Om jag vill bli med pilgift?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Alut-Anil
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 okt 2013, 21:55
Började med grodor år: 1994
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Om jag vill bli med pilgift?

Inlägg av Alut-Anil » 22 okt 2013, 22:14

Hej och hallå!

Jag är blott 20 år och är sedan födsel en djurentusiast. Jag har vigt mina senaste 4-5 år åt terrariedjur bestående av gnagare och dylikt, men är i ärlighetens kamn helt oerfaren vad gäller reptiler och amfibier.

Jag har två cornish rex-katter för tillfället och har slagit mig till ro med dessa, så smådjursfanatiken ligger liksom i viloläge. Anledningen till min besatthet av dessa små liv har varit att studera, älska och lära. Jag är ingen djuraffärsälskare och föredrar det naturliga.

Nåväl, till saken - jag är så himla sugen på att skaffa pilgiftgrodor! I ärlighetens namn så är den största anledningen att de är vackra, de är ju inte mycket till keldjur direkt så "se" är rätt tillåtet i det fallet tycker jag!

Jag har även hört att de ska ha ett lugnande läte, vilket kan vara skönt för sömnproblem och ångest likväl som mina katters spinn och värme.

Jag har med andra ore, efter den långa introduktionen, lite nybörjarfrågor. Jag kan självfallet söka runt på forumet och övriga nätet, men surfar via mobil och föredrar svar på egna frågor än andras, så ursäkta om det är frågor som fått svar i tidigare skede.

1. Är de dyra att sköta om, vilken summa kan man räkna med i månaden?
2. Kräver de mycket skötsel, t.ex vad gäller temperatur, fukt, rengöring av terrarie mm?
3. Om jag åker bort vissa helger, klarar de sig då eller är det daily basis som gäller?
4. Vilken storlek rekommenderas på deras hem? Har läst något om 40x40 cm... är det absolut minimum eller en helt lagom storlek? Jag är nämligen inget fan av minsta möjliga, av erfarenheter att döma så brukar det tredubbla av lagens minimum vara lagom...
5. Hur ska jag tänka inför köp av pilgiftsgrodor då jag har katter? Någon som själv har katt och kak svara på om grodorna lockar eller stöter bort katter, och är det dödligt om en katt skulle lyckas komma åt dem? Jag menar, det är ett starkt gift, det vet jag haha... men kan de dö av att bara vidröra eller krävs det slick/äta, och hur lång tid tar det innan det blir dödligt allvar? (detta är den absolut viktigaste fråga då jag inte kommer tänka mer på saken om det finns en relativt stor risk)

Kommer säkert på mer saker senare, men tackar påbförhand för er tid än så länge!

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Om jag vill bli med pilgift?

Inlägg av HåkanP » 22 okt 2013, 22:59

Hej!

En bra början är att läsa faktabladet SDS har.
filer/faktablad.pdf

Många av frågorna du har finner du svar på eller vägledning till nya frågor.
Senast redigerad av 1 HåkanP, redigerad totalt 23 gånger.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Roedhaken
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 sep 2013, 16:19
Började med grodor år: 2013
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Om jag vill bli med pilgift?

Inlägg av Roedhaken » 22 okt 2013, 23:37

Jag är själv relativt ny inom hobbyn men jag kan nog svara ändå, någon annan får gärna rätta.
Alut-Anil skrev: 1. Är de dyra att sköta om, vilken summa kan man räkna med i månaden?
2. Kräver de mycket skötsel, t.ex vad gäller temperatur, fukt, rengöring av terrarie mm?
3. Om jag åker bort vissa helger, klarar de sig då eller är det daily basis som gäller?
4. Vilken storlek rekommenderas på deras hem? Har läst något om 40x40 cm... är det absolut minimum eller en helt lagom storlek? Jag är nämligen inget fan av minsta möjliga, av erfarenheter att döma så brukar det tredubbla av lagens minimum vara lagom...
5. Hur ska jag tänka inför köp av pilgiftsgrodor då jag har katter? Någon som själv har katt och kak svara på om grodorna lockar eller stöter bort katter, och är det dödligt om en katt skulle lyckas komma åt dem? Jag menar, det är ett starkt gift, det vet jag haha... men kan de dö av att bara vidröra eller krävs det slick/äta, och hur lång tid tar det innan det blir dödligt allvar? (detta är den absolut viktigaste fråga då jag inte kommer tänka mer på saken om det finns en relativt stor risk)
1. Jättebilliga! Orkar inte räkna ut månadskostnaden just nu men den är löjligt låg när du väl fått igång allt.
2. Det enda jag gör är att mata lite då och då (vet egentligen inte exakt hur mycket mat de ska ha, jag ger dem nog för mycket). Sedan sprejar jag lite då och då för att hålla det fuktigt.
3. De kan klara sig rätt länge, man kan ställa in flugkulturer i terrariet om man så vill och då kläcks det nya flugor hela tiden.
4. Jag har fem grodor på 45x45x60 och tror det är rätt normalt, beroende på vilken groda man har samt hur många.
5. Grodorna är helt ofarliga. :) Du kan hålla i dem (jag har dock inte prövat) eftersom de blir endast giftiga om de får i sig sin naturliga mat.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 841
Blev medlem: 05 mar 2011, 20:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

Re: Om jag vill bli med pilgift?

Inlägg av RogerL » 23 okt 2013, 10:52

Bästa tipset är nog, åk och hälsa på en av oss grodnördar.

MickeB
Inlägg: 305
Blev medlem: 10 jun 2009, 16:30
Började med grodor år: 1990
Ort: Örsundsbro(Enköping/Uppsala)
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Om jag vill bli med pilgift?

Inlägg av MickeB » 23 okt 2013, 15:53

RogerL skrev:Bästa tipset är nog, åk och hälsa på en av oss grodnördar.
Håller med Roger ta kontakt med en grodnörd i din stad och komm över på en fika och se hur allt går till och ställ de frågor du har. Vet ingen i föreningen som skulle avböja. /Micke
Har även i grodväg.
2.2.0 Agalychnis Spurrelli



MVH Micke (Kennel Atrox)

Alut-Anil
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 okt 2013, 21:55
Började med grodor år: 1994
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Om jag vill bli med pilgift?

Inlägg av Alut-Anil » 23 okt 2013, 17:30

Tack för alla svar!

Jag bor i Hälsinglands innersta mitt, känner ni till någon i mina trakter så är det välkommet! Själv har jag alltför låg syn på oss hälsingländare generellt sett för att våga lita på att någon ska vara seriös och pålitlig,hm... (tyvärr en välkänd bild man kan få av att växa upp i dessa inskränkta byhålor)

Står fortfarande i valet och kvalet vad gäller grodlingar, och om jag bestämmer mig för att skaffa ett litet terrarium så blir det ändå inte förrän jag vet att jag har kunskapen och resurserna som krävs. Men just därför är det ju bra att se sig omkring redan nu!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Om jag vill bli med pilgift?

Inlägg av PatrikNo » 23 okt 2013, 17:47

Börja med att skaffa en burk med bananflugor och hoppstjärtar och lär dig att vara självförsörjande av mat. Då kan du känna om det är för jobbigt eller inte. Det andra är ganska lite.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

mizzive
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 02 mar 2009, 12:39
Började med grodor år: 2008
Ort: Delsbo
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Om jag vill bli med pilgift?

Inlägg av mizzive » 23 okt 2013, 20:20

Jag bor i Delsbo och har just fått hem mina första grodor. Finns att kolla på om du vill :)

Alut-Anil
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 okt 2013, 21:55
Började med grodor år: 1994
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Om jag vill bli med pilgift?

Inlägg av Alut-Anil » 23 okt 2013, 21:51

Mizzive: Gud vad lustigt, hade då inte kunnat tänka mig att någon skulle finnas såpass nära! Bor i Ljusdal och kommer från Friggesund. ;D Får la ta och se över påhälsning då! Har du mail, facebook eller dylikt som man kan nå dig på?

Har inga grodor just nu!

mizzive
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 02 mar 2009, 12:39
Började med grodor år: 2008
Ort: Delsbo
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Om jag vill bli med pilgift?

Inlägg av mizzive » 23 okt 2013, 22:03

Sök på Annsofie Stenberg på fb så hittar du mig :) Trevligt med fler som är intresserade här! Dom har några pilgift i djurhuset upp på naturbruk i ljusdal också, tror iaf att dom finns kvar.

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster