Köpa yngel?

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
newinthegame
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 nov 2015, 11:41
Började med grodor år: 2015
Ort: stockholm
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Köpa yngel?

Inlägg av newinthegame » 05 dec 2015, 17:55

Är ny inom hobbyn men sattsar just nu stenhårt med att fixa ordning min lilla tank. Det jag skulle vilja veta är om det är möjligt att köpa yngel? Har inte någon specifik art jag är ute efter. Utan allt är av intresse. Min tank är 40*40*40 så något som passar för denna är att föredra. Anledningen till att vill ha yngel är att jag finner det mycket intressant att få vara med från början. Sen vill jag också kunna vissa min lilla son hur utvecklingen går till. Så bor du i Stockholm och har några yngel över får du gärna säga till. Om det ens är möjligt.
Mvh

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Köpa yngel?

Inlägg av FrankD » 05 dec 2015, 18:44

Självklart är det möjligt att köpa yngel. Varför skulle det inte vara det? Viktigare än det är att du väljer en art vars yngel du också kan dra upp, vilket egentligen är samma sak som att säga: Köp inga Oophagayngel. Du skulle kunna köpa ett gäng Ranitomeyayngel, t.ex. av BengtO. Men om du vill vara med från början har du ju i varje fall hönan och ägget-problemet. Egentligen borde du köpa ägg, eller föräldradjuren som lägger dem, eller ungdjur som blir vuxna som lägger ägg, eller yngel som blir ...

Om du frågar mig är det intressanta med pilgift inte i första hand hur ynglen växer upp utan hur det går till när grodorna lägger ägg, flyttar dem, ev. matar dem osv. Du kommer nog ändå att vilja odla, och då kommer du förr eller senare att kunna vara med om allt det här. I vilken ända du börjar spelar egentligen mindre roll om man bortser ifrån att det är osäkrare men billigare att köpa yngel.

newinthegame
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 nov 2015, 11:41
Började med grodor år: 2015
Ort: stockholm
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Köpa yngel?

Inlägg av newinthegame » 05 dec 2015, 19:30

Tänkte att dom var alldeles för känsliga för att flytta. Men låter jätte kul att det är möjligt! Ja håller verkligen med om att det är ett höna och ägg problem. Kan tänka mig att det är en väldigt stor prisskillnad mellan att köpa ett avelspar och yngel. Vad kan priserna tänkas ligga på för respektive. Skiljer så klart väldigt mycket mellan arterna. Men om vi tar någon vanlig nybörjar art som exempel?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Köpa yngel?

Inlägg av FrankD » 05 dec 2015, 20:49

Yngelpriser finns egentligen inte eftersom de säljs för sällan. Om någon råkar ha för många för att ta hand om dem kan du ev. få ägg eller yngel gratis eller iaf rätt billigt. I varje fall är det tillgången just nu som styr. Jag skulle lägga in en köpannons eller kontakta folk i närheten. Med lite tur får du tag i t.ex. amazonicayngel.

newinthegame
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 nov 2015, 11:41
Började med grodor år: 2015
Ort: stockholm
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Köpa yngel?

Inlägg av newinthegame » 05 dec 2015, 23:11

Tack för jätte bra tips! Ska bli väldigt spännande detta. Kommer nog bli en hel del tankar om jag känner mig rätt...

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Köpa yngel?

Inlägg av FrankD » 05 dec 2015, 23:47

Hade burken varit större hade jag rekommenderat D. tinctorius. I 40x40x40 är nog Ranitomeya det bästa släktet. Möjligen också D. leucomelas eller D. auratus. Ytterligare en som kan funka är E. anthonyi.

newinthegame
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 nov 2015, 11:41
Började med grodor år: 2015
Ort: stockholm
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Köpa yngel?

Inlägg av newinthegame » 06 dec 2015, 20:10

Tack för jätte bra förslag! Amazonica och Auratus var två arter jag funderat på. Vad har dessa för nackdelar resp fördelar?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Köpa yngel?

Inlägg av FrankD » 06 dec 2015, 20:20

Det är nog en smaksak. Amazonica mindre, auratus större. Amazonica brukar klättra mer, och så ser de förstås helt olika ut. I och med att du bor i Sthlm borde du kunna hälsa på någon, helst någon som har båda, för att göra dig en egen bild. Det är alltid den bästa möjligheten, och trevligt brukar det dessutom vara. Man brukar också få en massa tips och idéer på köpet.

newinthegame
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 nov 2015, 11:41
Började med grodor år: 2015
Ort: stockholm
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Köpa yngel?

Inlägg av newinthegame » 07 dec 2015, 20:53

Perfekt tack så mycket! Slänger upp en köpes annons så får man se om det leder till något.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster