bästa terrarium för mantellor?

Frågor och diskussioner om mantellor.
Användarvisningsbild
dazza81
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 jul 2017, 12:41
Började med grodor år: 2016
Ort: kållered
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

bästa terrarium för mantellor?

Inlägg av dazza81 » 25 sep 2018, 08:19

vad jag fattat det som efter ha läst böcker och på nätet så vill mantellor ha lite torrare och svalare än pilgifts grodor. i mitt huvud skulle det då funka med ett terrarium med ordentlig ventilation och inte så fuktigt? funderar på om man skulle då kunna sätta mina i min "orkidé burk" med ventilation över hela ovansidan och bara duscha varannan dag? är jag helt ute och cyklar nu ? hur har ni andra med mantellor era djur?

Visa mina grodarter/varianter till försäljning

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: bästa terrarium för mantellor?

Inlägg av TobiasB » 25 sep 2018, 15:52

Hej!

Vi hade en mantellaexpert förra hösten på vår Groddag som satte stopp för myten att Mantellor måste ha det extra kyligt :) Så du kan köra dem som pilgift i rumstemperatur. Fuktigheten vet jag inte, tror inte han nämnde att det var tvunget att vara speciellt annorlunda där? Att inte ha det för blött är ju ofta ett bättre alternativ än för mycket fukt, så så länge det funkar för växterna så låter det som att det skulle vara en god idé.

När får man se bilder på din orkidéburk då? :) Sånt gillas ju alltid!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: bästa terrarium för mantellor?

Inlägg av FrankD » 25 sep 2018, 17:33

Mitt minne stämmer överens med Tobias.
TobiasP skrev:
25 sep 2018, 15:52
När får man se bilder på din orkidéburk då? :) Sånt gillas ju alltid!
Haha, nämn inte orkidéer när Tobias lyssnar. :lol:

Användarvisningsbild
dazza81
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 jul 2017, 12:41
Började med grodor år: 2016
Ort: kållered
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: bästa terrarium för mantellor?

Inlägg av dazza81 » 25 sep 2018, 18:55

haha. ja det var ju synd jag inte var medlem då .det hade varit intressant att få höra mer om mantellor. inte många som har de i Sverige har jag sett. efter ha läst mer under dagen så gäller det inte alla arter av mantella som vill ha det kallare. just bruna mantellor som jag har trivs i en rad olika biotoper dock inte för varmt och fuktigt men gärna mycket gömställen och större stenar. så idag fick de flytta in i ett 74liters som huserade madagascar ground geckos innan och som nu den senaste tiden fungerat som "orkidé/tillandsia/bromelia avlastnings burk" då jag inte får plats med alla växter som egentligen ska vara i de andra terrarierna. tycker det är lite meckigt med att ladda upp bilder här igenom mobilen så dessvärre vill man se mina odjur och deras bostäder får man vända sig till instagram eller facebook tyvärr :/

Visa mina grodarter/varianter till försäljning

Användarvisningsbild
TobiasB
Inlägg: 1687
Blev medlem: 15 feb 2013, 14:06
Började med grodor år: 2013
Ort: Jönköping
Har gillat: 685 gånger
Blivit gillad: 379 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 17

Re: bästa terrarium för mantellor?

Inlägg av TobiasB » 25 sep 2018, 19:51

Det låter härligt det! Vad heter du där då? :)

Användarvisningsbild
davidkjH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 jan 2008, 22:28
Ort: Tyresö
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: bästa terrarium för mantellor?

Inlägg av davidkjH » 26 sep 2018, 08:58

Kul att du håller på med mantellor :) Jag har sex arter i dagsläget, men det är inte så många i Sverige som håller på med dem i någon större utsträckning. Precis som du skriver så skiljer det sig åt rätt mycket beroende på vilken art det handlar om. De bruna arterna kan helt klart gå varmare och torrare än de andra utan att ta skada. M. expectata är den art som är mest värmetålig och t.ex. M. baroni har jag förstått är en av de känsligaste mot värme.

Ska du skaffa fler arter? :)

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
davidkjH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 jan 2008, 22:28
Ort: Tyresö
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: bästa terrarium för mantellor?

Inlägg av davidkjH » 26 sep 2018, 09:02

Ps. Andreas Altenmuller som var och höll föredrag på groddagen har skrivit en bok som kan köpas här: https://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_no ... ltenmuller

Den är på tyska dock...

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
dazza81
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 jul 2017, 12:41
Började med grodor år: 2016
Ort: kållered
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: bästa terrarium för mantellor?

Inlägg av dazza81 » 26 sep 2018, 09:40

davidkjH skrev:
26 sep 2018, 08:58
Kul att du håller på med mantellor :) Jag har sex arter i dagsläget, men det är inte så många i Sverige som håller på med dem i någon större utsträckning. Precis som du skriver så skiljer det sig åt rätt mycket beroende på vilken art det handlar om. De bruna arterna kan helt klart gå varmare och torrare än de andra utan att ta skada. M. expectata är den art som är mest värmetålig och t.ex. M. baroni har jag förstått är en av de känsligaste mot värme.

Ska du skaffa fler arter? :)
jag köpte mina två bruna mantellor på en mässa i hamburg tidigt i somras och blev blixt förälskad i dessa små grodor.jag skulle gärna vilja ha några till av M.betsileo och gärna fler arter.kan tänka mej att dra ner på pilgifts grodorna och satsa mer på mantellor.dock är det svårt att hitta nån i krokarna som har mantellor och den holländska killen som ska besöka groddagen var lite väl dyr och hade inte M.betsileo på listan. får hoppas att det finns nåt nere i Prag eller i Hamm .

Visa mina grodarter/varianter till försäljning

Användarvisningsbild
dazza81
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 jul 2017, 12:41
Började med grodor år: 2016
Ort: kållered
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: bästa terrarium för mantellor?

Inlägg av dazza81 » 26 sep 2018, 09:44

TobiasP skrev:
25 sep 2018, 19:51
Det låter härligt det! Vad heter du där då? :)
jag brukar lägga ut bilder på facebook sidan : Pilgift VästSverige och på instagram " illtryanythingonceonastick "

Visa mina grodarter/varianter till försäljning

Användarvisningsbild
davidkjH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: 29 jan 2008, 22:28
Ort: Tyresö
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: bästa terrarium för mantellor?

Inlägg av davidkjH » 26 sep 2018, 09:58

Kul! Ja, mantellorna är mycket intressanta. Till Hamm så kan jag ge dig ett par kontakter om du är intresserad av att utöka samlingen. En av dem har vuxna betsileo till salu tror jag. De flesta bruna mantellor i hobbyn är dock troligen M. ebenaui även om de saluförs som M. betsileo, så det är minst sagt lurigt ifall man vill hålla arterna isär.

Jag fick en del nya ägg av M. aurantiaca igår, vi får se om det blir något av dem :)

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Mantellor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster