Förvirrad artikel på SVT.se

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1604
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 40 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Förvirrad artikel på SVT.se

Inlägg av jsl » 07 nov 2016, 14:10

leopoldi skrev:Hej!

Fick precis höra av en polare till mig som är polis att polisen har lämnat in en skriftlig ansökan om att förbjuda all handel och innehav med pilgiftsgrodor. pga. att inslaget SVT sände och sa att det är "dödligt giftiga". Om ni är själva eller känner folk med inflytande i ämnet så kan det kanske vara bra att upplysa polisen om att det ej är giftiga i fångenskap. Jag ska själv maila NOA och förklara läget lite lite, men ger nog större gensvar om det kommer från flera håll.
Kan du försöka få tag på denna ansökan eller hjälpa oss hur vi ska göra för att få tag på den? Som Ricard säger så bör nog föreningen agera här på något sätt. Vi får titta på det.

Användarvisningsbild
leopoldi
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 jan 2014, 18:00
Började med grodor år: 2013
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Förvirrad artikel på SVT.se

Inlägg av leopoldi » 07 nov 2016, 19:45

Att få tag på själva ansökan blir nog svårt....tror jag. Kan ju höra mig för om den är publik för gemene man, men jag tvivlar. Dock borde man ju kunna jaga rätt på en mailadress till denna Filippo Bassini (han som intervjuas i inslaget) som verkar vara chef för utredarna på NOA. Har inte mailat honom än, men jag ska försöka fixa det snart. Dock bör kanske ordförande för pilgift också maila honom och begära ett möte. Jag har talat med Magnus på Herpers och de ska också försöka tala med dem (jag ska försöka få medverka om det blir till att vi har ett möte med dem), men ju fler vi är som hör av oss desto större gensvar bör vi få.

Jag har också mailat till reportern på svt som gjorde reportaget, se bifogat mail nedan.

"Hej Andreas!

Jag heter Ludvig Orsén och är Biolog.

Efter att ha sett ert reportage om Pilgiftsgrodor, dess giftighet och problematik med smuggel. Så skulle jag vilja se att ni kommer med ett tv sänt förtydligande i nästa nyhetssändning, då det varken framgick i det TV sända reportaget eller det skriftliga som ni har på hemsidan. Nämligen att INGEN Pilgiftsgroda är giftig i fångenskap. Jag är medveten om att ni skriver att det är giftiga i naturen, men ni undanhåller en mycket avgörande poäng som skulle kunna lugna gemene man, (då reportaget ger upphov till en snedvinklad syn på sanningen och ger en onödig rädsla bland folket) nämligen detta att i fångenskap så är den helt giftfri. Detta pga att grodorna blir giftiga från den föda de får i sig i naturen, det ackumulerar alltså gift i sina kroppar från det små insekter som det äter och därmed byggs en giftighet upp i Pilgiftsgrodan. I fångenskap matar man dem med vanliga blomflugor som är helt giftfria och därmed är ej grodorna giftiga.
Jag föreslår att ni gör bättre research nästa gång och om ni tvivlar på det jag sagt så gör då en djupgående efterforskning så kommer ni se att jag har rätt. Vill ni ha hjälp att hitta relevanta vetenskapliga publikationer eller andra pålitliga källor så hjälper jag gärna till.

Mvh
L"

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Förvirrad artikel på SVT.se

Inlägg av FrankD » 07 nov 2016, 20:13

Vet du vart den här ansökan har skickats? Jordbruksverket? När det har kommit in till en myndighet är det ju en offentlig handling så länge det inte föreligger speciella skäl som gör att det blir sekretessbelagt, som t.ex. när det rör rikets säkerhet. Det finns knappast några rimliga skäl för att sekretessbelägga det, vilket innebär att vem som helst har rätt att begära att få ut en kopia.

Användarvisningsbild
leopoldi
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 jan 2014, 18:00
Började med grodor år: 2013
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Förvirrad artikel på SVT.se

Inlägg av leopoldi » 08 nov 2016, 11:29

Ok.

Vet ej vart den skickats. Ska höra mig för.

Har dock haft lite mail växling med reportern under dagen. Läs nedan för att se hur långt vi har kommit :)


Hej
Vi medvetna om att de inte är giftiga i fångenskap och att det beror på vad de äter. Däremot om de smugglas in i landet när de är vuxna så finns giftet kvar några år trots att de äter annan föda. Poängen med inslaget är inte om de är giftiga eller inte utan att de smugglas och att vissa arter är utrotningshotade.

Med vänlig hälsning, Andreas
Skickas med OWA för iPad



Hej Andreas!

Jag förstår att reportaget handlar om att motverka smuggling (av både stabila och utrotningshotade arter). Och som biolog kan jag inte säga annat än "Tack och jättebra jobbat!". Smuggel är något som måste bekämpas!

Men det jag vill poängtera är att genom att inte vara tydlig nog och säga att pilgiftsgrodor som är uppföda i fångenskap är giftfria, så kan allmänheten misstolka situationen och få en felaktig bild av hur det verkligen är, och genom detta så kan en fullt legal gren av hobby utövandet med pilgiftsgrodor skadas om man nu sätter ett totalförbud på att hålla och handla med alla pilgiftsarter och därmed innefatta det individer som är uppfödda i fångenskap.
Då jag tror att om allmänheten får missvisande info så kan det lätt bli ringar på vattnet och fel håll (då jag tror att allmänheten bara kommer läsa "dödligt giftiga grodor säljs i fångenskap" utan att vara införstådda med helheten), genom att vara tydlig förhindrar vi detta.

Mvh
Ludvig


Hej
Tack.
Med vänlig hälsning Andreas


Hej igen!

Så kommer ni lägga in ett förtydligande?

Mvh
Ludvig

Användarvisningsbild
leopoldi
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 jan 2014, 18:00
Började med grodor år: 2013
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Förvirrad artikel på SVT.se

Inlägg av leopoldi » 08 nov 2016, 13:05

Här kom spiken i kistan.

Hej

Nej, mina chefer tyckte inte att det var nödvändigt.

Med vänlig hälsning Andreas

Användarvisningsbild
leopoldi
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 jan 2014, 18:00
Började med grodor år: 2013
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Förvirrad artikel på SVT.se

Inlägg av leopoldi » 08 nov 2016, 13:14

En till.


Min chef menar att artikeln och inslaget handlar om artskyddsbrott.
Med vänlig hälsning Andreas

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Förvirrad artikel på SVT.se

Inlägg av FrankD » 08 nov 2016, 13:38

Allt annat skulle ha förvånat mig.

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Förvirrad artikel på SVT.se

Inlägg av PatrikNo » 08 nov 2016, 13:49

leopoldi skrev:En till.


Min chef menar att artikeln och inslaget handlar om artskyddsbrott.
Med vänlig hälsning Andreas
Varför visar man bilder på grodor som inte är brottsligt att handla med, tillsammans med de brottsliga och inte säger vilken som är brottsligt?

Men så är det med media. Så fort man är insatt så inser man att det är fel. Man undrar vad de lär ut på journalistutbildningen?
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Förvirrad artikel på SVT.se

Inlägg av FrankD » 08 nov 2016, 15:22

PatrikNo skrev:Men så är det med media. Så fort man är insatt så inser man att det är fel.
Tyvärr är det så. Motexemplen utgör max 1 %. :(
PatrikNo skrev:Man undrar vad de lär ut på journalistutbildningen?
Brott, sex och fina bilder, det är det som säljer. Och ett reportage som folk vill se på ska vara lättsmält och därför inte allt för nyanserat. Det blir bara jobbigt om det finns många mellantoner mellan svart och vitt. Hur ska SVT då kunna konkurrera med TV4?

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Förvirrad artikel på SVT.se

Inlägg av HåkanP » 08 nov 2016, 16:58

PatrikNo skrev:
leopoldi skrev:En till.


Min chef menar att artikeln och inslaget handlar om artskyddsbrott.
Med vänlig hälsning Andreas
Varför visar man bilder på grodor som inte är brottsligt att handla med, tillsammans med de brottsliga och inte säger vilken som är brottsligt?

Men så är det med media. Så fort man är insatt så inser man att det är fel. Man undrar vad de lär ut på journalistutbildningen?
Inte visar de bild på räv när det diskuteras otillåten jakt på varg?
Eller bilder på rådjur eller hjort då man pratar tjuvjakt och slakt på ren?

Journalistutbildning förr var en prestigeutbildning med höga krav, i dag en dussinutbildning med tomma platser på kurserna.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster