Jippiii....

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1597
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 40 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av jsl » 05 okt 2015, 21:07

Jag kan fixa mjölmott till groddagen om du vill. De är mindre än den lilla vaxmotten.

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av AndreasI » 05 okt 2015, 22:04

Det är ett sådant där praktiskt foder som sedan odlar sig själv i köksskåpen om jag förstår rätt...

Låter trevligt. Jag har ju flugor överallt, en invasion av spindlar som äter flugorna dessutom en hel del silverfiskar här och där...så varför inte skaffa lite mera kryp till lägenheten :lol: .

Jag är nog intresserad. Jag googlade lite snabbt men hittade inte mycket info om dom...annat än hur man skall försöka bli av med dom :D .
Odlar du dom själv? Jag vet inte om jag skulle orka odla dom...men jag behöver ett lite fetare foder. Vare sig jag börjar odla eller bara provar mata ur en kultur så tar jag gärna lite.
Själv kommer jag tyvärr inte till groddagen men Mats skall dit och han kan säkert plocka upp lite till mig. (kanske du Mats läser detta? :D )
Vill du berätta lite om kulturerna och vad dom kostar. Vill du inte ta priset här så ta det i ett PM...men kanske någon annan är intresserad också...

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1597
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 40 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av jsl » 06 okt 2015, 08:52

Jag tar 50 kr för en kultur. Kör dem i samma substrat som vaxmott. Det fungerar med det mesta till dem men det blir fler när man använder det substratet. Jag kan se m jag hittar en kultur med bara larver till dig som du kan mata direkt ifrån i så fall

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av AndreasI » 06 okt 2015, 11:51

Har du något färdigt strubstat (som du kanske också säljer) eller något eget recept som fungerar bra?
Jag skulle nog vara intresserad av några kulturer. Gärna någon med larver som jag kan mata ur genast o kanske någon yngre och äldre kultur också.

Om du odlar dom själv så kanske du kan helt kort kunde beskriva det om du orkar. Varför inte i en egen tråd i foderkategorin.

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1597
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 40 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av jsl » 06 okt 2015, 14:14

Skicka PM om hur många du vill ha. Jag har skrivit en artikel om dem i foderspecialen i medlemstidningen Pilgiftaren? Där finns allt du behöver. Har du inte det numret så bör du och alla andra omgående beställa det från Kassören. En av de bästa Pilgiftaren som producerats. Finns mycket "matnyttigt" i den.

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av AndreasI » 17 dec 2015, 21:03

Jag hade nog gett upp hoppet om att honan jag äntligen fått tag i visste vad hon gjorde. Jag har bara sett övergivna yngel och ingen förflyttning men nu då jag tittade in i terrariet nu i kväll satt denna lilla krabat i en filmburk...
Redhead unge Bild 1.JPG
Redhead unge
Super roligt :D :D :D :D . Jag gillar verkligen Oophaga... så ofta lyckas dom överraska med ungar man inte alls förväntar sig och att det nu var en histrionica gjorde det hundra gånger bättre :D :D :D :D :D .

Jag vet inte var den vuxit upp och hur nyuppstigen den är. Kroppsformen tyder nog på att den inte varit på land länge men den är förvånande stor. Den kan nog ta vinglösamelanogaster i det här skedet redan skulle jag tro. Jag lade tillbaka filmburken den satt i så får se nu om jag ser den fler gånger i terrariet och den klarar dom första månaderna.
Om allt verkar gå bra och jag ser den nu och då och den verkar äta så låter jag den nog växa upp i det stora terrariet har jag för mig.

En riktigt bra torsdagskväll... :D

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Jippiii....

Inlägg av FrankD » 17 dec 2015, 21:22

Oj vad roligt! Stort, stort GRATTIS!!!

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av AndreasI » 17 dec 2015, 21:59

Tackar tackar. Det är förståss riktigt roligt ur en personlig synvinkel att ha, och lyckas med, en mer exklusiv groda... men också ur ett större perspektiv känns det meningsfullt/roligt/viktigt med varje varje lyckad odling på dessa mer ovanliga grodor. Fler cb histrionica är inte fel.

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 52 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av JMild » 17 dec 2015, 22:00

Tummen upp!

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av MarcusL » 18 dec 2015, 11:05

Stort grattis! Roligt att dom större äggätarna kommit in i föreningen och fungerar!

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster