Let's get it on

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Let's get it on

Inlägg av TobiasB » 18 okt 2015, 19:16

Hej!

Jag är en 27årig kille som letar efter lite kärlek i livet. Till mina grodor! :)

Jag skulle vilja ha era bästa tips på hur man "får till det" hos grodorna! Jag har hört om odlare som spelar artens egna ljud för att uppmuntra parning. Vissa andra gör uppehåll med bevattning ett tag för att sedan duscha på rejält. Vad har ni testat? Vilket har funkat bäst för er? :)

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 194 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Let's get it on

Inlägg av BengtO » 19 okt 2015, 14:08

Antar att du syftar på dina summersi? Om du läser på lite om arten (kolla gärna artbeskrivningen) så upptäcker du att den lever den under lite annorlunda klimatförhållanden än många andra pilgiftsgrodor. Bl.a torrt. Skulle nog försöka härma dess naturliga klimat.

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: Let's get it on

Inlägg av TobiasB » 19 okt 2015, 15:17

BengtO skrev:Antar att du syftar på dina summersi? Om du läser på lite om arten (kolla gärna artbeskrivningen) så upptäcker du att den lever den under lite annorlunda klimatförhållanden än många andra pilgiftsgrodor. Bl.a torrt. Skulle nog försöka härma dess naturliga klimat.
Absolut, summersi är mitt mål. Men även Terribilis tycker jag är tröga. Jag får ägg ibland, men det blir inte mycket med dem. Min Imitatorhane spelar men inga ägg där heller. Dock efter att ha läst din artikel så kanske de helt enkelt inte "gillar varandra" tillräckligt mycket. Jag köpte dem ju som 1.1 och lät dem därmed inte välja.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Let's get it on

Inlägg av FrankD » 19 okt 2015, 16:22

BengtO skrev:Antar att du syftar på dina summersi? Om du läser på lite om arten (kolla gärna artbeskrivningen) så upptäcker du att den lever den under lite annorlunda klimatförhållanden än många andra pilgiftsgrodor. Bl.a torrt. Skulle nog försöka härma dess naturliga klimat.
Har försökt göra det men utan framgång. När de för några är sedan producerade ungar under en kort period var det inte speciellt torrt i terrariet men däremot fanns mycket växter i det. Fast det gör det nu också eftersom jag hade förhoppningen att det skulle hjälpa igen, men nada.

Hur som helst, en längre torrperiod är nog inte det sämsta man kan försöka. Flytta dem till ett annat terrarium om du inte vill att växterna dör.

Om du har sambo e.dyl. kan ni iofs också försöka visa för dem hur man gör, typ learning by example. ;)

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster