Jippiii....

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Jippiii....

Inlägg av AndreasI » 17 sep 2015, 19:18

Jippii... Trevligt att komma hem från jobbet och titta in i att av terrarierna idag.
Kanske någon råkade lägga märke till att jag skrev att jag tog hem sex grodor från Hamm men bara pratade om fem sylvatica i min "Tillbaka från Hamm tråd". Den sjätte grodan var en Histrionica red head. Jag köpte ett "par" för ett år sedan som visade sig vara två hanar. Jag blev erbjuden två honor som sedan förståss visade sig vara unga hanar. En av dessa skulle jag byta mot en hona för en tid sedan men pga otroligt oturliga omständigheter fick jag ingen groda även om min hane bytte ägare. Nu äntligen efter allt sökande under lång tid och mejlande fram och tillbaka till diverse folk fick jag äntligen med mig en "hona" hem.
Jag hade mina tvivel att jag verkligen fått tag i en hona denna gång. När jag lade in grodan i terrariet och en av hanarna började spela svarade inte den nya. För en kort stund visade "honan" något typ av intresse av hanen och jag tänkte att kanske är det verkligen en hona men sedan dess har jag inte sett någon interaktion.
Nu när jag kom hem idag såg jag en av hanarna sitta i en filmburk. Jag väntade tills han avlägsnat sig och tittade in i burken och till min stora glädje var det ägg där! Tre dagar tog det... :D :D :D :D
Så efter allt letande har jag nu en äggläggande hona. Riktigt roligt.
Hoppas nu bara att äggen utvecklas och hon är en bra mamma.
Trevligt Trevligt...

Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 841
Blev medlem: 05 mar 2011, 20:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av RogerL » 17 sep 2015, 19:52

Kul

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av AndreasI » 17 sep 2015, 20:02

Jag förstod att du också fått en unge(ungar?) på dina Roger. Roligt att det produceras lite histrionicas har uppe i norr. Om det går vägen för mig och börjar dycka upp en del smågrodor så kanske man kunde byta lite ungar någon gång i framtiden för att få obesläktade nya grupper.
...men det är att gå händelserna lite i förväg.
Hur som helst är jag glad över äggen nu.

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1597
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 40 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av jsl » 17 sep 2015, 20:34

Ägg är alltid roliga nyheter :)

Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 841
Blev medlem: 05 mar 2011, 20:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av RogerL » 17 sep 2015, 20:43

Hittat en unge än så länge. Även en av Almirante.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Jippiii....

Inlägg av FrankD » 17 sep 2015, 21:48

Härligt, Andreas! Ibland får man kämpa lite extra. ;)

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av AndreasI » 18 sep 2015, 11:29

Jo. Det känns som om jag alltid har letat efter honor. Före jag började med pilgift hade jag mossgrodor och saknade en hona förståss. Efter det hade jag Atelopus under några år och sökte honor som alla andra och nu efter att jag övergått till pilgift är det fortfarande samma visa. Jag saknar alltid honor. Jag är för övrigt misstänksam på att alla mina nya Paru är hanar också. En av dem har spelat och de två som ännu är för unga för att spela rör sig uppe i terrariet...så jag har en känsla av de är hanar. Hoppas min känsla är fel. Men troligen skall jag söka honor till dom framöver också :roll: .
Men visst är det skönt då man äntligen hittar en till slut.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Jippiii....

Inlägg av FrankD » 18 sep 2015, 15:33

Det bevisar ju i alla fall att det finns honor. ;)

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av AndreasI » 21 sep 2015, 17:42

Äggmassan jag hittade i torsdags bestod bara av två ägg. Jag ser inte mycket till utveckling i den ännu. Ett ägg ser ut att ha ett streck i sig så någon typ av celldelning har i alla fall påbörjats verkar det som...men får se om de blir något av dom.
Nu när jag kom hem från jobbet nyss hittade jag detta...
ägg.JPG
Histrionica ägg
Trevligt att de första äggen inte bara var en engångsföretelse som resultat av att hon kom in i ett nyttt terrarium. Det ser bra ut...och mina hanar är avsevärt aktivare nu än tidigare. Det spelas hela tiden i burken :) .
Bara de skulle bli yngel av dom nu....

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av AndreasI » 05 okt 2015, 20:10

Jag kan väl passa på att uppdatera tråden då jag är inloggad...

Äggen i den vita burken blev det inget av. Av den första äggmassan ser det ut som om det endast blev ett yngel. Jag vet inte om det är flyttat. Någon ny äggmassa har jag inte sett. Hoppas hon har en någonstans. Hon har sett lite magrare ut ibland så jag tror hon lagt ägg igen.
För övrigt är honan ganska liten jämfört med mina stora feta hanar. Jag har matat ordentligt men skulle vilja ha henne fetare med tanke på om hon skall föda upp några smågrodor förhoppningsvis.
Jag har funderat på att ge lite extra näring i form av "waxworms" men jag skulle vilja ha den mindre varianten eller unga (= mindre) larver av den större varianten som är lättare att hitta och beställa. Är det någon som har en länk till någon firma i europa som skickar till EU och som har den mindre varianten, eller små av den större, så tipsa mig gärna. Dartfrog co uk har den mindre så det skulle vara en möjlighet men vet någon något annat alternativ också så tas det emot med tacksamhet.

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster