Hur överviktig är HAN och hur allvarligt är det?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
JohannesF
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 nov 2015, 17:11
Började med grodor år: 2013
Ort: Stockholm
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Hur överviktig är HAN och hur allvarligt är det?

Inlägg av JohannesF » 17 feb 2017, 13:13

Det är ingen fråga om saken att han är överviktig, men hur överviktig är han och hur allvarligt är det?
Har svårt att mata mindre då de andra 2 ungdjuren 3-5 månader gamla verkar behöva matas cirka varannan/varje dag.

Den tredje bilden där de matas är inte hur mycket de får i vanliga fall men kulturen exploderade och jag hade inte så många val. Dock åt de knappt några flugor utan bara fluglarverna (vilket är ännu sämre när han redan är överviktigt), dock så gjordes en ny kultur med flugorna.

Det är som sagt en hane och inte en hona.
Bilagor
20170217_130714[1].jpg
20170217_130704[1].jpg
20170217_091354[1].jpg

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Hur överviktig är HAN och hur allvarligt är det?

Inlägg av FrankD » 17 feb 2017, 15:31

Ingen fara, tycker jag. Fördelen är att du kan sälja honom som en hona om du någonsin skulle känna för det. :D Jag skulle dock så småningom skaffa en egen burk åt ungarna och lägga in någon bantningsperiod. Ingen större brådska men så småningom, som sagt.

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Hur överviktig är HAN och hur allvarligt är det?

Inlägg av Carlsson » 17 feb 2017, 16:58

Mina tre D.leucomelas "Puerto ayacusho" är lika omfattande. Jag tycker definitivt inte att de får för mycket mat, inte mer än övriga arter. Kanske är så att denna art helt enkelt har den kroppsformen.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
JohannesF
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 nov 2015, 17:11
Började med grodor år: 2013
Ort: Stockholm
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Hur överviktig är HAN och hur allvarligt är det?

Inlägg av JohannesF » 17 feb 2017, 17:49

FrankD skrev:Ingen fara, tycker jag. Fördelen är att du kan sälja honom som en hona om du någonsin skulle känna för det. :D Jag skulle dock så småningom skaffa en egen burk åt ungarna och lägga in någon bantningsperiod. Ingen större brådska men så småningom, som sagt.
Lite svårt att övertyga att han är en hona när han "skriker" hela tiden, hoppas på att de små är honor och blir könsmogna så småningom :D

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 30 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Hur överviktig är HAN och hur allvarligt är det?

Inlägg av LarsÖ » 24 apr 2017, 13:01

[quote=JohannesF post_id=48290 time=1487333608 user_id=1025]
Det är ingen fråga om saken att han är överviktig, men hur överviktig är han och hur allvarligt är det?
[/quote]

Överviktighet hos pilgiftsgrodor är inget jag hört talas om. Och att bedöma det från kroppsformen är lurigt. Regeln är att en välfödd grodas bakbenslår ska vara 2-3 ggr tjockare än frambenen (är dom inte det är grodan mager). Om svenska grod-honor är för feta föreligger en risk: Dom kan utveckla ägg som dom inte blir av med utan hjälp. Men hannar - nej.
I sällsynta fall, och antagligen vanligast i naturen, kan inälvsparasiter få ett värddjur att svälla upp och t o m dö. Men dina djur är väl odlade...
/Lars

Användarvisningsbild
JohannesF
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 nov 2015, 17:11
Började med grodor år: 2013
Ort: Stockholm
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Hur överviktig är HAN och hur allvarligt är det?

Inlägg av JohannesF » 27 apr 2017, 13:10

LarsÖ skrev:
24 apr 2017, 13:01
JohannesF skrev:
17 feb 2017, 13:13
Det är ingen fråga om saken att han är överviktig, men hur överviktig är han och hur allvarligt är det?
Överviktighet hos pilgiftsgrodor är inget jag hört talas om. Och att bedöma det från kroppsformen är lurigt. Regeln är att en välfödd grodas bakbenslår ska vara 2-3 ggr tjockare än frambenen (är dom inte det är grodan mager). Om svenska grod-honor är för feta föreligger en risk: Dom kan utveckla ägg som dom inte blir av med utan hjälp. Men hannar - nej.
I sällsynta fall, och antagligen vanligast i naturen, kan inälvsparasiter få ett värddjur att svälla upp och t o m dö. Men dina djur är väl odlade...
/Lars
Då har jag ingenting att oroa mig för, förut var han så inaktiv och bara åt och satt under sin lilla barkbit så trodde det hade någonting med att han var lite stor, men enda sen jag introducerade stjärthoppare (alla kulturer dog och förutom cirka 10 stjärthoppare så det tog ett tag innan kulturerna kom igång igen) har han och de två andra varit väldigt aktiva och rensar hela burken på de små krypen haha :)

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster