Yngel i akvarium med snälla små fiskar?

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Yngel i akvarium med snälla små fiskar?

Inlägg av UllavL » 15 apr 2014, 20:22

Jag har satt ner ett litet yngel av R. Amazonica i ett 18l akvarium befolkat av tre Rasbora Birgittae och ett otal små körsbärsräkor. Nu har ynglet varit där ett par dagar och verkar tycka livet är helt ok. Övriga invånare ignorerar helt dess närvaro.

Tänkte höra om någon har några erfarenheter av att försöka föda upp i akvarium? Jag tänkte att i ett akvarium är vattenkvalitén betydligt bättre och systemet klarar större mängder mat än i en liten burk. Eller finns det några uppenbara nackdelar som jag (som extrem novis) glömt bort? Inser att jag måste flytta ynglet så småningom när det får bakben men kan jag låta det vara kvar till dess? Och kan jag ha mer än ett yngel i? Är karet tillräckligt stort för att de inte ska försöka äta upp varandra? Det finns ganska mycket gömställen men trots allt inte stort :)

Bild
Bild


Skickas från min iPad via Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Yngel i akvarium med snälla små fiskar?

Inlägg av FrankD » 16 apr 2014, 12:41

Intressant experiment. Uppenbara nackdelar kan jag inte se så länge ynglet verkar trivas. Det är förstås extremt onaturligt (flera tusen gånger så mycket vatten än de brukar leva i) men det behöver ju inte betyda att de inte kan trivas ändå. Om du kan ha fler än ett yngel i det har jag ingen aning om. I och med att det är så stort för dem det kanske går?

Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Yngel i akvarium med snälla små fiskar?

Inlägg av UllavL » 16 apr 2014, 20:14

Tack Frank, jag tar och börjar med ett yngel och ser om det går. Som du säger helt onaturligt. Men å andra sidan dog mitt först yngel i sin lilla burk. Antagligen pga min obefintliga erfarenhet. Bättre onaturligt än att dö hoppas jag.


Skickas från min iPad via Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Yngel i akvarium med snälla små fiskar?

Inlägg av FrankD » 16 apr 2014, 20:34

Ja, "onaturligt" var inte tänkt som kritik. Det är helt OK om det funkar. Jag ville bara uttrycka att det pga det är svårt att veta hur det kommer att gå innan man har provat.

Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Yngel i akvarium med snälla små fiskar?

Inlägg av UllavL » 16 apr 2014, 21:01

Tog det inte alls som kritik! Tyckte din poäng var bra. Alltför långt från vad som är naturligt kan skapa oväntade problem. Det var i övervägandet av det som jag tillslut kom fram till att ett yngel i akvarium trots allt ändå är bättre än mina mer naturliga misslyckade försök :)


Skickas från min iPad via Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Yngel i akvarium med snälla små fiskar?

Inlägg av PatrikNo » 16 apr 2014, 21:08

Jag har kört med fyra aratus yngel i akvarium men då inte fullt med vatten utan typ 10 cm vatten utan problem. Jag hade grenar som gick upp ovanför vattenytan så att de kunde stiga upp på land när det var dags. Jag hade inga fiskar i vattnet.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Yngel i akvarium med snälla små fiskar?

Inlägg av UllavL » 16 apr 2014, 21:22

Tack Patrik!Det här är väl typ 15 cm. Är auratusyngel också kannibalistiska? En del av växterna går upp till vattenytan men jag tänker flytta ynglet (om jag får det att överleva) innan det ser ut att kunna krypa upp. Har inget täckglas så det blir för stor rymningsrisk.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Yngel i akvarium med snälla små fiskar?

Inlägg av PatrikNo » 16 apr 2014, 21:47

Min erfarenhet (dock bara 1,5 år) är att ynglen när det är dags som är i ett glas går bara någon cm ovanför vattenytan och sitter där några dagar. Har ynglen spindelben kommer de att drunkna då de inte klarar av att gå upp ur vattnet. Har sett bilder från bland annat josh frogs så tar de upp ynglen när de har fått framben och har svansen kvar. Det har jag provat och det funkar också för mig. Dock överlever spindelbensgrodorna detta så man måste själv ta död på dom. Personligen tycker jag det är lite jobbigt. Har för mig att jag läst att de flesta ranotomeya grodorna är kannibaliska.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 913
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 247 gånger
Blivit gillad: 157 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Yngel i akvarium med snälla små fiskar?

Inlägg av Jolo » 17 apr 2014, 09:48

UllavL skrev:. Är auratusyngel också kannibalistiska?
Även auratusyngel är kannibalistiska.
/ Johan

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 194 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Yngel i akvarium med snälla små fiskar?

Inlägg av BengtO » 17 apr 2014, 10:07

Nu är dina räkor små säger du, men det är nog dom jag skulle ha koll på. Har sett räkor aktivt jaga och fånga mygglarver i akvarium. Så små nykläckta amazonicayngel är nog ingen match för en lite större räka.
Att ditt första yngel dog ska du inte ta som ett "personligt misslyckande". Det är ganska vanligt att en del av amazonicaynglen dör ganska tidigt. Speciellt som dina grodor precis börjat föröka sig. Det finns ju teorier att amazonica lägger "foderyngel", dvs ofta placerar flera yngel i samma vattensamling där de starkare vid matbrist äter de svagare. Tycker mig också kunnat observera att det i en och samma kull det ofta finns några mindre yngel som ofta inte utvecklas färdigt.

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster