Oophaga histrionica Readhead

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Mikael Gustafsson
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 jan 2015, 19:27
Började med grodor år: 1973
Ort: Jönköping
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Oophaga histrionica Readhead

Inlägg av Mikael Gustafsson » 11 feb 2017, 18:55

04.jpg
Okänd trädgroda
Lägger upp en bild av en O. histrionica readhead som jag skannat in från ett foto. Jag fick två O. histrionica readhead av min far 1982 och höll dessa i ett terrarium under flera år. Min far hade en zooaffär i Huskvarna och köpte dessa hos en zoogrossist. En annan gång fick jag en påse med O. lehmanni (svart med röda ränder), de var fantastiskt fina, men sjuka och dog snart. Dessa var ju vildfångade innan Cites kom att omfatta pilgiftgrodor. Jag fick även vid några tillfällen trädgrodor som kommit med banantransporter till en livsmedelsgrossist i Jönköping. Jag bifogar en bild av en av dessa grodor och ni får gärna meddela om ni har förslag på vilken art det är.
Mvh
Mikael
09.jpg
O. histrionica readhead
[attachment=0]09.jpg

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: RE: Oophaga histrionica Readhead

Inlägg av MarcusL » 12 feb 2017, 09:45

Mikael Gustafsson skrev:
04.jpg
Lägger upp en bild av en O. histrionica readhead som jag skannat in från ett foto. Jag fick två O. histrionica readhead av min far 1982 och höll dessa i ett terrarium under flera år. Min far hade en zooaffär i Huskvarna och köpte dessa hos en zoogrossist. En annan gång fick jag en påse med O. lehmanni (svart med röda ränder), de var fantastiskt fina, men sjuka och dog snart. Dessa var ju vildfångade innan Cites kom att omfatta pilgiftgrodor. Jag fick även vid några tillfällen trädgrodor som kommit med banantransporter till en livsmedelsgrossist i Jönköping. Jag bifogar en bild av en av dessa grodor och ni får gärna meddela om ni har förslag på vilken art det är.
Mvh
Mikael
09.jpg
[attachment=0]09.jpg
Tack för att du delar med dig. Tänk en påse lehmanni de hade vart smaskigt. Idag får du sälja bilen om du ska ha råd med ett par. Tyvärr är jag dålig på trädgrodor men finns kanske någon annan här som kan artbestämma.

Mvh Marcus

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 52 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Oophaga histrionica Readhead

Inlägg av JMild » 12 feb 2017, 09:53

Jag gillar uttrycket "en påse Lehmanni", det var lite annat för 30 år sedan :-)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster