Lillgrodans uppväxtburk

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Lillgrodans uppväxtburk

Inlägg av UllavL » 23 dec 2014, 21:33

Efter en månad börjar mossan försiktigt att bli grön och skotten att ta sig. Är väldigt nöjd över vattensystemet. Pumpen som leder upp vatten genom hygrolongrenen räcker för att hålla uppe fuktigheten i burken. Behöver inte duscha alls utan pumpen går igång en halvtimme 4-5 gånger per dag och det räcker! Bara fylla på lite vatten varannan vecka :)
ImageUploadedByTapatalk1419366830.079094.jpg
ImageUploadedByTapatalk1419366767.854390.jpg

Skickas från min iPad via Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Lillgrodans uppväxtburk

Inlägg av UllavL » 19 feb 2015, 21:46

Kan bli lite fascinerad över hur det alltid verkar växa så mycket snabbare i en liten burk. Idag har jag rensat bort en massa skott som växt iväg i oönskad riktning samt flyttat största grodan till stora burken. Kvar är en nyss uppstigen vid namn Kobra (har stor framgång hos syskonbarnen som får döpa alla nya grodbebisar).
ImageUploadedByTapatalk1424378810.534498.jpg

Skickas från min iPad via Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Cloud
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 19 mar 2015, 20:32
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Har gillat: 207 gånger
Blivit gillad: 60 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 8

Re: Lillgrodans uppväxtburk

Inlägg av Cloud » 09 jan 2016, 15:39

Låter fiffigt med pumpen som bevattnar en hygrolongren. Kan du beskriva hur pumpen är placerad, vad det är för pump, etc? En mini-guide? Skulle gärna fixa något liknande system själv. Fin burk!
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata

Visa mina växter till försäljning

Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: 18 apr 2010, 20:50
Började med grodor år: 2013
Ort: Solna
Blivit gillad: 21 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Lillgrodans uppväxtburk

Inlägg av UllavL » 09 jan 2016, 17:07

Hej, klipper in vad jag skrev på Facebook :)

Grunden är en falsk botten av någon slags brunfärgad plastmatta, likt epiweb fast snyggare färg. Köpt på byggvaruhus. I den är en sådan där yttepytteminipump gömd. Pumpen är omlindad med grov filtermatta.

"Grenen" som går upp i terrariet är en hygrolongren men en plastslang gömd inuti. Slangen är kopplad till pumpen och genomborrad av ett par dussin små hål som, när pumpen är på, fördelas vattnet jämt över hela grenen samt lite av bakgrunden.

Bakgrunden är en platta xaxim och bottenmaterialet är xaximbös, akvarielergrus och löv. Inget finkornigt material som jord som kan rinna ner och sätta igen pumpen finns i burken.

Pumpen är igång ett par gånger om dagen. Då blir rutorna immiga. Men när den stängs av torkar rutorna igen relativt snabbt genom ventilationlisterna som finns längst ner i fronten samt i taket av terrariet.

Under terrariet sitter en liten värmematta. I botten av burken står 6-7 cm vatten. Det och pumpen som för upp vattnet gör att luftfuktigheten blir tillräckligt hög utan ytterligare bevattning. Det enda jag måste göra är att fylla på vatten nån gång i veckan och ansa växtligheten varannan månad eller så.

Typ så ser tekniken ut :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster