Årstider

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 35 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Årstider

Inlägg av emanuelkarl » 05 jul 2020, 22:18

Hejsan allihopa!

Jag har nyss plöjt igenom en väldigt intressant bok, nämligen Keeping & Breeding Poison Frogs The Small Species av Harald Divossen. Jag blev väldigt förvånad av hans tankesätt gällande många aspekter av skötsel av pilgiftsgrodor, till exempel hade han sina grodor på ett sterilt substrat i form av grus (vilket hans växter verkade uppskatta, givetvis täckt med döda löv dock) av hygieniska skäl, hade mycket mer renlighet än vad jag är van vid att se i bioaktiva terrarium och gjorde bakgrunder i form av brunt silikon rakt på glaset täckt med torv för att undvika grodor som fastnar bakom men framförallt det som jag hade tänkt föra till diskussion i denna tråden; avel!

Nu syftar jag inte på vad som är det perfekta vattnet för grodyngel eller hur man bäst drar upp ungar, utan på när man ska tillåta sina grodor att föröka sig. Han inledde sitt kapitel med att helt enkelt konstatera att om man håller ett könsmoget par under ideala förhållanden kommer de föröka sig vare sig man vill det eller inte. "What you need to prevent is a pair reproducing all year long, as this will lead to problems earlier or later. Remember that you are making them live under perfect conditions with an unchanging climate with no dry periods and a constant supply of high quality food to enable them to raise young" (sid. 42). Det han beskriver är alltså att grodor i det vilda inte förökar sig året runt, utan får en paus under torrperioden. Han nämner hur många grodor blir utbrända av detta i fångenskap och ibland dör i förtid osv. Han menar också på att äggen/ungarna "sjunker i kvalité" och många ungar börjar komma upp ur vattnet med spindelben. Han gör det också klart att han tycker man bör vänta ganska mycket längre än lägsta könsmogna ålder med att avla, för att öka kvalitén på avkomman.

På sidan efter det nämner han ett exempel. "A fellow keeper lent me some blue Dendrobates auratusfor breeding purposes. They had in his care been producing infertile eggs and juveniles with spindly legs for years. I started by keeping the frogs separated by sex for the first five months and fed them generously with meadow plankton during the summer season. Thereafter, I placed the pairs together, they started reproducing, and the result was 30 strong and healthy froglets and a puzzled friend" (sid. 43-44). Detta förklara hur viktigt det är att förhindra avel hela året även om det verkar fungera för vissa. Om man har problem med spindelben är kanske detta den bästa lösningen.

Han nämner två alternativ, antingen så efterliknar man en torrperiod (vilket skulle döda alla växter och vara riskabelt om man inte är kunnig) eller helt enkelt bara separera könen under 6-8 månader per år (låter som väldigt mycket enligt mig, men samtidigt är det ju sä det är i naturen, men där är det ibland två torrperioder och två regnperioder per år) när de får bli matade på mycket näringsrik mat. Det lät på honom som att han efterliknar en torrperiod, men inte genom att låta hans terrarium torka ut utan genom att flytta ut grodorna till ett torrare terrarium för att inte riskera hans väletablerade ormbunkar och mossor i displayburken.


Jag har nästan aldrig hört detta nämnas på svenska forum eller bland amerikanska youtubers (tittar på Troy Goldberg's Tropical Garage och har kikat lite smått på Northern Frogger samt sett lite TCS Dart Frogs även om hans burkar verkar vara väldigt simpla, tråkiga och trånga). Det enda jag har hört om detta är hur leucomelas (och auratus?) verkar kräva säsonger för att stimulera parning, vilket verkar som att många kör. Men enligt den här boken verkar det som att även grodor som gärna förökar sig hela året bör försöka stoppas från det för att ge starka ungar och leva länge. Jag skulle absolut kunna tänka mig att separera mina par under delar av året för detta, om det är värt det. Om ni har problem med spindelben kanske detta åtminstone är en bra lösning.

Hur gör ni? Vad tycker ni om det här? Själv tycker jag det låter vettigt, men som en som inte ens fått sina första ägg ännu vet jag inte riktigt om jag är kvalificerad nog att säga något. Tror ni att det är värt att hålla arter som inte har torrperiod för starkare ungar och längre livstid på avelsdjuren?

Blev ett långt inlägg, men hoppas på en intressant diskussion.


//Emanuel
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Årstider

Inlägg av BengtO » 06 jul 2020, 15:39

Harald har många egna och speciella idéer och metoder att hålla pilgiftsgrodor. Vi har ju haft förmånen att ha honom som föredragshållare på ett par groddagar. Tror absolut inte det är nån nackdel att ”vila” sina grodor vid avel. Det måste inte nödvändigtvis göras via en torrperiod. Många slutar leka om man minskar på matningen. Man kan också minska duschningen ganska mkt utan att växterna dör. Jag stängde av helt i 2 månader hos castaneoticus som har en tydlig torrperiod i naturen. Finns det bara vatten i nån behållare så klarar sig grodorna. Haralds förhållandevis sterila terrariet kräver regelbunden rengöring. Hans ungdjur går på fuktigt hushållspapper ( eller om det var nåt annat material) som måste bytas ofta och regelbundet. Personligen gillar jag att använda mer naturliga material.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 35 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Årstider

Inlägg av emanuelkarl » 06 jul 2020, 17:27

BengtO skrev:
06 jul 2020, 15:39
Harald har många egna och speciella idéer och metoder att hålla pilgiftsgrodor. Vi har ju haft förmånen att ha honom som föredragshållare på ett par groddagar. Tror absolut inte det är nån nackdel att ”vila” sina grodor vid avel. Det måste inte nödvändigtvis göras via en torrperiod. Många slutar leka om man minskar på matningen. Man kan också minska duschningen ganska mkt utan att växterna dör. Jag stängde av helt i 2 månader hos castaneoticus som har en tydlig torrperiod i naturen. Finns det bara vatten i nån behållare så klarar sig grodorna. Haralds förhållandevis sterila terrariet kräver regelbunden rengöring. Hans ungdjur går på fuktigt hushållspapper ( eller om det var nåt annat material) som måste bytas ofta och regelbundet. Personligen gillar jag att använda mer naturliga material.
Jo helt klart skulle jag inte eftersträva hans sterila setups. Jag är lat av mig och är inte ute efter något annat än bioaktivt.

Jag tror jag åtminstone ska se till att mitt unga azureus-par inte börjar lägga ägg för tidigt. Min största fundering är just det gällande vila. Jag kan ju direkt säga att det inte kommer på tal att flytta ut mina grodor från displayburkarna 6 månader per år, men de andra metoderna t.ex mata mindre och sänka regnsystemet så mycket som möjligt utan att växterna dör tror jag på.

Har ni upplevt behov för detta någon gång? Har ni varit med om hanar som dör i förtid eller åtgärdat problem med spindelben på detta sätt? Eller är det ett slöseri med tid?
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4766
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Årstider

Inlägg av FrankD » 06 jul 2020, 17:35

emanuelkarl skrev:
06 jul 2020, 17:27
Har ni upplevt behov för detta någon gång? Har ni varit med om hanar som dör i förtid eller åtgärdat problem med spindelben på detta sätt? Eller är det ett slöseri med tid?
Jag har inte upplevt det än. Om och när jag gör det vidtar jag åtgärder men inte tidigare. En gång inledde jag en torrperiod på 3 månader hos mina castaneoticus i förhoppningen att de äntligen skulle börja leka men tyvärr gav det inga resultat. Ska kanske snart göra det igen, men det skulle alltså i så fall inte vara för att bromsa dem utan för att sätta fart på dem.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 35 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Årstider

Inlägg av emanuelkarl » 06 jul 2020, 18:17

FrankD skrev:
06 jul 2020, 17:35
emanuelkarl skrev:
06 jul 2020, 17:27
Har ni upplevt behov för detta någon gång? Har ni varit med om hanar som dör i förtid eller åtgärdat problem med spindelben på detta sätt? Eller är det ett slöseri med tid?
Jag har inte upplevt det än. Om och när jag gör det vidtar jag åtgärder men inte tidigare. En gång inledde jag en torrperiod på 3 månader hos mina castaneoticus i förhoppningen att de äntligen skulle börja leka men tyvärr gav det inga resultat. Ska kanske snart göra det igen, men det skulle alltså i så fall inte vara för att bromsa dem utan för att sätta fart på dem.
Okej. Det är alltså precis som med leucomelas som också (ibland) måste triggas igång.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster