Avföring?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Nelum
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 18 okt 2017, 21:18
Började med grodor år: 2018
Ort: söderhamn
Har gillat: 88 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Avföring?

Inlägg av Nelum » 08 nov 2017, 18:59

Förlåt för den lite snuskiga frågan.
Hur ser grodorna avföring ut?
Vart gör dom det i någon gömd hörna eller vart som helst?
Luktar det?
Har vi hand om det eller fixar "städarna "det?
Hur lång tid tar det att bryta ned?
Har googlat.... Men hittar inga bilder och mycket lite info.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Avföring?

Inlägg av FrankD » 08 nov 2017, 20:21

Det finns nog få som tycker att det är ett tillräckligt fint motiv för att fota det och lägga upp bilder. :lol:

Brukar se ut som musskit. Om det luktar vet jag inte. Samlar du tillräckligt mycket och håller det fuktigt skulle jag gissa att det gör det, men för att komma upp i de dimensioner behöver du många grodor och måste vara en duktig skitspanare. :)

Grodorna har inga särskilda toaplatser. Ibland, men inte allt för ofta, hittas det t.ex. på blad de sitter på, eller på rutorna. Jag brukar var 3:e-4:e vecka gå igenom alla terrarier med en tryckspruta för att spola igenom ordentligt. Det gör jag visserligen inte för avföringens skull, men vid det tillfället kan man spruta ner det om det råkar finnas på platser där det inte försvinner av sig självt. Och framrutan behöver ju i alla fall putsas lite då och då. För övrigt är det städtruppen som tar hand om det. Hur lång tid det brukar ta tills det bryts ned har jag inte den blekaste aningen om. Ligger det på ett torrt ställe dit inte regnet når och man låter det ligga kvar kan det förstås ta månader eller år. Om det ligger på det fuktiga bottenmaterialet (vilket det nog normalt gör) upptäcker man ju inte det såvida man inte av nyfikenthet startar ett forskningsprojekt, men jag skulle gissa att det tar ett fåtal dagar. Inte den fråga som man brukar vara mest intresserad av i den här hobbyn. ;)

Nelum
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 18 okt 2017, 21:18
Började med grodor år: 2018
Ort: söderhamn
Har gillat: 88 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Avföring?

Inlägg av Nelum » 08 nov 2017, 20:45

Ju mer jag vet i förväg desto bättre förbered kommer jag att vara när jag väll står där med ansvaret för de små liven.😉

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Avföring?

Inlägg av LarsÖ » 09 nov 2017, 10:44

'Avföringen' består mest av hårda delar av födoinsekterna. Bananflugevingar - ben, hela myrhuvuden (om man matar med myror), osv. Kitin är hårt och luktar inte. Städpatrullen är t ex gråsuggor; dom gör jobbet nattetid. Så - som Frank skrev - man ser sällan till något avföring.
OM det luktar illa i terrariet ska man omedelbart leta efter ett lik! Av groda , eller daggmask (daggmaskar kan faktiskt dränka sig och luktar inget vidare då).
Fruktrester luktar knappast illa, om man inte fått tag i Durian, men ger ju ifrån sig etylalkohol, vilket kan vara skadligt för orchideer t ex.

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster