förstå hur eller när det hänt här hos mig heller...
Hur som helst så är det ena frambenet i felställning och jag har funderat hur det skall gå med henne...

Men nu på kvällen var det dags för lite fler pumilio ägg här hemma igen så hon är tydligen ok. Kul :D

Bild

Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 30 jun 2011, 08:18
Började med grodor år: 2004
Ort: Helsingfors
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: pumilio Nancy

Inlägg av mats_wikstrom » 27 jan 2014, 18:59

och Andreas grodrum ser inte dumt ut kan jag berätta. :) inte konstigt att grodorna trivs.

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: pumilio Nancy

Inlägg av AndreasI » 27 jan 2014, 22:00

Grodrummet börjar väl ta sig :oops: men visst...verkar som om jag gör något rätt i alla fall. Det har fungerat ganska bra sista tiden.

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: pumilio Nancy

Inlägg av AndreasI » 02 okt 2014, 19:14

Det har tagit sin tid. Ägg har förekommit men inte riktigt blivit till något. Förra kullen utvecklades som den skulle. Jag såg en groda som just skulle lämna vattnet men som sedan bara försvann i terrariet.

I dag var det dags igen. Bara svansen absorberas nu och den börjar äta som den skall. Hoppas på det bästa.

Bild

Den sitter på ett provrör med 16 mm diameter där den vuxit upp. En liten rackare :D . (bilden är roterad till vänster)


...och en bild på pappan :)

Bild

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: pumilio Nancy

Inlägg av FrankD » 02 okt 2014, 19:26

Grattis. Hoppas att det kommer att gå bra för ungarna!

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: pumilio Nancy

Inlägg av MarcusL » 02 okt 2014, 20:35

Roligt! Även roligt att se en Nancy. Släppte in min hona i en burk för 2 mån sen har sett den en gång sen dess.

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: pumilio Nancy

Inlägg av AndreasI » 02 okt 2014, 22:11

Tackar.

Mina nancy är framme konstant. Det hör nog till ovanligheterna att jag tittat in i terrariet och inte ser någon av dom (Jag har ett par). Det gäller i och för sig så gott som alla mina pumilio varianter. Det är nog bara esperanza som är skygga av sig och inte framme hela tiden.

Jag har mitt par i ett 30x30x45 exoterra med en rot, liten lianstump och tre st bromelior. Mossa på bakväggen och en liten ormbunke växer där också. Jag inreder mina terrarier ganska sparsamt. Det finns utrymme bakom roten men de sitter inte och trycker bakom den.

Nu har jag i och för sig då ett par. Jag tror det påverkar beteendet mycket. Jag vet inte om det är så för andra, men jag upplever att honorna håller sig mera i skym undan medan hanen är mera framme och patrulerar omgivningen. Jag tycker mig uppleva att hanarna håller sig framme och högre upp medan honorna gärna befinner sig lägre ner i terrariet. Jag tror mig få en viss känsla för kön på hur de uppför sig när jag släpper in nya pumilio i ett terrarie. Jag vet inte om det ligger något i det men den magkänsla har jag.
Har man ett par så upplever jag att det lockar fram honan. Så även om honorna eventuellt är lite försiktiga är nog ett fungerande par framme väldigt mycket tycker jag.

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster