Amplexuspar (laevigata)

Frågor och diskussioner om mantellor.
Användarvisningsbild
davidkjH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 jan 2008, 22:28
Ort: Tyresö
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Amplexuspar (laevigata)

Inlägg av davidkjH » 27 nov 2012, 17:33

Hej!
Hittade idag ett par M.laevigata i riktig amplex där hanen hade ett riktigt tag om honan. Paret flöt i en vattensamling. Någon av er andra med laevigata som sett liknande?

David

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Amplexuspar (laevigata)

Inlägg av Simon » 27 nov 2012, 23:19

Hos mig brukar dom lägga ägg i bromelior och små burkar (typ filmburkar) så där finns det ju inte så mycket plats att flyta runt. Jag har sett skymten av själva amplexus, men dom verkar lite blyga med just den biten här. Oftast ser jag bara äggen efteråt.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
UrbanV
Inlägg: 224
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:33
Ort: Kungsbacka
Har gillat: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Amplexuspar (laevigata)

Inlägg av UrbanV » 28 nov 2012, 07:52

Har vid ett tillfälle sett ett par i amplexus i en burk som är lite större än en filmburk, de satt då på på burkens vägg halvt nedsänkta i vattnet.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
davidkjH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 jan 2008, 22:28
Ort: Tyresö
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Amplexuspar (laevigata)

Inlägg av davidkjH » 28 nov 2012, 08:55

Ok, kul att höra :) Jag hittade en några ägg som sitter ovan vattenytan och en hel hög som ligger i vattnet. Du sa att dina "vattenägg" alla blev dåliga Urban, eller tar jag fel?

David

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Amplexuspar (laevigata)

Inlägg av Simon » 28 nov 2012, 15:03

Hos mig utvecklas äggen som sitter vid eller ovan vattenlinjen och enstaka ägg som hamnar på botten. Men nästan alla ägg som hamnar under vattnet blir det inget av (majoritetenav alla ägg).
Dom lägger ju foderägg och jag tycker det ofta är svårt att avgöra om det rör sig om foderägg eller misslyckad äggläggning eftersom de lägger ägg ganska friskt både i vatten där det finns yngel och där det inte finns yngel.
När jag hade pumilio så gick ju honan runt och tittade i bladvecken och la foderägg där hon hade lagt yngel. Det hela kändes väldigt "medvetet". Det var ju också honan som oftast tog hand om yngelflytten. Men jag har inte fått det intrycket av laevigata. Dessutom så flyttar ju inte laevigata ynglen. Kanske är det mer så att det är hanen som "styr" foderäggläggandet i sitt revir och att det ligger i hans intresse att det hellre läggs för mycket foderägg än för lite så att hans yngel verkligen får mat.
Tänkte ni på om äggen som resulterade efter amplexus hamnade på botten eller på kanten? Det kan ju vara så att hanen "lurar" honan att lägga foderägg på något vis. T.ex att han krafsar ner dom till ynglet, eller att han styr amplexus så att det inte fastnar på kanten. Det kan ju också vara så att dom mystiska "foderäggen" är artefakter av något onaturligt, t.ex att vi håller fler individer per ytenhet än vad som finns i naturen.
Sånt här är jätteintressant! Vi får hålla ögonen öppna så vi ser vad som händer i burkarna.
Om någon har sett dom på Madagaskar och observerat något om äggen eller hur många man hittar tillsammans skulle det vara intressant att höra.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
UrbanV
Inlägg: 224
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:33
Ort: Kungsbacka
Har gillat: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Amplexuspar (laevigata)

Inlägg av UrbanV » 28 nov 2012, 23:15

davidkj skrev:Ok, kul att höra :) Jag hittade en några ägg som sitter ovan vattenytan och en hel hög som ligger i vattnet. Du sa att dina "vattenägg" alla blev dåliga Urban, eller tar jag fel?

David
Stämmer, några av de ägg som lagts i vatten har börjat utvecklas men stannat av efter ett tag. Enbart två ägg har kläckts hos mig, dessa var klistrade på burkens vägg strax ovan vattenytan, tyvärr dog ynglen efter någon vecka. Såg aldrig att honan la några foderägg i burken med yngel, däremot (precis som Simon skriver) så las det ägg lite här och var i terrariets vattensamlingar.
Simon skrev:Om någon har sett dom på Madagaskar och observerat något om äggen eller hur många man hittar tillsammans skulle det vara intressant att höra.
Jag har sett Leavigata på Madagascar (på typlokalen Nosy Mangabe), dock inga ägg eller yngel, enbart vuxna näringssökande individer.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
davidkjH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 jan 2008, 22:28
Ort: Tyresö
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Amplexuspar (laevigata)

Inlägg av davidkjH » 29 nov 2012, 08:46

Ok! Får ta en titt i terrariet senare idag och se vad jag hittar. Sedan har jag ju som jag sa på groddagen även hittat lite ägg som är lagda på löv på botten av terrariet. Det känns det lite som att honan har "spillt" dessa ägg och ingen av dem verkar ha varit befruktade.

Jag har bara hittat ägg i de burkar där jag har ganska mycket vatten (eller i alla fall mer än vad som ryms i en filmburk). Jag ska försöka räkna hur många ägg de lagt i samma burk senare idag.

David

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Mantellor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster