Fråga till galactonotus ägare

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 194 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Fråga till galactonotus ägare

Inlägg av BengtO » 21 aug 2014, 14:19

Har funderat på att skaffa några grodor från samma område där galactonotus förekommer. Efter att ha läst på en del förstår jag att klimatet där består av två tydliga växlingar. Från maj till nov är det en ganska markerad torrperiod och från dec till maj en kraftig regnperiod. Är detta nåt ni efterliknar eller har era grodor visat ett lekbeteende som påminner om detta?

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Fråga till galactonotus ägare

Inlägg av Carlsson » 21 aug 2014, 15:01

BengtO skrev:Har funderat på att skaffa några grodor från samma område där galactonotus förekommer. Efter att ha läst på en del förstår jag att klimatet där består av två tydliga växlingar. Från maj till nov är det en ganska markerad torrperiod och från dec till maj en kraftig regnperiod. Är detta nåt ni efterliknar eller har era grodor visat ett lekbeteende som påminner om detta?
Jag har hittills bara fått ägg/yngel/ungdjur på mina "75% orange", men har då inte kört med någon speciell årscykel. Däremot har de tenderat att lägga äggen under vinterperioden ändå.

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 194 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Fråga till galactonotus ägare

Inlägg av BengtO » 21 aug 2014, 15:18

Min enda erfarenhet med nån groda från det området (röd galact i mitten av 90-talet) var också att de hade en lekperiod som startade nov-dec varje år. Jag gjorde dock inget för att imitera någon torr-regnperiod. Funderar om införskaffandet lyckas att köra en kort dusch/dag maj till nov för att sedan öka rejält. Stämmer för en gångs skull temperaturmässigt med svenska förhållanden.

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster