Hjälp, har fått nematoder på mina vittatus ägg

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Hellgren
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 maj 2014, 21:05
Började med grodor år: 2014
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Hjälp, har fått nematoder på mina vittatus ägg

Inlägg av Hellgren » 10 nov 2014, 18:26

Hej!

Införskaffade nyligen ett gäng vittatusar och har nu hittat 3 st gömmen med ägg, hurra!
Men, ett av gömmena var fullt med nematoder och äggen såg inge vidare ut. 1 gömme verkar vara helt nematodfritt och ett har bara några stycken än så länge. Bör jag göra något?

Tog ut och slängde gömmet med flest nematoder och dom "dåliga" äggen. Tänkte att jag på så sätt åtminstone blev av med många av nematoderna, gjorde jag rätt eller fel här?

Hur bör jag göra med dom andra gömmena? Finns det något jag kan göra för att försäkra att äggen klarar sig? Att ta bort nematoderna var inte så lätt som man skulle kunna tänka sig i alla fall inte utan att störa äggen väldigt mycket.

Tacksam för hjälp.

mvh
Hellgren

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hjälp, har fått nematoder på mina vittatus ägg

Inlägg av FrankD » 10 nov 2014, 20:11

Jag tror inte att du behöver göra något. Gissningsvis var äggen dåliga eller obefruktade från början och nematoderna kom av den anledningen.

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hjälp, har fått nematoder på mina vittatus ägg

Inlägg av Simon » 11 nov 2014, 09:27

Det blir ofta så att de första äggen en hona lägger blir dåliga av någon anledning. Det mest extrema fallet för mig var en grupp E. aff. hahneli som la dåliga ägg i över ett år innan de blev bra. För de flesta grodor löser det sig efter ett par äggläggningar.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Hellgren
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 maj 2014, 21:05
Började med grodor år: 2014
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hjälp, har fått nematoder på mina vittatus ägg

Inlägg av Hellgren » 11 nov 2014, 17:18

Tack för snabba och bra svar! Då lugnar jag ner mig lite och ser vad som händer.

Detta är då som ni kanske förstår mina första ägg. Är det nått annat man ska tänka på? När ska/kan man plocka ut dom?

mvh

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hjälp, har fått nematoder på mina vittatus ägg

Inlägg av FrankD » 11 nov 2014, 17:31

Det beror på. Om terrariet har en vattendel eller andra platser där de kan placera ynglen kan du vänta tills grodorna har flyttat ynglen (och du behöver inte ens ta ut ynglen, eller i alla fall inte alla). Annars skulle jag vänta några dagar och sedan plocka ut dem. När du har plockat ut dem får du förstås se till att de är lagom fuktiga hela tiden.

Hellgren
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 maj 2014, 21:05
Började med grodor år: 2014
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hjälp, har fått nematoder på mina vittatus ägg

Inlägg av Hellgren » 15 nov 2014, 11:50

Hej!

Tack igen! Har ingen egentlig vattendel men jag har petat in lite filmrullar med vatten och en grund skål bara för att det ska finnas några vattenhål om det skulle bli dags för grodorna att flytta på dom.

Ok, men så jag väntar alltså till föräldrarna flyttat dom till vatten och sen lite till innan jag flyttar ut några?

Har förstås läst och läst på ämnet, men det här känns som ett jätte bra sätt att dubbelkolla allt.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hjälp, har fått nematoder på mina vittatus ägg

Inlägg av FrankD » 15 nov 2014, 12:18

Hellgren skrev:Tack igen! Har ingen egentlig vattendel men jag har petat in lite filmrullar med vatten och en grund skål bara för att det ska finnas några vattenhål om det skulle bli dags för grodorna att flytta på dom.
Jag skulle gissa att vittatusar föredrar lite större vattensamlingar, typ halverade kokosnötskal. För att de på ett bra sätt ska hålla vatten är det bra att täta insidan med ett lager silikon.
Hellgren skrev:Ok, men så jag väntar alltså till föräldrarna flyttat dom till vatten och sen lite till innan jag flyttar ut några?
Precis, i alla fall i början. Då kan du också jämföra hur bra de utvecklas. Troligen kommer du så småningom att ha fler ägg än vattensamlingar. Då kan du börja ta ut några av äggen om du inte vill att de allihop tjänar till att berika sina stora syskons matsedel.

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster