Tillverkning av pilgift

Allmänt snack som inte har med pilgift att göra.
Kungsilvia
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 apr 2018, 08:12
Började med grodor år: 2017
Ort: Stockholm
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Tillverkning av pilgift

Inlägg av Kungsilvia » 06 apr 2018, 08:19

Hej. Vet inte alls om detta är rätt forum...Håller på att försöka skriva en fantasysaga och undrar hur det går till att tillverka pilgift? Har fått för mig att pilar ströks mot ryggen på grodor för att göra dem giftiga, men finns det möjlighet att utvinna pilgift som man sedan lagrar för framtida bruk?
Haha Känner mig nästan som en terrorist som letar bombrecept på nätet...:) men men...

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1597
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 40 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Tillverkning av pilgift

Inlägg av jsl » 06 apr 2018, 08:50


tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 20 sep 2017, 13:52
Började med grodor år: 1997
Ort: Göteborg
Har gillat: 78 gånger
Blivit gillad: 138 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Tillverkning av pilgift

Inlägg av tropfrog » 06 apr 2018, 11:08

Dock så tyder allt på att naturfolken i Sydamerika främst använde curare för att göra sina pilar giftiga. Det är ett växtbaserat gift som troligtvis går att bereda och förvara i ett kärl. Mycket mer praktisk än att ha en groda i väskan :)

Så jag tror att du är ute på fel spår. Googla curare istället så tror jag att du hittar mer av det du söker.

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MoaRåh
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 okt 2010, 19:33
Började med grodor år: 2016
Ort: Täby
Har gillat: 11 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Tillverkning av pilgift

Inlägg av MoaRåh » 21 maj 2018, 13:35

Jupp, cuarare är antagligen mer vanligt och utbrett över fler stammar. Det är lättare att få tag i (folken vet var dessa växter finns då de är farliga i levande form också) och har avsevärt bättre hållbarhet... Det är en alkaloid och som museiföremål skall det vara märkt som "mycket farligt att hantera" i minst 100 år.. i realiteten varierar hållbarheten kraftigt pga tillexempel oxidering, normalt förvarade man det i krukor utvändigt fodrade med fettat läder (iaf i de kulturer jag råkat stöta på då jag tvingats läsa en del antropologi under min tid som arkeolog) eller i Gourds, vet inte hur man översätter det men det är en ihålig växtkropp, faktiskt en av de första växter människan odlar eftersom man använder den för att förvara vatten i.

Att utvinna pilgift är litet mer krångligt (jag vill faktiskt inte förklara det) jag kan dock säga att du kommer behöva en ny groda när du behöver mer gift, chansen att den överlever proceduren är låg.

Skriv svar

Återgå till "Off topic"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst