Ranitomeya Sirensis 'Green'

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Ranitomeya Sirensis 'Green'

Inlägg av JMild » 28 sep 2013, 18:49

Först av allt vill jag bara säga att det alltid är kul att prata grodor som jag fick göra idag med Bengt, Lars och Micke på Expo Sthlm. Där fick jag ju också äntligen mina UE grodor som jag längtat efter och som var precis lika fina som jag hoppats men när jag kom hem skulle uppdatera grodinventeringen blev jag konfunderad vad tusan jag ska registrera dem som. UE kallar dem ju bara kort och gott R. Sirensis (Lamasi) 'Green' men den finns ju inte som en officiell morph som heter 'Green' så jag gissar att det är en terrariestam där det inte är klart vilken morph det handlar om, eller? Hur ska jag sedan registerera detta i grodinventeringen? Kan någon lägga upp en R. Sirensis 'Green' eller blir det tokigt då? Jag behöver nog era rutinerade rävars tips.

http://www.understoryenterprises.com/da ... eya-lamasi

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Ranitomeya Sirensis 'Green'

Inlägg av BengtO » 28 sep 2013, 19:11

Det dyker ofta upp grodor som gör att inventeringen måste justeras. Tror inte att dina gröna är nån terrariestam. Det verkar inte vara så UE jobbar. Eftersom du inte har nåt lokalitetsnamn mer än "grön" tycker jag vi föreslår FrankD att lägga in den i listan som R.sirensi Unterstory Grön. Då bör det ju inte uppstå nån tvekan om vilken groda som menas. Nu väntar vi bara på ett foto.

Adamanteus
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 205
Blev medlem: 20 jan 2009, 19:34
Började med grodor år: 2008
Ort: Jönköping
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Ranitomeya Sirensis 'Green'

Inlägg av Adamanteus » 28 sep 2013, 19:29

Har för mig att det är den som Wouter säljer som "Contamana Giant" och som vi kallar "Contamana" i våran inventering.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4766
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ranitomeya Sirensis 'Green'

Inlägg av FrankD » 28 sep 2013, 22:42

Det här är alltid lite svårt. Om vi vet att det är samma som Contamana räcker det ju att lägga till en kommentar om det vid den varianten. Frågan är bara om vi kan vara säkra på det. Det är kanske bättre att föra in den som en separat variant med Bengts föreslagna beteckning. Ännu bättre vore det förstås att få något lokalitetsnamn av Mark. Jörgen kanske kan fråga honom?

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Ranitomeya Sirensis 'Green'

Inlägg av HåkanP » 29 sep 2013, 02:39

JMild skrev:Först av allt vill jag bara säga att det alltid är kul att prata grodor som jag fick göra idag med Bengt, Lars och Micke på Expo Sthlm. Där fick jag ju också äntligen mina UE grodor som jag längtat efter och som var precis lika fina som jag hoppats men när jag kom hem skulle uppdatera grodinventeringen blev jag konfunderad vad tusan jag ska registrera dem som. UE kallar dem ju bara kort och gott R. Sirensis (Lamasi) 'Green' men den finns ju inte som en officiell morph som heter 'Green' så jag gissar att det är en terrariestam där det inte är klart vilken morph det handlar om, eller? Hur ska jag sedan registerera detta i grodinventeringen? Kan någon lägga upp en R. Sirensis 'Green' eller blir det tokigt då? Jag behöver nog era rutinerade rävars tips.

http://www.understoryenterprises.com/da ... eya-lamasi
Om du läser bildtexterna (2'a bilden) så anger Understory att dessa är från norra utsträckningen av lamasis utbredning.
Med sista energin för i dag, lite kreativitet och google så kom jag på var man brukar se bra kartorna - IUCN Red list
Någonstans där i norra kanten på låglandet, där har de sina rötter.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Ranitomeya Sirensis 'Green'

Inlägg av BengtO » 29 sep 2013, 10:54

En av syftena med inventeringen är hålla isär olika arter/varianter. Ju tydligare desto bättre. Sirensis Unterstory grön kan ju knappast missuppfattas. Får vi mer info kan det läggas som övrig info. Har sett att det är vanligt i USA och börjar förekomma i Europa att det står ue line som tillägg efter grodor i annonser o.dyl

admin Frank
Site Admin
Site Admin
Inlägg: 334
Blev medlem: 22 jan 2008, 23:02
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ranitomeya Sirensis 'Green'

Inlägg av admin Frank » 29 sep 2013, 17:10

Har nu lagt till den som 'R.sirensis Green (Understory)' och i kommentaren angett att det är Understory-linjen med lokalitetsbeteckningen RL-RUCTMA. Visst är det så att RL-RUCTMA står för lokaliteten?

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Ranitomeya Sirensis 'Green'

Inlägg av HåkanP » 29 sep 2013, 18:57

Vet att R.sirensis "Green" RL-RUCTMA sen 3-4 år finns i .uk, från understory enterprises så vi kanske borde kalla den detsamma?
Man diskuterat om den var samma som lamasi/sirensis Contamana Giant eller Green Giant och vad jag läst er den sista en terrariestam. Contamana Giant säljs av bl.a. av Wouter där det finns en bild på en bjässe, om den skulle vara samma som "Green" RL-RUCTMA återstår att se.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1612
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Ranitomeya Sirensis 'Green'

Inlägg av jsl » 03 okt 2013, 00:03

Fick svar idag. De anser att det är samma variant dessa två namn.

admin Frank
Site Admin
Site Admin
Inlägg: 334
Blev medlem: 22 jan 2008, 23:02
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ranitomeya Sirensis 'Green'

Inlägg av admin Frank » 03 okt 2013, 08:37

Tack! Då har jag nu ändrat namnet till Contanama (RL-RUCTMA) och skrivit lite i kommentaren. Dubbletten har tagits bort ur inventeringen.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster