Jippiii....

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
davidkjH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 jan 2008, 22:28
Ort: Tyresö
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av davidkjH » 12 jan 2016, 12:11

Har nyligen läst ett lyckat exempel på med att låta pumilio (escudo) föda upp ungar av O. vicentei, så det finns ju i alla fall exempel där det fungerar med andra arter. Annars så får väl även mer erfarna histri-odlare väldigt få ungar på ett år, så du är ju på god väg :)

Kul!

Har inga grodor just nu!

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av AndreasI » 12 jan 2016, 12:40

Om man har tillräkligt många par så blir det kanske mer optimalt... Om man har flera par som lägger stora äggmassor som man kontinuerligt "skördar" till foder ägg så blir det kanske lönsamt...å andra sidan kunde ju de paren producera några ungar åt gången i stället...

Undrar hur många foderägg en histrionica/lehmanni konsumerar från sitt första ägg till sitt sista för att bli en groda?

...Om man gör ett tanke experiment...
Om man har tio par som lägger ägg skulle dom väl i princip kunna få upp 20 ungar. Om ett par lägger en äggmassa på tio ägg varannan vecka så är det 200 ägg i månaden av paren. Äter en unge färre än tio ägg per månad så blir det lönsamt...men det undrar jag om en unge verkligen gör. Å andra sidan om paren lägger ägg varje vecka så blir det 400 ägg per månad och äter då en unge tio ägg per månad får man i princip upp 40 ungar viket är det dubbla antalet.

Men den tekniken är inte riktigt aktuell med ett äggläggande par :? :P .

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av AndreasI » 11 feb 2016, 16:45

En liten uppdatering. Jag tycker det är intressant hur snabbt dom växer. Åldern är väl runt sex veckor nu och dom har växt till sig ordentligt.

Bilden är genant suddig...men man ser i alla fall storleken på ungen i förhållande till den tidigare bilden...
Redhead unge Bild 4.JPG
redhead 6 veckor

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av AndreasI » 11 feb 2016, 16:52

Den tidigare bilden under som jämförelse...
Redhead unge Bild 1.JPG

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av MarcusL » 13 feb 2016, 17:38

Grattis! Fantastiskt snygga grodor sånna dära histos.

Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 08 dec 2008, 19:09
Började med grodor år: 2008
Ort: Hörby
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av Filip jakobsson » 14 feb 2016, 14:49

Vad är det för "filmburk"??
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet

Har inga grodor just nu!

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av AndreasI » 14 feb 2016, 18:34

Jag brukar köpa mina filmburkar på Ebay. Dom på bilderna är sådana. Finns många som säljer men jag har köpt dom flesta från samma säljare.
50 st svarta eller vita med lock för 125 kr är helt ok tycker jag (Då ingår frakten till Finland i den summan och jag antar att den är det samma till Sverige). Köper man fler på en gång är det lite billigare... 100 st för 226 kr osv.

http://www.ebay.co.uk/itm/50x-BLACK-FIL ... 1436032376

Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 08 dec 2008, 19:09
Började med grodor år: 2008
Ort: Hörby
Blivit gillad: 7 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av Filip jakobsson » 14 feb 2016, 20:49

OK, såg ut som en större variant på de vanliga men det kanske det inte är
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet

Har inga grodor just nu!

spiidi
Inlägg: 41
Blev medlem: 14 jul 2012, 10:46
Började med grodor år: 2016
Ort: enskededalen
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av spiidi » 01 mar 2016, 17:27

så fina grattis

Har inga grodor just nu!

AndreasI
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 02 aug 2011, 15:50
Började med grodor år: 1990
Ort: Helsingfors
Blivit gillad: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Jippiii....

Inlägg av AndreasI » 03 aug 2016, 22:03

Jag har problem med mina redhead. Jag är glad över att paret fungerar och dom lägger ägg kontinuerligt men ynglen ser ut så här...
missbildade.JPG
Missbildade yngel
Frambenen utvecklas inte alls. Väldigt tråkigt då det här nu är tre potentiella histrionicas som det inte blir något av :( . Den minsta är från en tidigare äggansamling men har utvecklats ännu sämre. Dom större är yngre och jag hade hoppats att dom skulle vara ok men så var då inte fallet då jag kollade filmburkarna nu i kväll.
Som parentes kan nämnas att paret lägger ägg trots att dom har yngel. När jag tömde burkarna för att ta bort dom här missbildade upptäckte jag två nyflyttade yngel tillsammans med dom här stora. Jag tömde burkarna för att ta ut dom stora ynglena före jag upptäckte att det fanns nya yngel där så får se nu om jag lade tillbaka dom på rätt ställe och hon fortsätter mata dom. Blev det så att jag förstörde det för den här kullen nu kommer det troligen nog att komma fler yngel framöver men missbildningarna är ett problem.

Jag utgår från att det är någon form av vitamin/mineralbrist. Det är nog flugor som utgör födan. Hoppstjärtar tillförde jag mer då dom yngel som lyckats utvecklas normalt kom upp. Jag pudrar med Bens jungles vitaminpulver vita-A och dendrocare men dom burkarna är nästan tomma så även om dom utgående från datum på burken borde vara i kraft ännu så är dom kanske för gamla. Jag såg för övrigt problem med dom senaste pumilio ynglen också så något i kosten är det säkert. Histrionica honan producerar en massa ägg då hon matar ynglen rikligt och dessutom lägger nya tillsammans med hanen så det belastar säkert hennes kropp.

Är det någon som har tips på någon dunderkur som kunde vara till hjälp så vore det bra att få veta...

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster