Imitator yngel

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Jnn
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 jan 2015, 16:28
Började med grodor år: 2003
Ort: Lund
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0
Kontakt:

Imitator yngel

Inlägg av Jnn » 25 maj 2015, 23:53

Kom i dag hem och blev väldigt glad när jag såg att min imitator hanne bar omkring på ett yngel :)

Precis efter detta upptäckte jag att det förra ynglet samma dag har lämnat sin trygga tillvaro i vattnet och börjat fundera på att gå upp på land (det satt ovanför vattnet i bromeliabladet där hen bor). Hur får man enklast tag på den lilla krabaten från bromelian? Hade tänkt föda upp den i en separat tank. Verkar som om hannen har en viss förkärlek till bromelior framför filmburkar, så lär behöva jaga rätt på fler yngel/grodor i framtiden. Bör jag lämna det nya yngel i bromelian också? Jag har tagit ut ett ägg som jag föder upp själv, men det växer betydligt långsammare än det som grodorna själva födde upp. Verkar också som att de inte lägger nya befruktade ägg innan ynglet de tar hand om nästan är redo att gå upp?

Ursäkta de många frågorna - har bara haft yngel från auratus innan, och de är ju lite enklare...
Bilagor
DSC_5445b.jpg

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Imitator yngel

Inlägg av FrankD » 26 maj 2015, 00:14

Jag skulle ta ut ungen senare, när den har blivit lite större. Det funkade bättre för mig. Då måste den förstås hitta tillräckligt med mat. Om det är bromelior som gäller för hanen är det enklare att redan ta ut äggen ifall man vill föda upp dem själv. Men jag tyckte att det funkade bättre när jag lät föräldrarna sköta jobbet. Förutsättningen är att man har ett välfungerande par, men det verkar du ju ha. Om man vill maximera antalet får man dock ta ut dem. Precis som du säger lägger dem ju inte nya befruktade ägg så länge de har yngel att sköta. (I alla fall var det så hos mig.)

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Imitator yngel

Inlägg av TobiasB » 26 maj 2015, 17:39

Är inte Imitator ägg-matare?

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 194 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Imitator yngel

Inlägg av BengtO » 26 maj 2015, 20:01

Ynglen stödmatas med ägg, men är allätare. Att plocka ut ungarna ur ett terrarie är inte alltid så lätt. De växer snabbt också och kan bli svåra att särskilja från föräldrarna, som man ju helst vill ha kvar.

Jnn
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 jan 2015, 16:28
Började med grodor år: 2003
Ort: Lund
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Imitator yngel

Inlägg av Jnn » 29 maj 2015, 22:16

Tack för era svar!
Verkar oavsett inte vara det enklaste att få tag på den lilla ungen, Så fort man öppnar terrariet så hoppar den ner i sin bromelia och gömmer sig, så den får nog stanna ett tag - jäkla snabba de små liven. Får väl mata ordentligt med hoppstjärtar och hoppas på det bästa. Kul att se hur bra föräldrarna klarade av att föda upp ynglet iaf :)

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Imitator yngel

Inlägg av PatrikNo » 31 maj 2015, 14:55

Prova att ta en PET-flaska och kapa en ovanför mitten och lägg hoppstjärtar i flaskan med lite hoppstjärtsmat. Sätt på toppen åt fel håll så har du en grodfälla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster